pixel

'Bella Have' bliver centrum i nyt kvarter på P-plads i Ørestad

Biler får kun begrænset adgang til sidste etape af Bella Kvarter, der snart vil skyde op på parkeringspladsen nord for Bella Center

Bella Kvarter Nord have

Det bliver snart en del sværere at finde en parkeringsplads på gadeniveau i det centrale Ørestad.

Hvis alt går efter planen, kan folkene bag Bella Center nemlig inden længe gå i gang med at fuldende bolig- og erhvervsområdet Bella Kvarter.

Og dét betyder, at den allersidste del af kongres- og udstillingscenterets engang så vidtstrakte parkeringsområde vil blive bebygget med boliger, børnehave, plejecenter — og et enkelt parkeringshus.

Forarbejdet gik som tidligere beskrevet i gang i sommer, og allerede nu er embedsværket i Københavns Kommune klar med et forslag til en ny lokalplan, der skal muliggøre byggeprojektet.

Dermed er der kommet en del flere detaljer om, hvordan denne sidste del af Bella Kvarter skal udformes, og hvordan de kommende byggerier kan komme til at se ud.

Fra parkering til beboelse

Området, der nu skal forvandles til et boligkvarter, ligger nord for Bella Center, i skyggen af Hotel Bella Skys skæve tvillingetårne. 

Udover selve Bella Center og Bella Kvarter er de nærmeste naboer Amager Fælled og det kommende boligkvarter Fælledby mod nord, og golfbanen mod vest.

Området er med sine cirka seks hektar omkring halvt så stort som Kongens Have, og det rummer i dag 1.300 parkeringspladser og ikke ret meget andet.

Når byggearbejdet en dag er færdiggjort vil de være erstattet af fire karrébyggerier med boliger, et plejehjem ud til Vejlands Allé, en børneinstitution ved kvarterets centrale byrum, Bella Have, samt et parkeringshus med 573 p-pladser nær Hotel Bella Sky. Desuden skal hotellet have en mindre tilbygning.

Parkeringshuset kommer udover P-pladser i øvrigt til at rumme Bella Kvarters kommende nærgenbrugsstation.

Grønt og delvist bilfrit 

Der er planlagt en indre vejforbindelse, så biler kan køre op til hotellets hovedindgang og til parkeringshuset. Derudover skal alle kvarterets indre sti- og vejforbindelser være bilfri.

I lokalplanen er der også lagt vægt på gode cykel- og gangforbindelser langs Vejlands Allé og til naboområderne — ikke mindst Fælldby, hvor mange af det kommende kvarters børn vil skulle gå i skole.

Tre af de planlagte boligbyggerier vil blive opført som lukkede karréer med indre gårdrum, mens det sidste vil blive opført i en trelænget U-form, der åbner delvist op ud mod byrummet 'Bella Have'.

Plejehjemmet skal opføres i en E-form med to halvåbne gårdrum, mens børninstitutionen vil blive et lavt, fritliggende byggeri.

Boligbyggerierne vil generelt blive 20-25 meter høje, dog med to  “hjørnetårne” på op til 40 meter.

Næsten 200 nye træer

Det er allestedsværende Cobe, der har tegnet planen og lavet visualiseringerne til det nye boligområde. 

Cobe stod sammen med Vilhelm Lauritzen Arkitekter bag den oprindelige masterplan for Bella Kvarter, og der er lagt op til at fortsætte den overordnede stil fra resten af kvarteret med flade tage, store vinduespartier, masser af påsatte altaner og stor variation i facadebeklædninger — lige fra mursten og puds til metal og træ.

Udover den førnævnte centrale plads, Bella Have — som med sine 6.000 kvadratmeter bliver lidt mindre end en fodboldbane — er der planlagt mindre, grønne byrum i og omkring de enkelte byggerier. Det er planen, at hele området skal beplantes med omkring 200 nye træer.

I alt er der — fraregnet parkeringshuset — planlagt 80.000 etagemeter nybyggeri på det tidligere parkeringsareal, svarende til knap 950 københavnske gennemsnitsboliger på 84,6 kvadratmeter.

Planer ændret undervejs

I den oprindelige lokalplan for Bella Kvarter, var området nord for Bella Sky udpeget som et erhvervsområde, der overvejende skulle rumme kontorer.

Siden besluttede udviklingsselskabet Bella Kvarter A/S imidlertid at ændre anvendelsen til primært boliger, men da en stor del af planlægningsarbejdet altså var udført på forhånd, er det gået usædvanligt hurtigt med at få udarbejdet et nyt lokalplanforslag.

Forslaget vil blive fremlagt for de københavnske politikere i begyndelsen af december. Hvis de vender tommelfingeren op, bliver forslaget sendt i offentlig høring, hvorefter det foreventeligt vil blive endeligt politisk godkendt i første del af det nye år.

Og dermed tyder meget på, at fuldendelsen af Bella Center-områdets forvandling fra kæmpe parkeringsplads til nyt byområde kan begynde allerede i løbet af 2025.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling