Nu kører metroen til Nordhavn (men helst uden passagerer)
Corona-krisen giver Nordhavnsmetroen en spøgelsesåbning.
Når hovedstaden skal blive sig selv igen efter nedlukningen, vil mindst én ting være anderledes end før: For samtidig med at københavnerne udøver social distancing i coronavirus-karantæne, har de fået en ny metrolinje.
Det er helt efter tidsplanen, at M4 Nordhavn fra lørdag 28. marts er sat i drift og dermed præcis et halvt år efter åbningen af M3 Cityringen kobler to ekstra stationer og endnu en bydel på den.
Det sker dog ganske uden blomsterbuketter, balloner og borgmestertaler i syne. Faktisk opfordrer Metroselskabet alle passager til at holde sig langt væk fra M4 indtil videre og i det hele taget lade være med at køre i metro, hvis man kan undgå det.
Den mennesketomme spøgelsesåbning af Nordhavnsmetroen er noget af et antiklimaks efter seks års arbejde på metroudvidelsen, der har kostet over 3 mia. kroner. Men det sker selvfølgelig for at mindske risikoen for smittespredning – under myndighedernes midlertidige nedlukning af Danmark er Københavns metro i forvejen holdt op med at køre om natten og passagertallet er faldet med 80 procent.
Se i mellemtiden Orientkaj Station og den nye højbane i Indre Nordhavn fra luften i denne video:
Se også nærmere på de to nye stationer i fotoserien: Orientkaj og Nordhavn på metrokortet
Afgrening men selvstændig
Når byen og metroen vender tilbage til den hektiske hverdag, og københavnerne strømmer ud af lejlighederne igen, kan man så komme fra Kongens Nytorv og ud til den nye højbanestation Orientkaj på syv minutter: En direkte forbindelse til hovedstadens transportpuls, der forventes at gøre underværker for den byggeboomende, men stadig lidt afskårne havnebydel.
Det andet stop på den tre kilometer lange afgrening er undergrundsstationen Nordhavn, ved S-togsstationen af samme navn, og ifølge prognoserne vil de to efternølere til metrocityringen tilsammen betjene 9.000 daglige påstigere i 2025.
I praksis er M4 en selvstændig linje med otte stationer, der deler spor med M3. Den kører på ved Østerport og fortsætter til Hovedbanegården, inden det går tilbage igen – man skal altså stå af og skifte, for at komme videre rundt i ringen der fra.
Det resulterer til gengæld i dobbelt så mange afgange som hidtil gennem den centrale strækning Østerport - Marmorkirken - Kongens Nytorv - Gammel Strand - Rådhuspladsen - København H.
Forpladserne følger
Som videobillederne i starten af artiklen afslører, skal passagererne en håndfuld år endnu regne med at skulle igennem byggerod og halvfærdige forpladser, for at komme hen til perronerne, for Nordhavnens metrostationer ligger i omgivelser, der i høj grad stadig er under udvikling.
Til gengæld bliver resultatet til den tid noget helt andet, end den eksisterende metros grå standardoplevelser i gadeplan:
Over Nordhavn-stationen anlægges Nordhavns Plads med rød teglbelægning og masser af træer. Og rundt om Orientkaj-stationen kommer en decideret højbanepark som langstrakt byrum fuld af forskellige opholds- og aktivitetsmuligheder.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!