pixel

Ørestad 2.0

Hvad nu hvis: ... vi gjorde Ørestad mindre aflang og tættere bebygget?

kbh magasin

Drop det planlagte fjerde bykvarter i Ørestad – overdæk i stedet Øresundsmotorvejen og byg oven på.

Sådan lyder i grove træk visionen 'Ørestad 2.0' fra den unge arkitektoniske tænketank Bjelke+Cermak+Veile Architecture, der vil knytte de eksisterende dele af Ørestad tættere sammen, ved at gøre dem tættere bebygget.

Det er en gammel traver inden for byplanlægning, at fortætning gavner bylivet. Men dog ikke ældre, end at det ikke rigtig kom med, da den store plan for Ørestad blev lagt tilbage i 1994. Den plan er siden fulgt stort set til punkt og prikke, og kritikken har lige så længe været, at Ørestad er for øde mellem sine store, spredte bygninger.

Standardmodsvaret er, at man skal vente og se, til den nyanlagte bydel er bygget færdig. Og det er netop den tankegang, som forslaget fra Bjelke+Cermak+Veile er en reaktion på.

"Når man bygger en by fra ny er det vigtigt, at man undervejs i processen observerer, evaluerer og vurderer, og derefter tilpasser, tilføjer og justerer efter behov. Mange forhold kan ikke forudsiges og planlægges fra starten, men når man er godt på vej, som det gælder den nuværende Ørestad, er det tid til en gentænkning af situationen," siger partner Arne Cermak Nielsen.

oerestad_bjelkecermakveile_1_.jpg

Bevar Amager Fælled

I dag består Ørestad af næsten færdige Ørestad Nord omkring universitet og DR, og så de mere spredt besatte kvarterer Ørestad City og Ørestad Syd på hver sin side af Øresundsmotorvejen.

I mellemrummet mellem Nord og City er Amager Fælled Kvarter planlagt til at følge efter – men altså ikke, hvis det står til Bjelke+Cermak+Veile, der i stedet vil flytte de kommende 330.000 kvadratmeter byggeri ned i City og Syd.

oerestad_bjelkecermakveile_4_.jpgoerestad_bjelkecermakveile_3_.jpg

Ideen er, at bevare de berørte dele af Amager Fælled som en grøn lunge i byen og samtidig længere sydpå skabe en tættere og mere alsidig Ørestad med bedre mulighed for liv mellem husene.

Langt størstedelen af de omplacerede bygninger skal skabe en ny bymidte lige der, hvor Ørestaden ellers i dag skæres over af motorvej og jernbane. Hullet dækkes simpelthen over (hvilket den eksisterende lokalplan allerede giver mulighed for), så der kan opstå et dynamisk og varieret city-kvarter med boliger, butikker og erhverv oven på.

oerestad_bjelkecermakveile_7_.jpgoerestad_bjelkecermakveile_8_.jpg

Fyld ud under metroen

Ved at ændre deres fysiske møde fra motorvejsgrav til tæt by, får de to sydligste områder i Ørestad mulighed for at gro sammen og skabe sit eget naturlige centrum med egen identitet.

Men det er ikke det eneste tomrum, som Bjelke+Cermak+Veile vil fylde ud med mere byggeri. Både i overdimensionerede gaderum og under metro-højbanen kan der lægges til og fortættes, så Ørestaden bliver nedskaleret og indbyder mere til byliv.

oerestad_bjelkecermakveile_5_.jpgoerestad_bjelkecermakveile_6_.jpg

Under metroen forestiller tænketanken sig øvelokaler, værksteder og måske små virksomheder og boliger, hvis lydisoleringen bliver god nok. Ved veje og pladser, der er blevet for store, kan en tilføjet kombination af høje og lave bygninger med aktive stueetager skabe en menneskelig skala, der er mere intim og imødekommende.

'Ørestad 2.0'-visionen har allerede været forbi Københavns Kommunes Miljø- og Teknikforvaltning og borgmester Ayfer Baykal. Her fandt Bjelke+Cermak+Veile ikke opbakning til at ændre på Ørestads helt overordnede plan, men måske kan elementer fra deres vision være til inspiration for Ørestads videre færd, også selvom Amager Fælled Kvarter bliver til noget.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Stormflodssikring, infrastruktur og byudvikling tænkt sammen til den manglende brik i et sammenbundet København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling