Hvad sker der på FLSmidth-grunden?
En parkeringsplads på FLSmidth-grunden i Valby er blevet muret til med betonklodser. Hvad sker der? spørger en læser. Vi undersøger sagen.
Som del af Valbys gamle fabriksområde har FLSmidth-grunden ændret sig meget de sidste to årtier.
Snart kommer turen til områdets sidste, ledige del mod vest, hvor man i dag finder cement-fabrikantens gamle hovedsæde, et par ældre kontorhuse og en parkeringsplads længst mod syd.
Her har en læser undret sig over nylig aktivitet på parkeringspladsen:
“Der er gang i noget arbejde på den parkeringsplads, der ligger i forlængelse af FLS-grunden mod syd mod jernbanen. Den bliver muret inde bag beton-legoklodser. Hvad skal de ske?" lyder spørgsmålet.
Vi taget et smut til det sydlige København og undersøger sagen.
Boligkarréer — senere
I midten af nullerne besluttede cement-fabrikanten at sælge det meste af deres gamle fabriksområde, så det kunne bruges til nybyggeri.
Siden er det meste af firkanten mellem Vigerslev Allé, Gammel Køge Landevej og S-togssporene i syd blevet omdannet til et blandet bolig- og erhvervsområde.
Men længst mod vest finder man stadig FLSmidts gamle, fredede hovedkontor, der ligger uberørt hen og venter på en ny ejer.
For to år siden blev den nye lokalplan for det gamle hovedkontor og dens nabogrunde præsenteret.
Lokalplanen gør det muligt at koble nye bygninger på det gamle hovedkontor og opføre fem helt nye boligkarréer mod syd — heriblandt på den omtalte parkeringsplads, hvor der også skal være en dagsinstitution.
Skybrudstunnel kommer først
Der er dog hverken boliger eller børnehave på vej lige nu og her.
I en mail til Magasinet KBH oplyser FLSmidth nemlig, at det igangværende byggeri med "beton-legoklodserne" er kommunalt værk.
Her er det offentlige forsyningsselskab HOFOR nemlig netop startet på at etablere en ny, 2,5 kilometer lang skybrudstunnel, der skal spare både Valby og Frederiksberg for oversvømmede gader.
Startpunktet er netop i den sydlige ende af FLSmidth-grunden, hvor en tunnelboremaskine skal sænkes 20 meter ned i jorden. Herfra skal den bore sig vej under byen mod sydøst.
Tunnellen skal senere kobles på byens kloaknet og absorbere vandet fra fremtidige skybrud, når kloakkernes kapacitet er for lille til at følge med vandmængderne fra oven.
"Valby Skybrudstunnel", som den hedder, vil tage tid at anlægge, så vores læser må vente til 2028, før arbejdspladsen bliver forladt igen.
Men tunnelarbejdet udgør faktisk kun noget af grunden til, at vi skal vente nogle år, før vi ser boligkarréen med daginstitutionen blive opført her — samt de fire andre karreer og alt det andet byggeri omkring det gamle hovedkontor.
Endnu er der nemlig ikke fundet en køber til den aflange grund, som derfor fortsat ejes af FLSmidth.
Mens cementgiganten flytter til nye lokaler i CPH Pulse ved Havneholmen, fortsætter jagten derfor på en ejendomsudvikler, så hele området, der dækker knap 50.000 m2 — svarende til syv fodboldbaner — kan blive udviklet med nye boliger og ny plads til ervherv.
Boliger, park og mulig cykelbro
FLSmidths nuværende hovedkvarter i den nordlige ende af det kommende byggeområde ses af nogen som et modernistisk hovedværk.
Andre ser det nok snarere som et sjælløst, rødmurstenet monstrum, men uanset holdning vil 2/3 af det karakteristiske bygningskompleks blive bevaret i fremtiden.
Tanken er at bevare de to højeste af de oprindelige fire bygninger, mens de lavere “længer” erstattes med nye bygninger.
Det sker til dels i form af en U-formet karré i op til fem etagers højde — der erstatter en lavere, bueformet laboratoriebygning — og dels med en ny hovedbygning i op til 39 meters højde, som vender ud mod virksomhedens græsklædte forplads og Vigerslev Allé.
Områdets øvrige, ikke-bevaringsværdige bygninger bliver revet ned og erstattet med de nævnte fem karréer i tre til fem etagers højde — herunder altså det sydligste byggeri med børneinstitution, på den grund der i første omgang lægger jord til en arbejdsplads for skybrudstunnelen.
Lokalplanen giver desuden mulighed for en ny gang- og cykelbro tværs over sporene til Grønttorvet, netop dér hvor skybrudstunnelen nu graves — en bro som firmaet Schulze+Grassov i 2019 forestillede sig som en ny 'cykelslange'.
Broen vil koble sig på en snoet sti fra jernbanen op gennem alle fem boligkarréer mod det gamle hovedkontor, hvor det eksisterende, grønne område foran bygningen åbnes op for offentligheden som en lille, ny park.
Før alt dette kan gå i gang, mangler der dog altså en køber, der vil eksekverere. FLSmidth står stadig selv noteret som ejer af den aflange byggegrund.
Derfor må vi først afvente en købsaftale — og siden nogle års byggeri — før de sidste rester af FLSmidth-grunden kan kaldes færdige.
—
Har du også et spørgsmål eller et tip til en historie? Så send en mail til tip@magasinetkbh.dk
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer