Parkeringssplittelsen på rådhuset fortsætter
Der er bred enighed blandt hovedstadens politikere om, at bilismen skal reduceres — men ikke hvordan. Konservative lider P-plads-nederlag i Borgerrepræsentationen.
På Vendersgade ved Torvehallerne er asfalten for nyligt blevet gravet op for at skabe plads til den kommende cykelgade.
Når kantsten og asfalt vender tilbage, vil 28 af de nuværende 54 P-pladser være forsvundet.
Står det til Socialdemokratiet, skal en tredjedel af de københavnske parkeringspladser på gadeplan — svarende til 42.000 styk — lide samme skæbne inden udgangen af 2025.
Ifølge partiet skal de nedlagte pladser i et vist omfang erstattes i parkeringshuse og -kældre. Men hvad "et vist omfang" betyder, er der endnu ikke meldt noget ud om.
Ifølge Københavns Kommunes teknik‐ og miljøforvaltning vil det koste mellem 0,6 og 1,5 millioner kroner at erstatte én parkeringsplads, alt efter om erstatningen bliver i P-hus eller P-kælder.
Afhængig af hvor mange pladser der skal erstattes, kan det derfor resultere i en stor kommunal regning.
Og der skal erstattes mange pladser, hvis Konservative får sin vilje.
K: Erstat samtlige pladser
Godt nok har Konservative tidligere meldt ud, at partiet også ønsker at fjerne parkeringspladser i gadeplan til fordel for træer, grønne opholdsrum, cykler og gående. Og partiet var da også positivt stemt over for visionen om at nedlægge en tredjedel af gadeparkeringen.
Men samtidig har partiet meldt ud, at det ikke må føre til, at københavnerne skal bruge mere tid på jagt efter et sted at holde bilen.
Partiet ønsker derfor, at hver og én af de 42.000 pladser skal erstattes i nye P-huse, hvilket vil få Socialdemokratiets vision til at koste op mod — og potentielt over — svimlende 42 milliarder kroner.
Dét krav — at der fremover ikke må nedlægges en parkeringsplads, uden at der anlægges en erstatningsplads — tog Konservative med på Borgerrepræsentationens seneste møde den 14. oktober.
“Så længe vi kan konstatere, at både befolkningstallet og antallet af københavnere med bil stiger, skal vi ikke nedlægge parkeringspladser,” lød Konservatives begrundelse.
Kun otte stemmer for 1:1 erstatning
Selvom en reduktion af byens bilisme var et af de varmeste emner i Magasinet KBHs rundspørge blandt partierne sidst i 2020, så er der uenighed om, hvordan den skal udføres:
Skal det være via gulerod i form af bedre offentlig transport og cykelforhold? Eller pisk ved at gøre det sværere for bilisterne at køre bil? Eller en kombination?
Da Borgerrepræsentationens medlemmer skulle tage stilling til Konservatives forslag om 1:1 erstatning af parkeringspladser, var der flest pisk-tilhængere, og forslaget blev nedstemt med klare 43 stemmer imod 8.
For stemte — udover de Konservative — også Venstre, Dansk Folkeparti og løsgænger Kåre Traberg Smidt.
Imod stemte Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre, Alternativet, Socialistisk Folkeparti og Frie Grønne.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!