Københavns bredeste cykelsti åbner på Dybbølsbro
Arbejdet med broen er færdigt, og cyklisterne får nu 10 meter at brede sig på.
Dybbølsbro har igennem flere år været udsat for et voldsomt trafikpres. Efter åbningen af, først, Bryggebroen og, sidenhen, Cykelslangen ved Fisketorvet, har en tiltagende mængde bløde trafikanter bevæget sig denne vej over baneterrænet.
Presset resulterede i til tider kaotiske tilstande, og det ville kun blive værre i fremtiden med planer om alt fra en busterminal til en ny Ikea i området.
Sidste år satte Københavns Kommune derfor gang i et arbejde med at udvide broen, og det er nu overstået. Den nye Dybbølsbro åbner tirsdag den 15. oktober.
Ny rekord
Dybbølsbro anno 2019 bliver i høj grad et anliggende for cyklister og fodgængere. Broen er gjort bredere ved at lægge 55 stålelementer imellem de to eksisterende broer og dermed skabe én sammenhængende forbindelse.
Og al den nye plads er reserveret til to hjul og to ben. Bilerne beholder den plads, de har.
Cyklisterne får nu en dobbeltsporet sti på i alt 10 meter, og den sætter ny københavnerrekord. Dronning Louises Bros otte meter må nu tage et skridt ned af skamlen til sølvmedaljen.
Fortovene er også blevet bredere — nu er der cirka fem meter at spadsere på. På dem er etableret lange rækker af cykelstativer til brugerne af Dybbølsbro Station, så noget af bredden vil være besat af op til 275 parkerede cykler, plus det løse.
75 elefanter
Åbningsfesten er beskeden, men den ekstra plads at brede sig på er nok også vigtigere for de fleste af byens trafikanter end borgmester-skåltaler og live-musik med Rasmus Seebach.
Krydser man broen på åbningsdagen mellem klokken 10 og 12, kan man være heldig og få stukket en kop kommunal kaffe i hånden.
I alt er der løftet 440 tons stål på plads for at lave en bedre passage mellem Vesterbro og Kalvebod Brygge. Det svarer til ca. 75 afrikanske elefanter. De er alle løftet på plads om aftenen og natten for ikke at genere trafikken mere end nødvendigt.
21.000 cyklister passerer i dag Dybbølsbro på en gennemsnitsdag. Travlest er der mellem 16 og 17, hvor 2.800 kører over broen — eller én hvert 1,3 sekund.
Den nye, større bro skal gerne kunne håndtere det ekstra pres, der vil komme, når trafikken fremover vil vokse med — forventer man — 1,5% hvert år. Prisen for fremtidssikringen løb op i godt 100 mio. kroner.
Herunder kan du se en plan over broen i lodret format, så den er nemmere at aflæse på en mobiltelefon — den er lang!
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!