Udformingen af Københavns fjernbusterminal er på plads
Kommende fjernbusterminal ved Dybbøls Bro skal betjene op til 1,4 millioner årlige buspassagerer.
Man kunne næsten mærke det kollektive lettelsens suk, der rullede hen over byen, da det i foråret stod klart, at København i 2023 får en dedikeret terminal til fjernbusser ved Dybbøls Bro.
Endelig kunne alle vi, der jævnligt tager Kombardo Expressen eller Flixbus på tværs af landet, begynde at se frem til den dag, hvor vi ikke længere skal vandre forvirrede op og ned ad Ingerslevsgade i jagten på den rigtige bus eller springe for livet for ikke at blive kørt ned af forbipasserende cyklister, når vi skal have vores kuffert bugseret ud af bussen bagagerum.
Og nu er så kommet endnu mere kød på planerne, efter at Københavns Kommune og Transport- og Boligministeriet er blevet enige om, hvordan fjernbusterminalen mere konkret skal udformes.
Terminalen bliver, som vi allerede ved, anlagt under Dybbøls Bro mellem jernbaneterrænet og Carsten Niebuhrs Gade — lige foran Cabinn København, det kommende IKEA City-varehus og de hastigt fremvoksende Cactus-tårne.
Al den fjernbustrafik, der i dag er spredt ud over tre holdepladser ved Valby Station, Ingerslevsgade og Bernstorffsgade, bliver samlet ved den nye terminal, som får i alt 15 busholdepladser — heraf tre til ekstra lange busser på 18 meter.
Efter planen skal terminalen kunne betjene op til 195 busafgange og -ankomster i døgnet og omkring 1,4 millioner buspassagerer om året.
Pris: 80 millioner kroner
Udover busholdepladser skal der etableres taxaholdepladser, handicapparkeringspladser, 200 cykelparkeringspladser samt en såkaldt kys og kør-zone, hvor man kan parkere kortvarigt for at sætte passagerer af.
Der vil blive etableret en elevator fra terminalen til Dybbøls Bro, så man hurtigt og nemt kan skifte mellem fjernbusserne og S-toget. Desuden skal der bygges en terminalbygning med venterum, toilet og mulighed for en kiosk.
Udover S-togene fra Dybbøls Bro Station vil ankommende buspassagerer også nemt kunne hoppe på metroen ved Havneholmen Station nær Fisketorvets vestlige ende, når den resterende del af metrolinje M4 åbner i 2024.
Vejdirektoratet står for byggeriet, der efter planen skal gå i gang i 2021 og forventes afsluttet i april 2023.
Det anslås at Busterminalen kommer til at koste lige godt 80 millioner kroner. Heraf betale staten 20 millioner, mens Københavns Kommune spytter de resterende godt 60 millioner kroner i bøtten. Kommunen forventer dog at få 20 millioner af disse ind ved at forhøje busselskabernes brugerbetaling i en periode.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!