Grøn korridor på tværs af Amager tager sit første skridt
Stort anlagte planer om en grøn forbindelse mellem Amager Strand og Amager Fælled er kommet tættere på realisering.
Når man går og sopper i vandkanten ved Amager Strandpark, kan Amager Fælled føles meget langt væk.
Reelt er der kun godt tre kilometer i fugleflugt mellem de to populære rekreative områder — men Amagerbros mellemliggende urbane labyrint af villakvarterer, karrébyggerier og trafikerede gader får nemt afstanden til at føles en del større.
Derfor har det på Amager længe været en drøm at få etableret en grøn korridor, der vil gøre det både nemmere og tryggere for fodgængere og cyklister at bevæge sig mellem Fælleden og Strandparken.
Og nu er den grønne forbindelse kommet et lille skridt nærmere en realisering.
I det nyligt besluttede budget for København i 2025 blev forligspartierne nemlig enige om at afsætte 1,5 millioner kroner til en foranalyse af en vigtig del af den planlagte forbindelse.
Hvad dén går ud på, vender vi tilbage til. Lad os først lige tage en overflyvning af den samlede vision.
Pendant til den grønne cykelrute
Vi skrev første gang om projektet ‘Fra Fælled til Strand’ i april sidste år, men reelt har visionen om en grøn korridor på tværs af Amager været på vej i flere år.
Idéen blev undfanget af en lokal projektgruppe, og den konkrete plan er udarbejdet af tegnestuen Cobe.
Konkret forestiller man sig en amagerkansk pendant til den grønne cykelsti, der i dag gør det nemt og trygt for cyklister at komme på tværs af blandt andet Frederiksberg og Nørrebro.
På Amager er det planen, at ruten skal løbe fra Amager Strandvej ved Strandparken via Italiensvej, Elbagade, Peder Lykkes Vej og Grønjordsvej til Amager Fælled.
Derudover er det tanken, at ruten via stierne gennem Fælleden kan føre cyklister og gående videre til Islands Brygge — og ad den planlagte Enghavebro videre til Enghave Brygge, Jernbanebyen, Vesterbro og Sydhavnen.
Så det er altså en grøn øst-vest forbindelse på tværs af store dele af København, der er i kikkerten.
Amar'-flise giver identitet
Undervejs over Amager skal der skal anlægges nye, grønne byrum, og en større omlægning af trafikken skal sikre gode forhold for de to-benede og to-hjulede trafikanter.
En del af ruten skal efter planen være en decideret cykelgade, mens biltrafikken andre steder vil blive reduceret til én enkeltrettet vejbane for at få plads til nye cykelstier.
Ligesom med Superkilen på Nørrebro forestiller man sig også, at hele strækningen skal have en genkendelig, samlet identiet — for eksempel via en ny, såkaldt Amar’-flise i rødlige nuancer, der lægges på hele strækningen.
Lyssætning og skulpturer kan også være med til at give forbindelsen sin egen identitet.
Og så er beplantning med træer og buske en del af den plan, der skal gøre ruten "grøn" i både overført og bogstavelig betydning.
Den anslåede pris for hele projektet lander omnkring 230 millioner kroner, hvoraf en del vil kunne finansieres via fonde.
Første skridt tages nu
Den foranalyse, som der nu er afsat penge til, er blot én del af etape 1, der også inkluderer blandt andet trafikforsøg og nedlæggelse af parkeringspladser.
I første omgang er det kun en analyse af trafikken på Elbagade, der har fået penge.
I dag har sidegaden til Amagerbrogade tung trafik med busser i begge retning og masser af parkering. Foranalysen skal derfor se på, om det er muligt at fjerne bustrafikken — og andre tiltag der kan åbne op for, at den grønne korridor kan føres denne vej.
Det er kun én skridt blandt flere der skal tages, men det er det måske mest afgørende for projektets videre færd.
Analysen er efter planen klar midt i 2026. Med dén i hånden vil byens politikere kunne vælge at gå videre med den grønne korridor over Amager.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!