Tivoli vil gøre ny bypark på Vesterbrogade endnu større
En gruppe af Danmarks største organisationer er med i partnerskab om forvandling af københavnsk knudepunkt.
Tivolis omfattende 2019-forslag om at omdanne det inderste af Vesterbrogade til en bypark er på vej ind i en ny fase.
Siden forslaget blev lagt frem for næsten nøjagtig et år siden, har Tivoli arbejdet videre med idéen i en såkaldt "nabogruppe". Den består blandt andet af Dansk Industri, ATP Ejendomme og PFA Pension, og tilsammen repræsenterer gruppen hovedparten af ejendommene i kvarteret omkring Vesterbro Passage, som det sidste stykke af Vesterbrogade op mod Rådhuspladsen også kaldes.
Sammen med byrumsspecialisterne hos Gehl Architects og firmaet Studio Other Spaces med den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson, er gruppen nået frem til, at man ønsker at gøre byparken endnu større.
Planen er nu at inddrage Axeltorv i det grønne område og på den måde samle to byrum og også trække Vesterport ind i løsningen.
Trods bagtæppet af nogle af Danmarks største organisationer er projektet også afhængigt af ekstern finansiering, så det er svært at sige noget om, hvorvidt og hvornår der vil være træer i stedet for asfalt i hjertet af Metropolzonen — det navn som denne firkant lige ved Rådhuspladsen gerne går under.
Men at dømme efter opbakningen kan de parkbegejstrede godt tillade sig en smule optimisme.
Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen er begejstret:
"Min ambition for København er grundlæggende, at der skal være færre osende biler og flere grønne byrum, og projektet om at lave en bypark lige uden for Tivoli gør lige præcis dét. Byparken vil binde Rådhuspladsen bedre sammen med Hovedbanegården og på den måde byde vores gæster ind i fremtidens grønne visioner, som gradvist vil kunne mærkes tydeligere gennem hele Indre By. Og københavnerne vil få en grøn oase, hvor man kan være uden at behøve at bruge penge, så jeg kan kun bakke op om ideen,” siger borgmesteren.
Koordinering krævet
Overborgmester Frank Jensen er ikke mindre positiv:
”Jeg er superbegejstret for forslaget. Det er et superflot projekt og et flot eksempel på den kreative, organiske måde, vi arbejder med at give plads til mennesker, til ophold og til naturoplevelser helt inde i hjertet af vores by. Der er allerede flere forslag i spil i området for at skabe skønne byrum med færre biler. De skal selvfølgelig ses i sammenhæng, så vi ikke risikerer, at al bustrafikken i byen sander fuldstændig til. Det analyserer vi lige nu – med grønne briller og træer i kikkerten,” siger Frank Jensen.
Og hos initiativtagerne — der med forslaget nærmest vil trække Tivoli ud i byrummet — er der selvsagt også glæde:
”Covid-19 har sat en tyk streg under behovet for flere grønne åndehuller i byerne. I Byparken i Vesterbro Passage og Axel Torv får københavnerne nye oplevelsesrige byrum og den skønneste cykelrute i byens centrum. Vi er meget tilfredse med udviklingen og ikke mindst den meget brede opbakning til projektet fra borgerne, handelsdrivende og politikerne. Med byparken gør vi vores til, at København bliver en endnu mere grøn og attraktiv by at bo i og besøge som turist,” siger Tivolis direktør Lars Liebst.
Ender det med fuld finansiering såvel som et politisk 'ja' til byparken, vil både projektledere og kranførere dog skulle holde tungen lige i munden.
Ved Axeltorv ønsker Nordisk Films Biografer nemlig at rive Palads ned og erstatte den med et nyt byggeri — og en mere omfattende plan om også at overdække Vesterport banegrav er ligeledes i spil.
Magasinet KBH følger sagen.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!