Fem meter høj vejrhane roterer på molespidsen
En ny, stor og susende skulptur står og leger med vinden på Ofelia Plads.
Kvæsthusmolen, også kendt som Ofelia Plads, er siden sin indvielse både blevet hyldet og udskældt for at være flad og vindomsust. Nu er der i hvert fald gjort en dyd ud af vejrforholdene med en ny skulptur, som på de fleste tidspunkter af døgnet roterer hidsigt i vinden.
En mikrofon i toppen optager lyden af vinden og sender den ud i forstærket form gennem de to klokkeformede røde højttalere, der hænger på hver sin roterende arm.
Den hele fem meter høje krydsning mellem en vejrhane og en uro er placeret for enden af molen og består af en trekantet base og de svingende arme med maritimt inspireret vedhæng. Former og farver imiterer havnens bøjer og flag, og den grå base, som er behandlet med skibslak, matcher fregatten Peder Skram i sigtelinien over til Holmen.
Kunstværket hedder Vindspejlet og er skabt af kunstnerne Ragnhild May og Ea Borre, som også er henholdsvis lydkunstner og uddannet orgelbygger.
Efter den bragende vintersucces på kajen med lys- og lydinstallationen The Wave og derefter et meget travlt sommerprogram er håbet nu, at Vindspejlet kan lokke folk helt ud til den yderste spids af molen i de mindre begivenhedsmættede efterårsmåneder.
Skulpturen er en del af et toårigt kunstprojekt, der skal fremhæve molen som selvstændigt byrum. Den forvoksede vejrhane står og suser og roterer frem til 30. november 2017, og der er allerede ved at blive gjort klar til et nyt kunstprojekt, der skal følge efter og opstilles i efteråret 2018.
Vindspejlet er et samarbejde mellem Umage, Dansk Komponistforening og Foreningen Ofelia Plads (der består af Realdania, Det Kongelige Teater og Jeudan). Det er realiseret med støtte fra Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Oticon Fonden og Stantek Smede- & Maskinværksted.
Opdatering 29. november: Vindspejlet har fået forlænget udstillingsperioden til 7. januar 2018.