pixel

Stop cykelsuppen ved Hovedbanen

Hvad nu hvis: ... vi fik 7.500 tiltrængte cykelpladser svævende bag Hovedbanegården? Kommunen siger Nej!

copenhagenize cykelparkering københavns hovedbanegård

Tænk, hvis du i stedet for dagligt at skulle frigøre din cykel fra andres hjul, sadler og barnesæder kunne hente den i ro og mag på en stor vingeformet platform opført ud over baneterrænnet på Hovedbanegårdens bagside. Hvor en punktering fikses på stedet hos cykelsmeden, og den dyre racercykel parkeres sikkert indenfor. Det er essensen af et nyt forslag fra designvirksomheden Copenhagenize Design Co., der én gang for alle ville løse cyklisternes trængsler ved København H.

Baggrunden er den akutte mangel på cykelparkering ved det, der snart er Danmarks travleste station – når Metro Cityringen åbner, forventes et dagligt passagertal på 285.000. I dag er der omkring 2.000 pladser i cykelstativerne, og det er ifølge manden bag cykelparkerings-visionen, cykelblogger Mikael Colville-Andersen, slet ikke nok.

»... er du sindssyg, hvor vi mangler cykelparkering ved Hovedbanegården. Det er helt pinligt i forhold til resten af Europa,« siger han og henviser til blandt andet Utrecht i Holland, der lige har åbnet 12.500 ekstra pladser ved sin hovedbanegård.  

Brandet er punkteret

Copenhagenizes forslag falder altså på et tørt sted. Ikke kun hvad angår kapaciteten, men også brandingmæssigt. Sidste efterår skrev britiske BBC for eksempel om pladsproblemerne i København under overskriften “Københavns bunker af cykler”. Og for nylig har Malmö Stad åbnet en cykelparkeringskælder under Malmö Centralstation til 200 mio. svenske kroner med plads til 1.500 cykler foruden lounge, cykelsmed, bad og toilet. Med andre ord: København sakker bagud.

Mikael Colville-Andersens ambition med forslaget er derfor at skubbe til den politiske proces. Samtidig tager det udgangspunkt i københavnernes eksisterende cykelparkeringsvaner, der ifølge Mikael Colville-Andersen afviger noget fra for eksempel hollændernes.

»I Holland har de ligesom trænet folk lidt bedre til at gå længere ned i en kælder for at låse deres cykler. Vi har mere lyst til bare at smide den og så afsted. Hvis man kigger tilbage i København, til 30’erne og 40’erne, var det helt det samme med cykelparkering ude foran stationerne,« siger han.

Sikre pladser og trainspotting

Og i visionen fra Copenhagenize er der rigeligt med plads til at smide sin cykel. 6.880 pladser i stativer i to etager er til de helt almindelige cykler, og glemmer man hvor den står blandt de 6.779 andre, leder et bogstavssystem én på rette vej. En græsbeklædt bygning har 640 sikrede pladser til de særligt elskede jernheste, og som noget forholdsvis nyt i København er der også 30 dedikerede pladser til ladcykler. Er uheldet ude, kan cyklen fikses hos platformens egen cykelmekaniker – ventetiden kan passende fordrives med trainspotting på platformens spids.

Hele herligheden hviler på søjler bygget på de perroner, der udgår fra Tietgensbroen ved Hovedbanegårdens bagside. Det er ifølge Mikael Colville-Andersen det nemmeste, fordi man benytter den eksisterende infrastruktur. Det er samtidig også det mest omkostningseffektive, da København, i modsætning til for eksempel Malmö og Utrecht, ikke kan grave under stationen i forbindelse med en større ombygning.

Skudt ned af kommunen

Imidlertid kommer københavnerne nok til at spejde længe efter Copenhagenizes forslag – eller lignende drømmeprojekter. Politikerne i Københavns Kommunes Borgerrepræsentation har netop i denne uge taget endelig stilling til et andet forslag om cykelparkering ved Hovedbanegården, der går helt tilbage til 2009, hvor den nuværende direktør for Cyklistforbundet Klaus Bondam var Teknik- og Miljøborgmester. Og det blev et nej.

Meget lig visionen fra Copenhagenize tog Klaus Bondam dengang initiativ til, at 7.000 cykelparkeringspladser skulle opføres ud fra Tietgensbroen som inden 2020 alligevel skal udskiftes af Banedanmark. Merprisen for cykelparkeringen ventedes at blive ”et to-cifret millionbeløb”.

Baggrunden for, at Borgerrepræsentationen nu slukker ideen, er en undersøgelse fra den aktuelle borgmester Morten Kabells Teknik- og Miljøforvaltning, udarbejdet i samarbejde med DSB og Banedanmark. Den viser, at alene 2.700 pladser opført som en udvidelse af Tietgensbroen vil have en merpris i forhold til den planlagte udskiftning af broen på 454 mio. kroner – eller 168.000,- pr. cykelparkeringsplads.

Mangel på visioner

»Det lyder som om, at de ikke har taget det særlig alvorligt, at det er venstrehåndsarbejde,« siger Copenhagenizes Mikael Colville-Andersen, der ikke overraskende er uimponeret over den politiske beslutning.

»Det er normen rundt omkring i Europa, at man laver denne slags projekter. Ikke at gøre det, viser manglende visioner,« uddyber han og understreger, at København bliver nødt til at følge med standarden, hvis byens status som en af verdens førende cykelbyer skal opretholdes.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Indre By
Tre bolig-skråninger i midterrabatten af H.C. Andersens Boulevard.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling