Nu kommer Mini-Langebro
Byggeriet af Københavns næste bro over havnen er i gang – du kan gå og cykle ved siden af Langebro fra sensommeren 2018.
Ud for kajen for enden af Vester Voldgade er mænd i sikkerhedshjelme begyndt at gøre havnebunden klar til endnu en stribe bropiller, der vil binde byen tættere sammen omkring inderhavnen.
Om halvandet år skal pillerne bære den let buede cykel- og gangbro, der tilbyder københavnerne en ny smutvej lige ved siden af og langs med, men uden om Langebro.
Når den endnu unavngivne havnebro forlænger Vester Voldgades rådhusakse over vandet til Langebrogade ved Christianshavns voldanlæg, svarer det til, hvor de oprindelige Langebro'er lå frem til 1900-tallet.
Her skal den nye lave lillebror spare cyklister og fodfolk for turen op til trafikmylderet på den høje gamle bilbro – som i dag involverer enten en strabadserende trappetur eller en irriterende omvej, hvis man vil cykle frem og tilbage mellem kajerne.
Langebro har 35.000 daglige cyklister, og forventningen er, at 10.000 af dem vil tage den nye forbindelse i stedet.
I halen på BLOX
Den buede bro er udformet af et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med arkitekterne WilkinsonEyre og Urban Agency. Den er ikke tænkt som et nyt vartegn i havnen, men til at være et enkelt design, der spiller sammen med omgivelserne.
Buen bliver syv meter bred – tre meter til fodgængerne og fire meter til de tohjulede – og får en frihøjde på fem en halv meter, så blandt andet Havnebusserne har fri passage under den. Er det for lavt for gennemsejlende skibe, drejer to brofag sig 90 grader og skaber en åbning.
Mini-Langebro forventes at løbe op i omkring 100 mio. kroner, som er en gave til København fra Realdania.
Lige ved siden af svingbroen står den byggefilantropiske forening også bag det kommende multihus BLOX og dets udeområder på Bryghusgrunden, som forventes at åbne et halvt års tid før broen i foråret 2018.
Opdatering 21. juni: Den lille Langebro skal hedde Lille Langebro