pixel

Konservative vil presse på for penge til Nørreport-renovering

Nørreport Station er i en tilstand, vi ikke kan være bekendt, lyder det fra De Konservatives Jakob Næsager. Han vil nu arbejde for, at der afsættes penge til renovering på årets “lille budget”.

Det er et miserabelt syn, der møder besøgende i København, når de står af toget på byens travleste station. Og det kan vi som københavnere ikke være bekendt.

Sådan lyder det fra De Konservatives Jakob Næsager, børne- og ungdomsborgmester i København, som nu vil presse på for, at der fra kommunens og statens side bliver gjort noget ved det nedslidte stationsområde og vedligeholdelsen af det.

»Det er jo et af Københavns vinduer til omverdenen, og jeg synes simpelthen ikke, at Nørreport har en tilstand, vi kan være bekendt som københavnere,« siger borgmesteren til Magasinet KBH. 

»Jeg synes, at vi skylder os selv og byens gæster, at Nørreport ser præsentabel ud.«

Som vi tidligere har beskrevet her på Magasinet KBH, er Nørreport Station kun små otte år efter afslutningen af et omfattende fornyelsesprojekt blevet så nedslidt, at det er nødvendigt med en renovering

Delt ansvar giver problemer

Ansvaret for vedligeholdelsen af stationen deles af Københavns Kommune, BaneDanmark og DSB, der står for hver sin del af stationen. Kommunen står for eksempel for cykelparkering, belysning og belægning, mens DSB har ansvaret for blandt andet S-togsperroner, trapper og dele af stationsområdet over jorden. BaneDanmark står på sin side for fjerntogsperroner og tunneler.

Parterne satte i 2022 gang i en fælles foranalyse, der skulle slå fast, hvordan man bedst kunne rette op på skaderne og samtidig fremtidssikre stationen med mere robuste og vedligeholdelsesvenlige materialer.

Problemet med det delte ansvar er imidlertid, at mens DSBs del af forskønnelesprojektet mere eller mindre kører på skinner, så har Københavns Kommune to år efter, at det indledende arbejde gik i gang, endnu ikke afsat en krone til sin del

DSB er klar til at gå i gang

Det var også den besked, Jakob Næsager fik, da han for nylig bad Teknik- og Miljøforvaltningen om status på renoveringsprojektet: DSB og BaneDanmarks del af projektet står til at gå ind i den indledende fase allerede i år — endda tidligere end planlagt og med et større budget end de 25 millioner kroner, der oprindelig var blevet afsat i forbindelse med "Infrastrukturplan 2035”.

Kommunens del, derimod, står i stampe.

Dermed tyder meget på, at forskønnelsen af Nørreport kommer til at foregå i to tempi. Først laves de dele, som DSB og BaneDanmarks har ansvaret for — primært under jorden — og senere, når pengene er fundet, laver kommunen sin del. 

Denne forskudte renoveringsproces vil efter Jakob Næsagers mening være alt andet end optimal. Derfor vil han og De Konservative tage sagen op med de andre partier, når man senere på måneden mødes til forhandlingerne om den såkaldte 'overførselssag', også kendt som byens 'lille budgetaftale', hvor politikerne fordeler de overskydende midler fra sidste års budget. 

»Jeg synes, det er vigtigt, at vi i København får prioriteret det her — og at vi får det prioriteret nu, så Nørreport Station ikke er gravet op eller under renovering ad to omgange, men at vi får lavet det hele samlet båder over og under jorden, « siger han.

»Det kan ikke hjælpe, at det bare bliver ved snakken. Vi er nødt til at gribe i egen barm.«

Efterlyser hjælp fra staten

Men det er ikke kun kommunens ansvar, mener Jakob Næsager. Derfor vil han også arbejde for, at kommunen lægger pres på regeringen for at få den til at spytte i bøssen. Nørreport er trods alt ikke kun Københavns, men hele Danmarks travleste station.

»Vi kan jo se, at staten prioriterer rigtig mange penge uden for København. Og det er jo lidt specielt, at man har en landdistriktsminister, men ikke nogen hovedstadsminister,« siger borgmesteren.

Forhandlingerne om Overførselssagen 2023-2024 løber fra den 15.-20. marts. 

Magasinet KBH har forsøgt at fremskaffe mere detaljeret information om DSBs planlagte renoveringsarbejde på Nørreport Station og om det nye, større budget for arbejdet. Statsbanerne er dog endnu ikke klar til at melde endeligt ud om projektet, 

Projekteringen af DSBs del af renoveringsprojektet ventes at starte senere på foråret. Arbejdet skal efter planen være helt færdigt senest i slutningen af 2027.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

jensbierring
DSB har ( eller måske har haft ) utrolig spændende planer som kunne revolutionere den kollektive trafik: nemlig at nedlægge kystbanetrafikken og gøre Hovedbanegården til endestation for fjerntrafikken. Det ville åbne for S tog til Helsingør og betydeligt flere afgange.
jensbierring
vi mangler at få belyst hvor langt man er nået med at få dieseltog ud af rørene, fordi så bliver glastårnene overflødige. De skjuler nemlig ventilation.
Niels Madsen_1
Jeg håber i forbindelse med fornyelsen at der kunne være en anden måde at parkere cykler på ved stationen. Jeg så gerne at byen havde en fornem byplads istedet for en cykelparkering.
kimlaursenprivate

Hvis stationen alligevel skal renoveres, bør man kigge på at udvide og forfine perronerne og tunnelerne samt. forbedre omstigningsmulighederne mellem Intercity, S-Tog, Metro og bus

- Stationen mangler større sammenhæng, hvilket man ikke havde tænkt ind, dengang stationen gennemgik en større renovering i 2015
Tjc
Hvis man skal renovere, må man gerne sikre mere plads til ventende buspassagerer. Især problem ved stoppestedet for 6A, 15E, 150S 184 og 185

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling