Ølbyen brygger på første akt
Stationsområdet på Carlsberg har fundet formgivere til sine huse og pladser.
Det har ikke været så konkret endnu, det der med udviklingen af en vaskeægte bydel på den gamle bryggerigrund mellem Valby og Vesterbro. Carlsberg Byen er stadig mest en ouverture af en masse kultur og midlertidige byrum, mens vi venter.
Men over sommeren er første akt af kæmpe-projektet begyndt at røre på sig, nemlig Stationsområdet ved hjørnet af Vigerselv Allé og Vesterfælledvej. Først blev et helt hold af hæderkronede arkitektfirmaer udvalgt til sammen at tegne Stationsområdets bygninger, og nu er der også valgt en vejledende udformning af Stationsområdets to pladser - udtænkt af to forholdsvis ukendte, unge tegnestuer.
Ankomst med vand og granit
Stationspladsen hedder byrummet, der skal ligge i direkte forlængelse af den kommende Carlsberg Station, der opføres til erstatning for Enghave Station. Pladsen bliver en ankomst til Carlsberg for forventet 20.000 daglige passagerer, og ambitionen er derfor at skabe et sted med sin egen karakter - ikke blot et rum, der skal passeres. Og den ambition skal opfyldes ud fra et oplæg fra Masu Planning, der har en varieret granitbelægning og et stort vandspejl som bærende elementer.
Belægningen skal med varierende mønstre og farver udpege pladsens naturlige bevægelseslinjer, for at undgå et clash mellem gående og cyklister - trædesporene er så at sige trådt på forhånd. Vandspejlet skal, udover at være pænt at se på, dække nedgangene til cykel- og parkeringskældre, så de ikke skaber store huller på pladsen.
Uni-liv under ståltag
Stationsområdets andet store byrum bliver Campuspladsen, der skal omgives af de bygninger, hvor Professionshøjskolen UCC planlægger at samle sine mere end 10.000 primært lærer- og pædagogstuderende. Campuspladsen skal både fungere som UCC’s store uderum og være en naturlig del af det daglige liv på resten af Carlsberg.
Den udfordring er tegnestuen WAW udset til at løse, med en lang række kvadrater i forskellige størrelser og højder, tilsat blødt udformede overdækninger i rustfrit stål. De blanke pavilloner skal både give levende lysrefleksioner og skabe små opholdsrum beskyttet mod nedstirring fra de omkringliggende bygninger.
Ind i huset, ud i byen
Foruden det store campus-byggeri og S-togsstationen, indebærer planerne for det cirka 80.000 kvadratmeter store stationsområde også et 100 meter højt boligtårn, butikker, cafeeer og et varehus.
Som for hele Carlsberg Byen står mangfoldighed og pulserende liv højt på prioriteringslisten for Stationsområdet, der bliver en slags hovedindgang og kantzone ud mod resten af København.
Opgaven med at skabe bygninger, der både tænker bylivet ind i husene, og husenes liv ud i byrummet, er blevet lagt i hænderne på et arkitektteam bestående af Vilhelm Lauritzen Architects, Christensen & Co Arkitekter, COBE, EFFEKT og Nord Architects.
Læs mere om masterplanen for Carlsberg Byen i denne KBH-artikel fra september 2009
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!