pixel

Nu vil By & Havn også give incitament til el-kørsel

Det kommunale selskab har længe "afventet efterspørgsel" på ladestandere. Nu bliver man mere proaktiv — men er det nok?

by & havn ladestander

By & Havn tager nu et stort skridt fremad i den grønne omstilling. Det 95% kommunalt-ejede udviklingsselskab vil frem til 2026 installere yderlige 649 ladestandere i dets i alt 12 parkeringsanlæg i primært Nordhavn og Ørestad.

I dag er der blot 154, så der vil altså være tale om mere end en fem-dobling af totalen, når 2026 rinder ud.

Det lyder af meget, men er det dét?

Det måske mest interessante ved nyheden er, at den peger på en ganske markant omsadling i By & Havns kontorer på Nordre Toldbod.

Når By & Havn de sidste mange år har åbnet nye P-huse, har det nemlig været med en forsvindende lille andel P-pladser med en ladestander.

Med 12 huse og blot 154 pladser med ladestandere er gennemsnittet i dag godt 12 pladser pr. P-anlæg.

I samme, lange periode har By & Havn mange gange udtalt, at man "følger med efterspørgslen" med hensyn til installation af flere ladestandere i P-husene.

Så sent som i december åbnede man sit seneste P-hus — Orient Plads i Nordhavn — med blot ti ladestandere til 430 P-pladser. Så By & Havn kan ikke have oplevet den store efterspørgsel. 

Hønen eller ægget?

Med infrastruktur er det dog ofte sådan, at udbuddet kommer før efterspørgslen — og dét gælder ikke mindst for elbiler. Hvis man ikke har let adgang til at lade en el-bil op, ja så skifter de færreste fra forbrændings-udgaven, hvor man kan fylde sin tank op rundt om ethvert gadehjørne.

Dén erkendelse har også By & Havn nu tilsyneladende gjort. I hvert fald udtaler adm. direktør Anne Skovbro Andersen i forbindelse med offentliggørelsen af den nye plan:

»Med den nye udrulning af el-ladestandere sikrer vi, at vi kan følge med det stigende behov i vores parkeringsanlæg, og vi er samtidig med til at skabe incitament til at vælge elbilen som køretøj, når vores kunder kan se, at det er nemt at få ladet sin bil op.«

Det er nye toner fra selskabet, at man nu også vil "skabe incitament".

Når By & Havns P-huse fra 2026 vil kunne byde på i alt 803 ladestandere i deres P-huse, vil det svare til en dækning på 12,5% af de i alt 6.429 P-pladser, som man råder over i dag.

Men da man i samme periode vil åbne yderligere tre P-huse med i alt 1.015 pladser, vil dækningen til den tid kun være 10,8%.

Man skal nok være særligt positivt anlagt, hvis man skal anse en dækning på godt 10% om knap fire år for en decideret grøn revolution hos By & Havn.

Der kommer flere, men er det mange?

Men hvis udviklingen har været langsom, så er den dog nu i hvert fald vedholdende.

Således har By & Havn allerede nu indgået aftale om, at yderligere 873 standere vil blive installeret frem til 2030.

Hvis selskabet ikke åbner nogen nye P-huse overhovedet efter 2026, vil dét betydte, at man i 2030 vil have en ladestander ved godt 20% af sine P-pladser.

Brancheorganisationen Dansk E-mobilitet har dog en ambition om, at Danmark i 2030 har 1,5 mio. elbiler på vejene. Dét svarer til en 14-dobling af de 106.000 rene elbiler, der ifølge foreningen i dag kører rundt på danske nummerplader. Og det ville betyde, at mere end 50% af Danmarks vognpark ville bestå af el-biler i 2030.

At nå målet vil ifølge foreningen kræve, at man fra politisk side markant understøtter udvidelsen af ladenettet.

Selv regeringens eksisterende — og lidt mindre ambitiøse — målsætning lyder dog på én million el-biler i 2030, hvilket vil svare til i omegnen af 35% af Danmarks vognpark.

By & Havns målsætning om godt 20% ladestander-dækning i 2030 er dermed meget langt fra både regeringens og brancheorganisations målsætninger.

Det er ladestander-operatøren Spririi som nu have lavet aftale med By & Havn, og som vil stå for at opstille ladestanderne i de kommende år.

Emner

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling