Mislykket forsøg på Nørrebro kan betyde farvel til 'grønne trafikveje'
Planen var at reducere støj og trafikos — men efter mislykket forsøg dropper Københavns Kommune at gøre gade til en 'grøn trafikgade'.
Det var ønsket om at reducere støj og os fra gadens gennemkørende fossilbiler, der tilbage i 2022 fik Københavns Kommune til at prøve kræfter med et helt nyt koncept:
En 'grøn trafikvej'.
Over en forsøgsperiode på knap to år forbød man således benzin- og dieselkøretøjer at bruge Stefansgade på Nørrebro som smutvej på tværs af bydelen, hvilket den ellers har været notorisk kendt som.
Planen var at gøre luften renere og gaden roligere for dens mange cafégæster, cyklister og slentrende folk.
Nu er forsøget imidlertid slut, og konklusionen er klar: Antallet af biler med motor og udstødningsrør på Stefansgade er stort set det samme som tidligere. Forbuddet er ganske enkelt ikke blevet respekteret.
Derfor er Københavns første grønne trafikvej på vej til at blive lagt i graven, og der er umiddelbart ikke planer om at gentage forsøget andre steder i byen.
Udskældt fra start
Forsøget med den grønne trafikvej kørte fra marts 2023 til december 2024, og beslutningen var dårligt taget, før områdets beboere løftede deres kritiske røster.
Én bekymring var, at det ville skabe mere trafik på de omkringliggende veje, hvoraf særligt Jagtvej er kendt for at være det helt rigtige sted at være, hvis man holder meget af at holde i bilkø.
De trafiktællinger, der er foretaget, viser imidlertid ikke den store påvirkning på de omkringliggende veje. Det gør de til gengæld heller ikke på Stefansgade.
Bilerne kører fortsat igennem — benzintank eller ej — og det er særligt dårlig skiltning og manglende håndhævelse af reglerne, som Nørrebro Lokaludvalg giver skylden for det mislykkede forsøg:
"Forsøget fungerede ikke tilfredsstillende, fordi der var forvirring om skiltning, og fordi [...] Politiet ikke ville håndhæve forbuddet, fordi der var tvivl om skiltningens lovlighed," skriver de i en evaluering til rådhuset.
Desuden siger lokalrådet, at bilerne fortsatte med at bruge gaden trods forbuddet, fordi knallerter stadig måtte køre gennem den.
Men selvom det umiddelbart ligner et endegyldigt farvel til tanken om 'grønne trafikveje' i København, betyder det ikke nødvendigvis, at byens benzin- og dieselbiler kan tøffe ufortrødent videre.
Snart slut med fossilbiler i hele byen?
Ønsket om en by med mindre støj og trafikos stopper nemlig ikke ved det fejlslagne forsøg i Stefansgade. Der er flere tiltag på vej — og ét af dem ser ud til at gøre tanken om en grøn trafikvej direkte overflødig.
Siden forsøget med Stefansgade blev sat i værk, har et stort politisk flertal i Københavns Kommune nemlig taget en beslutning, der kan gøre synet af alle fossilbiler til et fjernt fortidslevn — i hvert fald inden for kommunegrænsen.
Med undtagelse af Venstre blev samtlige af kommunens partier i 2024 enige om, at det skal være helt slut med fossilbiler i byen fra 2030. For at komme i mål er det dog nødvendigt med en justering af lovgivningen, ligesom det ikke kan lade sig gøre uden Frederiksberg Kommune, som man derfor er gået i dialog med.
Men signalet er klart, og den politiske enighed er bred: København skal være en sundere by med mindre støj og luftforurening — og også biler, der kører på strøm, må fremover vænne sig til at holde mere tilbage for cyklister og fodgængere.
Mere plads til cyklister
Der er sagt og skrevet meget om byens såkaldte 'cykelgader', hvoraf Nordre Frihavnsgade måske er den mest omdiskuterede — blandt andet fordi konceptet er så nyt, at bilisterne glemmer at give cyklisterne forrang på vejbanen.
Men modsat den grønne trafikvej, er cykelgaderne formentlig kommet for at blive. Og der bliver flere og flere af dem.
I kølvandet på det kulsejlede forsøg med en grøn trafikvej på Nørrebro har Københavns Kommune således besluttet, at Stefansgade skal konverteres til netop en cykelgade. Det samme skal Guldbergsgade og Ravnsborggade, som også ligger i bydelen.
Så selvom det igen er tilladt for bilister med fossilt brændstof i tanken at skyde genvej i Stefansgade, skal cyklister og andre bløde trafikanter fremover have lov at fylde mere i gaden.
Bilisterne må vænne sig til at holde sig behørigt bag cyklerne på det, de tidligere betragtede som en hurtig smutvej på tværs af bydelen.
De københavnske politikere ventes endeligt at opgive Stefansgade som 'grøn trafikvej' på et møde i denne uge. Herefter er der ingen planer om at gentage forsøget andetsteds i byen.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer