Skyskraber-tvekamp om Nordhavn: Nyt bud er Vesteuropas højeste
Et sæt endnu vildere højhuse på 330 og 190 meter udfordrer planerne om et H.C. Andersen-tårn som Københavns vartegn.
Et øde område helt ude ved krydstogtskibene i det yderste Nordhavn er på kort tid blevet det hotteste i byen med bejlere, der kurtiserer med den mest højtragende fremtidsmusik i hovedstadens historie.
Først kom forslaget om H. C. Andersen Adventure Tower & Park: Intet mindre end Nordens højeste bygning på 280 meter og placeret midt i en forlystelsespark med eventyrdigter-tema.
Og allerede inden Københavns Kommunes bystyre har forholdt sig til de vilde vartegnsvisioner, er et konkurrerende og endnu højere bud kommet på banen til det samme sted ved Oceankaj:
To sejlformede skyskrabere på 330 meter og 190 meter.
Under navnet Great Northern skal højhusene placeres på en stor fælles base som et titanisk, tomastet sejlskib ved landgangen til København.
I den 5-etagers base integreres en kommende metrostation på Nordhavns-linjen med parkering og et indkøbscenter. De tilsammen 520 himmelrækkende meter i sejlene skal være blandet boliger, kontorer og hotel.
I alt et byggeri på 283.000 etagemeter, mere end dobbelt så omfattende som H.C. Andersen-planens 127.500.
Vesteuropas højeste bygning holder lav profil
Magasinet KBH kan som de første fortælle om Great Northern, der er dukket op i en noget hemmelighedsfuld og detaljefattig sagsfremstilling fra forvaltningen til kommunalpolitikerne i Teknik- og Miljøudvalget, og som endnu hverken afslører arkitekten eller bygherren bag gigaprojektet over for den bredere offentlighed.
I stærk kontrast til lanceringen af H.C. Andersen Adventure Tower, der havde fuld blæs på fanfarerne til en parade af projekets mange tillidsvækkende rådgivere og partnere med stjernearkitekt Bjarke Ingels og BIG i spidsen.
Til gengæld ankommer Great Northern, der også kaldes Great Northern Tower og Northern Tower i sagsfremstillingen, altså med en klar design-idé fra starten, mens H.C. Andersen-tårnet kun har fremvist volumenstudier og ikke løftet på sløret for dets egentlige udformning.
Begge skyskraber-visioner har ifølge sagsfremstillingen som erklæret mål at være Skandinaviens højeste bygning. Men det største af Great Northern-sejlene på 330 meter vil i givet fald også blive det højeste hus i hele Europa uden for Moskva.
I Vesteuropa er det i dag kun London og Frankfurt, der har en såkaldt supertall skyskraber på mindst 300 meter – den næste kategori er en megatall over 600 meter, som man stadig skal til andre kontinenter for at se.
I strid med alle planer
Byens politikere skal endnu ikke vælge mellem de to svimlende visioner, men i første omgang tage stilling til, om København overhovedet kunne tænke sig at få skyskrabere i det ydre Nordhavn.
Det har udviklerne udbedt sig, før de kan gå videre med projekterne og ikke mindst komme i gang med at rejse de mange milliarder kroner til danmarkshistoriens formentlig største privatfinansierede byggeprojekter.
Og på den korte bane ser de meget høje højhuse ikke ud til at have gode odds for at gå videre, for de er i modstrid med praktisk talt alle de kommunale fremtidsplaner, der er lagt for denne del af byen – og som dermed vil skulle lægges om gennem en ny og årelang planproces:
I Kommuneplanen er Ydre Nordhavn et perspektivområde, hvor der tidligst kan bygges i 2027. I masterplanen for genudviklingen af hele Nordhavnen er konceptet egentlig at bygge lavere og lavere, jo længere ud mod Øresund, man når. Og selv de mest optimistiske håb for en forlængelse af Nordhavnsmetroen er dateret til 2030.
Opdatering 23. juni: Uden at forholde sig direkte til de to konkrete projekter har Københavns Kommunes politikere besluttet, at det skal undersøges nærmere, om det er muligt at bygge skyskrabere i Nordhavn.