pixel

Plakat-typografi for lokalpatrioter

Hvis du er stolt af din bydel, så hæng den op!

kbh magasin

Fakta

'De Indre Broer'

Plakatserie af plakatmageriet Klam.

Fås i foreløbig 10 farvevarianter fordelt på tre brokvarterer.

Digital print på 50x70 cm.
Prisen er 250 kroner per plakat, vælg din egen her.

På afstand ligner det bare et kort over dit københavnske lokalområde, men tættere på viser plakatens velkendte vejmønstre sig at være snoede bogstavrækker – gadenavne og stedsangivelser, der grafisk illustrerer selvsamme gader og steder.

Plakatserien 'De Indre Broer' typograferer det indre Øster-, Vester- og Nørrebro, og går dermed lige i den udbredte bydelsstolthed i København. Med dem kan broernes beboere hænge hvert deres kvarter op på væggen og sende de rette lokalpatriotiske signaler.

"Københavnere er meget bevidste om, hvor de bor henne, og der er et meget stærkt sammenhold på de indre broer," siger Nis Klamer, grafisk designer fra plakatmageriet Klam. Den 22-årige idemand bag plakaterne bor selv på Indre Nørrebro, og ”kunne aldrig tænke sig at flytte derfra”.

klam_indre_broer_3.jpg

Protester fra Jægersborggade

Den geografiske afgrænsning af kvartererne på de stilrene gadekort er i sidste ende blevet gjort med kunstnerisk frihed, og her har det lille, nystartede plakatmageri med det opsigtsvækkende navn fået trådt nogle københavnere over tæerne.

"Jeg har allerede fået kommentarer for, at mange mener, Jægersborggade også er en del af Indre Nørrebro. Men den kommer lige præcis ikke med på Nørrebro-kortet," fortæller Klamer.

Plakaterne har desuden fået forskellige farvenuancer alt efter, hvad Klam har tænkt vil falde i smag i de forskellige brokvarterer. Blandt andet reddish på Indre Nørrebro og easy green på Indre Vesterbro.

"Vi har ikke tænkt sådan helt kategorisk, at "der bor de konservative, der bor hipsterne og der bor punkerne", men der er jo forskel på dem, der bor på de forskellige broer," forklarer Klamer.

klam_indre_broer_5.jpg

Nørrebro hitter i Herning

Plakaterne fås også i en mørk udgave – en såkaldt night edition. Det er natudgaven, der sælger mest, og Indre Nørrebro er den bydel, som flest vil have på væggen.

Sjovt nok er mange af dem, der køber plakaterne, fra Jylland. Hjørring, Herning, Ålborg, Århus, og så nogle byer, som Nis Klamer ikke havde hørt om før.

"Det er lidt mærkeligt, men hvis de kan lide dem, så er det jo fint. Det kan også være, at det er eksil-københavnere," spekulerer plakatdesigneren.

klam_indre_broer_4.jpg

En klam idé

Klam blev startet op af Nis Klamer og tre partnere denne sommer, og måske har du allerede gættet, at det klamme navn er inspireret af efternavnet på plakatmageriets eneste grafiker.

"Jeg syntes, det var oplagt, at vi skulle hede Klam. Det er et sjovt ord at bruge, og folk studser over det," smiler Klamer.

Plakatmageriets vision er at bringe charmen tilbage til plakaterne, og til det, at købe en plakat.

"Det synes jeg, er røget lidt af. Man kan gå ind i en plakatbutik og købe en filmplakat med Heath Ledger, og that's it. Så jeg ville gerne have noget, hvor der bliver tænkt lidt over, hvad der er på," siger Klamer.

Fremtidsplanerne for plakatserien er at tilføje indre by og, på længere sigt, en større plakat med hele København.

"Men det er selvfølgelig et stort arbejde, for hvor går grænsen for København? Der kan vi jo også blive uvenner med en masse mennesker, der lige bliver cuttet af," griner Klamer.

klam_indre_broer_2.jpg

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling