Nu bliver Dybbølsbros kaotiske kryds diagonalt
Forvirrende kryds ved Dybbølsbro er nu kun det sidste 'ja' fra en utraditionel cykelsti-løsning. Politiet tvivler dog på effekten for cyklisters tryghed.
I en by der ofte bryster sig af at have helt styr på cyklisme og brugervenligt design, er det store lyskryds ved Dybbølsbro lidt en torn i øjet.
Her mødes fem veje, og forvirringen på cykelstien er total. Men kaos-krydset over dem alle står nu endelig over for en forandring, som måske vil gøre det lidt lettere for cyklister at overskue fremover.
Løsningen bliver en tværgående, diagonal cykelsti fra hjørne til hjørne, som skal forbinde den dobbeltrettede cykelsti på Dybbølsbro med Skelbækgade og Dybbølsgade, hvor den lille Yrsas Plads opstod, efter man lukkede for bilkørslen her.
Forslaget kom allerede frem i april 2021, men siden er der arbejdet videre med designet, der er blevet justeret på flere området.
Teknik- og Miljøforvaltningen har netop sendt det endelige design til politisk behandling, og nu mangler det blot at blive endelig godkendt politisk.
Københavns første diagonale cykelsti
Det er første gang i København, at en tværgående, diagonal cykelsti bliver afprøvet som løsning i et stort vejkryds.
Krydsets nuværende trafikudfordring for især cyklister opstod, efter man i 2019 udvidede vejbroen Dybbølsbro mod Fisketorvet til byens bredeste cykelsti på hele ti meter.
Det var en løsning, der gav masser af cykel- og gåplads mod Cykelslangen og havnefronten, men som også skabte en hovsa-løsning mod Vesterbro-siden uden megen tryghed og overskuelighed for de cyklende.
Især cyklister fra Ingerslevgade og Skelbækgade får hurtigt rodet sig ud i problemer, når de forsøger at ramme Dybbølsbros cykelsti, men hverken kan gennemskue, hvor man skal svinge eller holde.
Ønsker man som cyklist at ramme den brede cykelsti, skal man fra Vesterbrosiden først krydse bilist-siden af Dybbølsbro og derefter fodgængerfeltet — en løsning, der både er ganske forvirrende og farlig.
Forskellige forsøg på optimering siden hen har ikke haft den store virkning, men nu er det — i denne omgang — endelige bud på en større ommøblering altså på vej til at blive realiseret.
Men hjælper det?
For at gøre plads til den tværgående cykelsti er det nødvendigt at fælde et træ og flytte kunstner Erik Heides granitskulptur til en ny placering på Yrsas Plads. Her vil der også blive plantet to nye træer.
Arbejdet med udforminngen af den nye cykelsti er foretaget i dialog med ikke så få instanser. Både Københavns Politi, Stadsarkitekten, Vesterbro Lokaludvalg og Cyklistforbundet har været med inde over den seneste designproces.
Selvom Københavns Politi ikke umiddelbart mener, at den nye løsning vil have en større effekt på cyklisters tryghed i krydset, har de alligevel godkendt projektet — noget som er nødvendigt for at det kan gennemføres.
Blandt andet forudsiger de mulige konfliktsituationer mellem ligeudkørende og venstresvingende cyklister på den dobbeltrettede, diagonale cykelsti.
Mere optimistiske er de hos Teknik- og Miljøforvaltningen, som mener, at løsningen vil gavne de fleste — med mulig undtagelse af cyklister fra Skelbækgade, der skal til højre af Ingerslevsgade.
Uanset hvad er man dog ude i det muliges kunst — og at alle ønsker og behov kan tilgodeses uden kompromiser i det berygtede femvejs-kryds, er måske for meget at forlange.
Går alt efter planen vil anlægsarbejdet begynde i august, og mod slutningen af september kan de første cyklister helt lovligt cykle skråt over krydset uden svedige hænder.
Men først skal politikerne altså endeligt godkende projektet på mandag.
Dét kan man forvente, at de vil gøre, men de kan også vælge at vente på resultaterne fra en større trafikal helhedsplan for hele området omkring Dybbølsbro — en plan der dog først er klar om et år, og derfor vil det forsinke projektet betydeligt, hvis man vælger at vente på den.
En travl fremtid
At hele området omkring Dybbølsbro de kommende år står til et intensivt skud byudvikling med mange nye beboere, pendlere og skolebørn gør bestemt ikke udfordringen i krydset mindre.
I krydsets hjørnet mod Kødbyen vil op mod 840 elever få deres daglige gang fra 2024 i en stor folkeskole under opførelse.
Langs det gamle baneareal er det forsinkede IKEA-city og en ditto forsinket fjernbusterminal i støbeskéen. Hele IKEA-projektet forbindes med en løftet gangsti og park, der leder videre mod Kaktus-tårnene, som snart nærmer sig sin afslutning.
På den anden side af Dybbølsbro står indkøbscenteret Fisketorvet over for en milliarddyr udvidelse, og lige ved siden af åbner en ny metrostation i 2025.
Længere mod syd er man i gang med at lægge sidste hånd på kanal-kvarteret Enghave Brygge, mens et helt nyt kvarter syd for Dybbølsbro — Jernbanebyen — snart går i gang.
Som om det ikke var nok, kommer Postbyen med dens fem høje tårne lidt mod nord, også til.
Der er med andre ord både argumenter for sætte at arbejdet med det nye kryds i gang her og nu, inden kvarteret omkring Dybbølsbro Station for alvor løber løbsk — og for at vente på mere klarhed over, hvordan man kan omtænke hele trafikken i området.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer