10 x ja, Københavns byudvikling er også god
Mens man går og brokker sig lidt over alt det dårlige i det nye København, skal man ikke glemme at lade sig fascinere — og blive glad. Vi besøger 10 steder før og nu.
Både på gader og stræder — og på magasinets redaktion — henfalder man let til almindelig, smågnaven kritik, når den nye by skyder op omkring os.
For kunne det dog ikke gøres bedre?
Kunne Ørestad dog ikke have været lidt mindre snorlige — og hvem i alverden fik den idé at proppe al butikslivet ind i en hermetisk lukket betonkasse? Hvorfor er alle stueetagerne så kedelige i de nye kanalbyer i Sydhavnen? Og hvad laver bygninger som Østerport II og Bohrs Tårn overhovedet i en by, der gerne bryster sig af at skabe arkitektur i verdensklasse?
Man kan nemt blive lidt opgivende og derfor ende med at blive protektionistisk: "Det nye er noget skidt, så vi må hellere beholde alt det gamle i stedet".
Men det er, når det urbane vemod sænker sig allertungest, at et besøg hos Google Maps kan løfte en ud af modløsheden. Efter en tur gennem en stribe opløftende eksempler på "før og nu" tør man igen gå ud af gadedøren med løftet pande og en tro på, at det hele ikke bare går ad helvede til.
Så det gør vi her. Vi tager til 10 københavnske spots, hvor det er svært ikke i hvert fald at blive fascineret af Københavns rivende udvikling — og også at blive lidt glad af den.
Har du forslag til en senere runde II af artiklen, så skriv dem i kommentarsporet under artiklen.
Bemærk at Google ikke tager billeder fra præcis samme spot, hver gang de er i byen, så der kan være små variationer i anskuelsesvinklen.
Enghave Plads
Byggeplads for metrostationen gennem næsten ti år — sprunget ud som nyt, livligt byrum i 2020.
Havnegade
Asfalt og parkering i mange år — fra 2012 en "prunkløs promenade".
Islands Brygge
Industrikvarter med 'Sojakagefabrikken' eksploderede først, men siden 2001 har det nye Islands Brygge gradvist bevæget sig mod syd.
Istedgade
Lidt, men godt. Halv-smalle fortove og masser af parkering er fra 2016 blevet afløst af mere plads til gående og udeservering.
Købmagergade
"Som polsk provins," skrev Weekendsavisens Pernille Steensgaard om de knækkede betonfliser og sprøjt af asfalt på Købmagergade. Men i 2013 havde hele området fået nye, slebne granitsten — og i dag er det Strøget, der halter efter på gågade-skalaen.
Ofelia Plads
I årevis en øde industrimole midt i København, men i 2013 gik man i gang med anlægge Kvæsthuspladsen og Ofelia Plads., der er blevet et yderst populært sommer-hangout.
Retortvej (Grønttorvet)
Lagerbygninger, haller og skramlede gaffeltrucks blev afløst af boliger og en ny park, efter planerne om det nye Grønttorvet første gang blev lagt frem i 2015.
Reventlowsgade
Ikke engang bagsiden af en banegård værdig. Sådan var det lidt kaotiske og meget asfalterede bybillede på Reventlowsgade, indtil ankomsten af metroens cityring endelig dikterede en upgrade i 2019. I næste skridt af udviklingen vil Hovedbanegårdens facade mod Reventlowsgade blive åbnet op med nye butikker.
Ved Nyhavn / Inderhavnsbroen og Papirøen
Madmarkedet på Papirøen var populært, men selve lagerbygningerne fra 1960'erne savner de færreste nok nu, hvor Papirøen er på vej op. Om få år vil øen byde på nye "haller" til mad og arrangementer og et arkitektonisk ambitiøst offentligt svømmebad. Siden 2016 har det med Inderhavnsbroen også været en hel del lettere at komme over på øen.
Århusgade
Ofte udråbt som modvægten til Ørestads manglende "sjæl" og linealrette linjer. I Nordhavns Århusgadekvarter er der flere skæve vinkler og mere liv — her blander nyt og gammelt sig med hinanden i en bydel med flere overraskelser. Efter opstart i 2013 er bydelen nu tæt på at være fuldt udbygget.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer