Lille Langebro udsat på ubestemt tid
En ulykke i Holland forsinker Københavns næste bro over havnen.
Man skulle næsten tro, at der hviler en forbandelse over det københavnske havnevand.
For efter skandale-sagaen om Inderhavnsbroen, der endte med at åbne 3½ år forsinket, er den gal igen, nu med Lille Langebro, der dette efterår skulle være fulgt efter som den næste bro i rækken over havneløbet.
Mistanken om overnaturlig modstand bliver ikke mindre af, at det er sort uheld, et decideret freak accident, der udsætter åbningen af Lille Langebro på ubestemt tid.
De nye bropiller i vandet langs den gamle Langebro står nemlig færdige og klar til at få monteret den nye let buede smutvej. Men halvdelen af selve brofagene er blevet ødelagt, netop som de ad søvejen skulle transporteres fra fabrikken i Holland til København.
Under lastningen af de fire stålbrofag over på en pram i Rotterdam knækkede kranen simpelthen og tabte et af brofagene ned over et andet. Det burde ikke kunne ske, men skyldes sandsynligvis en materielfejl på kranen, oplyser Realdania, der har doneret Lille Langebro til København og står for byggeriet.
Begge brofag blev totalskadet og skal nu laves helt fra bunden igen.
Hvornår broen så kan åbne, tør Realdania ikke spå om endnu, men det har taget mere end et år at producere de nu ødelagte brofag, så efteråret 2019 eller måske først i 2020 er ærgerlige men ikke urealistiske bud.
Lille Langebro skal som ny cykel- og gangbro fra udmundingen af Vester Voldgade ved nyåbende BLOX og over til Langebrogade være et alternativ til gode gamle (men høje og trafiktunge) Langebro og forventes at blive foretrukket af 10.000 af dens i dag 35.000 daglige cyklister.