Grøn fornyelse af Bispebjerg er populær — og på vej mod start
Store forandringer er på vej til på toppen af Bispebjerg Bakke: Færre biler, mere grønt og en flottere akse mod Grundtvigs Kirke.
Kvarteret omkring Bispebjerg Kirkegård er egentligt et af Københavns grønnere. Men trasker man i dag ned ad Frederiksborgvej — lige op ad kirkegårdens mur — føles det ikke sådan.
Her er trafikken tæt, og det meste af det grønne gemmer sig inde bag muren. Til gengæld er fortovet smalt, og de parkerede biler fylder godt op.
Men det bliver der lavet om på.
Planen er nemlig, at hele vejstrækket langs kirkegårdsmuren og Grundtvigs Kirken skal ommøbleres og blive et ganske andet byrum, end vi kender det.
Og nu er der for alvor kommet fremdrift i planerne.
Grøn allé med kun ét bilspor
For et lille år siden vandt tegnestuen BOGL opgaven med at fredeliggøre den nordlige del af Frederiksborgvej og binde kirkegården, områdets boliger og pladsen foran den imposante Grundtvigs Kirke bedre sammen.
Og dén plan har nu været igennem de obligatoriske detaljeringer og nabohøringer, så man nu snart kan gå i gang med den store transformation.
Den før så trafikerede Frederiksborgvej vil blive omdannet til en grøn allé med blot én enkelt vejbane mod byen og hastighedsgrænsning på 40 km/t.
I vognbanen hvor der før susede trafik ud af byen mod Søborg, skal der i stedet anlægges nye byrum og plantes 100 nye træer — mens 54 parkeringspladser vil blive nedlagt.
Mindre plads til biler — og lavere fart — skal give mulighed for at skabe nye arealer til ophold og gøre strækningen til et sted, man har lyst til at være og ikke bare komme videre fra.
Langs boligområdet Bispeparken vil en ny, slynget sti med træer på begge sider give det i dag lidt kedelige, og til tider forblæste, fortov et ordentligt skud natur lige op af bebyggelsen.
Ny indgang og nyt torv
Hvis man i dag tager på udflugt til Bispebjerg Kirkegård, er det ofte trafikårene Tagensvej eller Tuborgvej, man ankommer fra.
Fra sidstnævnte skal man dog gå et over 100 meter langt stykke langs biltrafikken på Frederiksborgvej, før man får lov at komme ind til kirkegårdens grønne.
Men det laves der heldigvis om på i den nye plan.
På kirkegårdens hjørne tættest mod Tuborgvej bliver der nemlig skabt en ny, afrundet hjørneindgang — udformet som en bred trappe der fra Frederiksborgvej leder to en halv meter op til den terrænmæssigt hævede kirkegård.
Bevæger vi os længere ned ad Frederiksborgvej, møder vi Bispebjerg Torv, der blot ligger omkring 100 meter fra Grundvigs Kirke. Og her er der også markante forandring på vej.
Vejen over torvet vil blive sænket op til 40 cm, så den flotte akse mellem Grundtvigs Kirke og Bispebjerg Kirkegård kommer mere til syne midt i trafikken. Ved helt bogstaveligt at sænke biltrafikken vil man gøre den visuelt mindre dominerende.
Desuden er en ny granitbelægning i vente på pladsen, der i dag er domineret af en "træt" græsplæne opdelt af striber af ældre fliser.
Overvældende positive
Pengene til omdannelsen af Frederiksborgvej, Bispebjerg Torv og den nye hjørneindgang er allerede reserveret og er nu klar til at blive frigivet, efter at planerne har været i høring.
Og dermed vil det mere detaljerede, konkrete arbejde snart kunne starte op. Dét gælder ikke mindst, fordi den nu overståede høring blandt de lokale noget usædvanligt har været så overvældende positiv, at man slet ikke har fundet behov for at justere på de ét år gamle planer.
Det samlede forslag rummer dog også arealet omkring Grundtvigs Kirken og Dansekapellet, som der lokalt er et ønske om at inddrage i projektet.
Skal også de områder fornyes, kræver det dog yderligere fondsmidler som den lokale 'Områdefornyelse' lige nu er i færd med at finde.
Her lyder planen blandt andet at flytte parkeringspladserne mellem Bispebjerg Torv og Kirke, så aksen mellem kirken og kirkegården yderligere kan blive fritlagt og få lov at stå helt "ren" og monumental.
Og lige syd for det karakteristiske, runde 'Dansekapellet' — der ligger på grænsen mellem torvet og kirkegården — er drømmen at skabe en ny indgang fra Frederiksborgvej ind til kirkegårdens gamle æblehave, hvor et nyt grønt byrum kan opstå, og hvor der f.eks. kan blive plads til en café.
Men skal de dele af projektet realiseres, kræver det altså lidt yderligere finansieringen udover de små 50 millioner kroner, der allerede er sikret til den store omdannelse af Bispebjerg.
Går alt som smurt herfra, er forventningen, at anlægsmaskinerne kan køre til Bispebjerg Bakke mod slutningen af 2026 — med planlagt indvielse i 2028.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!