pixel

Frederiksbergs nye rådhusplads er klar til foråret

Arbejdet med Frederiksbergs nye plads nærmer sig sin afslutning — og pladsen forventes klar med de grønne blades komme.

plads, frederiksberg, smallegade

Det sker relativt sjældent, at en ny, stor plads rykker midt ind i byens tætte del. Men lige bag Frederiksberg Rådhus sker det netop nu.

Her lå indtil for nylig en velvoksen parkeringsplads, som siden 1960'erne har haft en afskrækkende effekt på alt for meget byliv på den ellers fordelagtige placering midt i byen — på kanten af Frederiksberg Have.

Men liv og aktiviteter bliver der snart rigelig plads til. For til foråret slår det nye, spiralformede P-anlæg portene op nede under jorden — og dermed er der ovenpå blevet frigjort hele 12.300 m2 til en ny plads med mulighed for ophold og aktiviter ovenpå.

Byens måske største "for-have"

Inspirationen til pladsens udformning kommer fra Frederiksbergs mange for-haver, som man både støder på foran mange af bydelens mondæne villaer og flere etageejendomme.

Men sammen med den eksisterende Andebakkesø vil pladsen nu også i sig selv udgøre en slags for-have til Frederiksberg Have. Bilerne er væk, og det grønne i Frederiksberg Have skal nu  "trækkes ind" i byen i deres sted.

Den nye plads er inddelt i en række mindre haver med forskellige udtryk og anvendelser, der skal skabe en mindre brutal overgang mellem rådhuset og Frederiksberg Have end de mange, parkerede biler.

Centralt på pladsen vil en flade på ca. 3.500 m2 — det såkaldte "bygulv" — få lov at ligge fri, så der også er et helt åbent areal til f.eks. loppemarked, torve- og madmarkeder, mindre koncerter og teater.

Nær det store 4. Maj Kollegium — der adskiller pladsen fra Frederiksberg Have — vil der være et 'aktivitetshjørne' med en farvet streetbasket-bane, et lille skateområde, borde og bænke samt en trappe man kan sætte sig på.

I et andet hjørne flytter en "kunstskov" ind. Her skal kunstaktiviteterne i 'Møstings Hus' have mulighed for at flytte ud i grønne omgivelser. Og så skal den lille 'skov' ikke mindst skabe en naturlig forbindelse fra pladsen og ind i Frederiksberg Have.

Den eksisterende — men hidtil noget hengemte — Andebakkesø vil til foråret have fået en mere fremtrædende rolle på pladsen. Et nyt trædæk vil rage ud over den gadekær-lignende 'sø' og tilbyde et afslappende kig på det stille vand.

Helt stille bliver vandet dog ikke, for med mellemrum vil vanddysser spy dis og vandsøjler ud over søen, der også markerer vejen videre mod Frederiksberg Have. 

På trods af den omfattende make-over, vil den nye plads ved Frederiksberg Rådhus dog ikke komme til at 'hæfte' sig direkte på rådhuset, sådan som Rådhuspladsen i Københavns Kommune gør det — og sådan som den meget mindre plads på den anden side af Frederiksberg Rådhus gør det.

Umiddelbart foran rådhuset bevares nemlig et mindre område med bil- og cykelparkering — ligesom en nyere ladestation til biler ikke er blevet flyttet ned under jorden men fortsat optager godt 400 m2 af overfladen.    

Klar til foråret

P-kælderen under den nye plads kan rumme 275 biler og er udformet som én stor rampe, der som et underjordisk sneglehus borer sig ned i jorden.

Langs den 13 meter dybe, spiralformede rampe kan man parkere sin bil hele vejen ned til bunden af kælderen.

Nedkørlsen til rampen camoufleres på pladsen i et trappeformet landskab — ubeskedent døbt 'Solbjerget' — som beplantes med græs, stauder, mindre træer og stensætninger.

P-kælderen vil desuden rumme et reservoir på 3.000 m3 til opsamling af regnvand ved skybrud — mens mindre mængder regn kan opsamles i Andebakkesøen og genbruges til at vande beplantningen i byrummet.

Med sin størrelse, sit overdækkede P-hus og sin direkte adgangsvej til en populær park minder den nye plads på mange måder om Frederiksbergs svar på Israels Plads i Indre By.

Oprindeligt var planen da også at opføre en række nye madhaller på pladsen. Dén tanke blev dog i stedet neddroslet til fordel for en mere fleksibel mulighed for loppemarkeder, madboder og arrangementer af mere midlertidig karakter.

Pladsen og P-huset er budgetteret til 172 millioner kroner og ventes altså klar til at byde velkommen til foråret — faktisk allerede det tidlige forår, da Frederiksberg Kommune i en mail til Magasinet KBH fortæller, at man venter at kunne åbne op for det hele til marts. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Lars Barfred 1

Hvor mange p-pladser bliver der i p-kælderen, 200?

Jeg er ikke sikker på jeg forstår ideen med reservoiret med kapacitet på 3000 m3 og al den uudnyttede rum i cylinderen i 3 etager over.

Frank Kristensen Lars Barfred 1
Der står 275 pladser i artiklen...
Vibeke Lund
Det bliver rigtig godt og flot. Dejligt nogle fik lov til at tænke store tanker, og åbne op til søen, og skabe den fine sammenhæng. Vi glæder os. Vibeke

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling