pixel

Letbane til Brønshøj (og Nørreport) står fortsat stille

Uenighed om vejen frem for ny, kollektiv transport kan have syltet letbane — men inden så længe er der nyt fra flere fronter.

nørrebro, letbane, gottlieb paludan

År efter år har Brønshøj måtte skule misundeligt mod de andre københavnske bydele og al deres nyfinansierede kollektive transport.

I 2021 blev det ellers politisk besluttet at sætte gang i en undersøgelse af at anlægge enten en ny letbane eller en BRT — bus rapid transit — fra Nørrebro Station via Frederiksundsvej og Brønshøj hele vejen til Gladsaxe.

Det er nu mere end tre år siden, og endnu er intet resultat af en undersøgelse lagt på bordet.

Ja, faktisk er den slet ikke gået i gang endnu. 

"Der pågår stadig dialog med staten og Gladsaxe Kommune om udredningen, herunder kommissorium og finansiering, og udredningen er således endnu ikke igangsat", lyder det i et nyligt notat fra Københavns Kommune.

Med andre ord snakkes der i krogene, men selve undersøgelsen er ikke kommet i gang. Og næsten præcis det samme kunne vi faktisk skrive tilbage i 2023, hvor undersøgelsen ligeledes stod stille — også fordi der stadig var dialog om finansieringen og det kommissorium der skulle lave undersøgelsen.

Dengang som nu synes forklaringen at være, at uenighed om hvilken løsning der er bedst, efterhånden har varet ligeså næsten længe som selve ønsket om at binde Brønshøj bedre på resten af byen.

En lang diskussion uden resultater

Tilbage i 2009 undersøgte Københavns Kommune for første gang muligheden for en BRT-løsning fra Nørrebro Station langs Frederikssundsvej mod Gladsaxe — altså en separat busbane, som selvfølgelig er en hel del billigere at anlægge end en metro.

Knap et årti gik der uden resultater, og så faldt snakken i stedet på en letbane. I 2018 fik Københavns Kommune undersøgt muligheden for en sporvogn med sin egen bane — altså en såkaldt 'letbane' — på samme strækning fra Gladsaxe Trafikplads over Husum Torv og Brønshøj Torv til Nørrebro Station.

På lidt sigt skulle forbindelsen potentielt fortsætte ad Nørrebrogade hele vejen til Nørreport Station, så også byens centrum ville blive betjent af en letbane.

Dét ville betyde, at passagerer fra Brønshøj, Husum og Gladsaxe ikke ville behøve at skifte til metro på Nørrebro Station for at komme helt ind til centrum. Og også at København for første gang siden 1972 ville have en sporvogn kørende i sine gader — nu altså blot som en letbane med et dedikeret spor. 

Dén undersøgelse førte dog heller intet konkret med sig, og siden blev de københavnske politikere enige med sig selv om, at en metro-udvidelse var en bedre vej at gå. I en 'principbeslutning' vedtog man i 2021, at alle byens bydele skulle forbindes til metronettet.

Men på Christiansborg havde de andre idéer.

Metroer er dyre at bygge og kan ikke finansieres alene af kommunen, så kommunale hensigtserklæringer i dén afdeling er afhængige af, at Folketinget vil lege med. 

Staten finansierede f.eks. 42% af Metrocityringen via sit indskud af statsejede arealer i By & Havn — og et lignenende tilskud kan meget vel blive nødvendigt, når og hvis flere metrolinjer i København skal på banen.

Da regeringen senere i 2021 lavede den store plan for infrastruktur i Danmark frem mod 2035, var det da også den billigere letbane-løsning, der specifikt blev peget på, og som der ikke mindst blev lovet økonomisk opbakning til.

50 millioner kroner blev sat af til "undersøgelser af ny højklasset kollektiv transport" i Aalborg, Aarhus og København — hvoraf den københavnske del af pengeposen skulle gå til netop letbanen på Frederiksundsvej.

Og samtidig blev der afsat betragtelige 2,5 mia. kroner til selve anlægsarbejdet.

En fælles kommunal og statslig undersøgelse af letbanen skulle være sat i gang i 2022 — en undersøgelse som samtidig skulle se på muligheden for den endnu billigere BRT-løsning.

Men det er altså endnu ikke sket.

Metro-ønske rumsterer fortsat

Trods de øremærkede letbane-midler fra staten rumsterede ønsket om metro til Brønshøj nemlig fortsat i Københavns Kommune. Og uagtet at staten altså har givet tilsagn til en letbane-løsning, valgte man på Københavns Rådhus, at man også ville køre ud ad metro-sporet.

Året efter, i 2023, satte kommunen nemlig på egen hånd gang i arbejdet med at undersøge mulige metro-forlængelser til bl.a. Brønshøj, Bispebjerg og Valby — uden altså at vide om staten ville medfinansiere gildet eller ej.

Dén undersøgelse er stadig i gang, og Københavns Kommune oplyser her i november til Magasinet KBH, at man forventer at kunne fremlægge resultatet i anden halvdel af 2025.

Og altimens er den statsligt-kommunale undersøgelse af letbanen altså mere end to år forsinket — og er slet ikke kommet i gang.  

Magasinet KBH har været i kontakt med Transportministeriet, der henviser til Københavns Kommune på spørgsmålet om, hvorfor der endnu ikke er sat gang i en undersøgelse og ikke er fremdrift i projektet.

Med andre ord indikerer ministeriet, at det er kommunen der agerer stopklods for letbane-løsningen — på trods af at staten altså har lovet at dække en betydelig del af regningen for en ny letbane. 

Efter knap tre ugers svartid oplyser Økonomiforvaltningen på Københavns Rådhus til Magasinet KBH, at man på baggrund af statens ønske fra 2022 om en letbane-undersøgelse — og kommunens eget 2023-ønske om en metro-undersøgelse — "fortsat er i proces med at undersøge, hvordan den besluttede undersøgelse af BRT og letbane skal se ud og finansieres."

På trods af, at magasinet bad forvaltningen om flere detaljer, er svaret altså indhyllet i nogenlunde de samme tåger, som i det nylige notat og som i vores artikel fra sidste år.

Forvaltningen henviser dog altså ikke til en "dialog" med andre parter — men alene til, at man stadig er "i proces" med forberedelserne her et par år efter, at undersøgelsen sammen med staten skulle have været sat i gang. 

Man siger dog også:

"Økonomiforvaltningen forventer at forelægge en sag for [politikerne] om sagen i starten af 2025."

Om letbane-undersøgelsen ganske enkelt er røget i en kommunal syltekrukke, så kommunens egen undersøgelse af mere metro i byen kunne få lov at komme godt i gang, tør vi ikke spekulere i. Men vi kan altså nu forvente i hvert fald en smule afklaring om letbane-sagen i løbet af få måneder.  

Kommunens igangværende undersøgelse af metro til flere bydele ser blandt andet på Bispebjerg, Brønshøj, Herlev, Hvidovre — og endda Malmö — som muligheder for kommende udvidelser.

Resultaterne fra dén undersøgelse ventes som nævnt klar i anden halvdel af 2025. En såkaldt pre-screening lavet af Metroselskabet blev allerede fremlagt her i september.

Om selve anlægsarbejdet så kan finansieres, er et helt andet spørgsmål.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling