Ny busterminal kommer alligevel — men det koster
29 millioner ekstra kroner er fundet, men de må tages fra pulje til andre formål, da regningen ikke kan sendes videre.
Den planlagte busterminal ved Dybbølsbro er for dyr til at blive bygget, kunne vi fortælle først på måneden.
Nu er pengene til at komme i gang med arbejdet dog alligevel blevet fundet — men det kan komme til at koste for bustransporten andre steder i byen.
Tidligere er det kommet frem, at de to bud på arbejdet med at bygge den nye terminal, som Vejdirektoratet havde modtaget, begge var et betydeligt stykke over, hvad der var budgetteret med — og derfor afsat midler til.
Løsningen måtte derfor være én af to:
Man måtte annullere projektet, som det er udformet nu — eller finde de ekstra millioner der skal til for at komme videre med de aktuelle planer.
Siden er det blevet klart, at Københavns Kommune skulle finde ikke mindre end 29 mio. kr. ekstra, hvis den nye busterminal skulle begynde at rejse sig — svarende til 25% mere, end hvad man oprindeligt havde regnet med.
Og dét gjorde rådhusets Økonomiudvalg tidligere på ugen.
Ikke fra blå luft
De 29 millioner kan ikke gribes ud af den bå luft, men bliver taget fra en eksisterende pulje til 'busfremkommelighedsprojekter'. De mange penge er ikke øremærket til et aktuelt projekt, men ligger og venter på nye projekter der skal forbedre bustransporten i de københavnske gader.
Det kommer de dog ikke til nu, da puljen næsten vil blive tømt, når de 29 mio. kroner tages ud af den. Tilbage vil være blot 6,6 millioner.
Venstre syntes ikke, at dét var en god idé og foreslog, at ekstraregningen i stedet blev sendt videre til de busselskaber, der i forvejen bidrager med en del af finansieringen til den nye terminal.
Det gør de gennem at betale et fastlagt beløb pr. "anløb" til terminalen — og ved at sætte prisen op til 290 kroner, ville Københavns Kommune slippe for selv at skulle til lommerne. Merudgiften ville så at sige blive rullet over på brugerne af langtursbusserne.
De tilsvarende takster i Københavns nabobyer er dog lavere, og dét besværliggør dén løsning. I Oslo, Hamburg og Stockholm koster det henholdvis 243, 180 og 124 kroner at "anløbe" med sin langtursbus, og terminalerne her er alle af højere standard, end den nye terminal i København vil være.
Blandt andet er de alle bemandede, mens Københavns nye terminal vil være ubemandet og primært består af båse til busserne. 'Cityterminalen' i Stockholm fra 1989 er i kontrast et stort bygningsværk med glastag, butikker, billetcentral og andre faciliteter.
Derfor var der ikke opbakning til Venstres idé, som dog kun A og Ø stemte imod. C og B undlod at stemme.
Med den politiske beslutning om at tage midler fra buspuljen kan projektet nu fortsætte næsten inden for den oprindelige tidsramme. Vejdirektoratet vil snarest skrive kontrakt med den valgte entreprenør, og busterminalen forventes nu at åbne i juni eller juli 2023 med omkring to måneders forsinkelse.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!