Designfinger til kæmpeflyver
Københavns Lufthavn dækker op til verdens største passagerfly med en designmøbleret udbygning.
Der er nogle gæster, man gerne gør lidt ekstra forberedelser for. For Københavns Lufthavn er sådan en gæst Airbus 380 – en ny type flyvemaskine så kæmpestor, at lufthavnen har måttet gøre sin landingsbane bredere og bygge en helt ny special-gate, for at få plads til den.
Udvidelse af Finger C
Københavns Lufthavn, Kastrup
En 6.300 m2 stor udbygning med tre gates og tilhørende loungeområder, hvor 1.360 passagerer kan vente ad gangen.
Udformet af Schmidt Hammer Lassen Architects med MOE som rådgivende ingeniør.
Opført af Københavns Lufthavne A/S for 270 mio. kr.
Fra 1. december sætter Emirates verdens største passagerfly ind på ruten Dubai-København, der dermed bliver den første by i Skandinavien med en fast A380-rute. 615 passagerer kan dobbeltdækker-flyet have med ad gangen, og de kommer til at bedrive ventetiden inden boarding i designmøblerede lounges i den nyindviede udvidelse af lufthavnens Finger C.
Udefra er terminaludbygningen formet som en sort butterfly med hvide indskæringer i siderne, og dermed vinkles flyenes standpladser, så de store maskiner kommer helt tæt på de to etagers gulv-til-loft vinduer. Tre nye gates er tilføjet fingeren, og A380'erne med det enorme vingefang skal parkeres helt ude for enden, der som noget særligt har to flybroer til at betjene de to dæk på Luftens Kæmpe.
Nudging med Arne Jacobsen
Indenfor i de 6.300 kvadratmeter er indretningen lys, let, rationel og typisk skandinavisk. Der er hvide marmorgulve, så få søjler som muligt, og 670 af Arne Jacobsens klassiske syver-stole at sætte sig på.
Under de 250 store cirkulære lamper, der bakker dagslyset fra indskæringernes vinduespartier op, smelter selve gate- og loungeområderne sammen. Og for at udnytte pladsen bedst muligt og underbygge en rolig stemning, er ventepladserne fordelt efter såkaldte nudging-principper. Det vil sige, at indretningen selv "puffer" passagererne til at benytte hele loungen.
For eksempel er designerstolene placeret i små grupper, frem for de traditionelle lange rækker. Og de er kun polstrede og med armlæn langs væggene, så man sætter sig der først. Der er også forskellige zoner med familiemøbler og høje ståpladser til arbejdsstationer.
En del af ekspansionsplanen
Det er arkitekterne fra Schmidt Hammer Lassen, der har formgivet den 270 millioner kroner dyre udvidelse. Schmidt Hammer Lassen er i København især kendt for Den Sorte Diamant og senest Krystallen på Kalvebod Brygge, og har tidligere designet lufthavnsbygninger til Oslo og Aalborg.
Finger C blev senest udvidet i 2012, og at den nu også er gjort A380-kompatibel er en vigtig del af Københavns Lufthavns store ekspansionsplaner. I 2014 rundede CPH for første gang 25 millioner passagerer på et år, og det tal skal over de kommende årtier stige til hele 40 millioner flyrejsende årligt.
I løbet af de kommende år udvider lufthavnen derfor også med en helt ny Finger E til 400 millioner kr.