Mønsterby
Løft for skønheds skyld blikket når du cykler gennem byen. Københavns mursten er nemlig stablet på fineste mønstervis
'Mønstrede København' af Peter Olesen.
Gennemillustreret bog med billeder af Torben Petersen om byens mønsterglade byggerier.
Er udkommet på Gyldendal.
Det kan ellers gøres meget simpelt: Ta’ en mursten, garner med en gang mørtel, læg endnu en mursten oven på og du er på sporet af en god solid bygning.
Byens murermestre har nu langt fra sprunget over hvor gærdet var lavest da de skulle stable byens byggeklodser. København er nemlig en særdeles murstensmønstret by – ja, faktisk er de sirlige mønstre en udpræget dansk tradition som du ikke finder mage mange andre steder i verden.
For mens Paris for eksempel er kendt for sine fint pudsede facader og Sverige for sine charmerende træhuse, har Danmark haft en særlig fin tradition for at bygge i mursten.
Det fortæller journalist og forfatter Peter Olesen, der netop har udgivet bogen 'Mønstrede København' hvor han sætter spot på 25 af hovedstadens særligt interessante murstensbyggerier.
En by af romber og ruder Hvis man skulle fremhæve et mønster som var særligt københavnsk – eller mere korrekt sagt særligt dansk for mønsteret rækker ud over hovedstadens grænser – er det ifølge Peter Olesen brugen af ruder, romber og harlekintern som man blandt andet ser på Østre Landsret der blev bygget tilbage i 1702. Dengang som et fornøjeligt operahus.
Oprindeligt blev murstenene lagt så de styrkede murværket mest muligt. Her var altså tale om praktik frem for æstetik. Men i starten af 1700-tallet begynder byggematadorernes mønsterglæde at afsløre sig på byens byggerier.
I den følgende tid herskede en forholdsvis diskret mønsterstil, men med industrialiseringens opblomstring i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet, begyndte man virkelig at gå til makronerne.
Evnen til at pynte byens murstensbyggerier med overdådige mønstre blev set som et udtryk for overskud og national stolthed. Københavns Hovedbanegård, bygget 1904-11, og Københavns Rådhus, bygget 1893-1905, er særligt gode eksempler på byggerier fra tiden hvor den ganske enkelt ikke kunne få for lidt.
Vi vil også være med Industriens storspillere lod sig nu ikke stå tilbage for statens pyntede magtdemonstrationer, og især brygger Jacobsen fik med Carlsberg bygget et sandt mønsterrige.
Mens der omkring århundredeskiftet var klunkestil både inde og ude, bragte 40’erne en mere enkel stil med sig som også viste vej gennem 50’ernes og 60’ernes mere socialistiske byggerier.
Betontid I en periode var murstenene trængt af den omsiggribende brug af beton i København, men især i byens nye kanalby i Sluseholmen, har murstenene nu fået lov til at brede sig igen.
Her er tendensen at mønstrene bliver dannet ved at lægge mursten forskudt af hinanden snarere end at man leger med farvekontraster.