pixel

Forslag: Gør Børsen til National­museum og skab nye byrum omkring det

Flyt Nationalmuseet til et genopført Børsen, over og under jorden — og gør hele området grønt og næsten bilfrit, lyder ambitiøst forslag fra tegnestue.

jrdv, christiansborg, børsen

Knap var Børsens flammer slukket, før Dansk Erhverv meldte ud, at det ikoniske rennæssance-byggeri med det famøse dragespir skulle genopføres uanset hvad.

Men én ting er selve Børsen. Noget andet er de tilstødende byrum.

For kan den tragiske brand måske anspore til at omtænke hele det historiske område, der længe har lidt under tung trafik og mange hårde overflader?

Haver erstatter goldt byrum

Det mener den lille dansk-amerikanske tegnestue JRDV godt den kan — og mere til.

I deres nyudviklede forslag til området — lavet til Magasinet KBH og som et konkret udspil til Børsens fremtid — binder de hele området langs Børsen og Christiansborg sammen og flytter uden tøven Nationalmuseets udstillinger ind i både Børsen og ned i nye, underjordiske lokaler under slotspladsen.

Børsen — eller resterne af den — er i dag klemt inde mellem den stærkt befærdede Børsgade, der leder seks vognbaner videre over Knippelsbro, og på den anden side, Slotsholmsgade der er domineret af parkeringspladser.

Imens er Christiansborg Slotsplads rigt forsynet med ensartede brosten og en terrorsikring i form af en halvcirkel af kugler hugget i nordisk granit.

Generelt er stemningen ikke særligt indbydende lige her midt i biltrafikken foran magtens centrum. Og ikke særlig grøn.

JRDV's forslag gør op med sten-i-sten udførelsen og binder Christiansborgs og Børsens i dag helt adskilte forpladser sammen med blomstrende haver og små vandbassiner, der leder tankerne hen på en blanding af Tivolis farverige bede og en moderne fortolkning af franske barokhaver.

Men til forskel fra stramt symmetriske slotshaver er geometrien her noget mere løssluppen. Brudte halvcirkler opdeler den åbne brostenplads i mindre, intime byrum og skaber en visuel sammenhæng fra Højbro og næsten helt til Knippelsbro.

Også bilgaden Slotholmsgade — der i dag opdeler de to forpladser — er blevet til et grønt byrum, og foran Christiansborg mimer halvcirkel-former på de nye haver og vandbassiner formen på voldgraven omkring det forlængst forsvundne Københavns Slot, ligesom stensætningen i dag i øvrigt gør det.

Imens reduceres antallet af vognbaner på Børsgade væsentligt, så der langs det genopbyggede Børsen bliver plads til en egentlig promenade som erstatning for det relativt smalle fortov, som i dag løber langs floden af biltrafik.

En smallere bilvej vil samtidig mindske den oplevede afstand til vandet i Slotsholmens kanal, som i dag ligger lidt isoleret hen som følge af den heftige biltrafik. Her tænker JRDV, at der kan etableres en ny bådbro til havnerundfarten — eller måske til ophold.

25.000 bilister passerer hver dag Knippelsbro, og hvad en indsnævring af vejen vil betyde for trafikken er ikke undersøgt i forslaget.

JRDV bemærker dog, at den midlertidige lukning af gaderne efter Børsens brand har vist, at det ikke nødvendigvis er et større problem permanent at reducere antallet af bilbaner her. Og forlængelsen af Børsgade — Torvegade på Christianshavn — står alligevel snart over for en reduktion af antallet af vognbaner.

Nye adresser til Nationalmuseet og Dansk Erhverv

Skulle forslaget nogensinde blive virkelighed, får både Dansk Erhverv og Nationalmuseet travlt med flyttekasserne.

Nationalmuseet har længe døjet med pladsmangel i de gamle palæer i Stormgade og har derfor igangsat en større forandringsplan, der både omfatter nedrivninger og nybyggeri i op til 27 meters højde midt i den gamle by.

Men måske er den trængte placering opad den trafikerede vej ikke den mest velegnede og prominente for epicenteret for landets kulturhistorie?

Hvad nu hvis Slotsholmen blev nyindrettet til at løfte den opgave, spørger JRDV retorisk i deres forslag, hvor de simpelthen flytter Nationalmuseets samling ind i det genopførte Børsen og ned under Christiansborgs Slotsplads i nye, underjordiske lokaler.

Under jorden vil besøgene kunne se op mod himlen gennem store glaspartier, der fletter sig ind mellem haverne på overfladen.

Imens kan det meste af det nuværende Nationalmuseum omdannes til boliger, erhverv, hotel og lignende. Og museet behøver ikke blive lukket midlertidigt ned i forbindelse med den planlagte ombygning, men kan blot fortsætte som museum, indtil de nye lokaler under Christiansborg Slotsplads står klar.

Og Dansk Erhverv? De kan købes ud og finde et nyt sted at være. Selv foreslår JRDV erhvervsbyggeriet Krystallen på Kalvebod Brygge, der et stykke tid har kæmpet med at finde permanente lejere.

Børsen var ejet af staten i 231 år, før den i 1855 blev solgt til den organisation, der i dag er Dansk Erhverv. Og i JRDVs forslag kommer den altså tilbage på offentlige hænder.

Hovedet først ind i Børsen-debatten

Hele forvandlingsstykket kan lyde voldsomt. Men den bærende tanke om underjordiske lokaler til et museum er ikke helt fremmed. Ligesom idéen om bedre byrum omkring Børsen ikke er det.

Lige rundt om hjørnet i Christiansborgs Rigsdagsgård har tegnestuen Cobe for nylig vundet konkurrencen om et nyt besøgscenter med underjordisk indgang, der skal binde det tidligere rigsarktiv og Christiansborg Slot sammen.

De cirkulære former fra dét forslag har været et af forlæggene for JRDVs idé for de tilstødende byrum.

Samme idé har vi set udfoldet under Botanisk Have, hvor det nye Naturhistoriske Museum står klar inden længe. Og i 2020 genåbnede det nu underjordiske Frihedsmuseum tæt ved Kastellet.

I Paris vil et nyt, underjordisk museum snart blive del af det genopførte Notre Dame. Og i samme by slap verdens største kunstmuseum, Louvre, rimelig helskindet fra samme trick i 1989 med dets enorme underjordiske indgangsparti med glaspyramider over.

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen har allerede meldt ud, at Københavns Kommune gerne vil se på en ny indretning af byrummene omkring Børsen, når den 400 år gamle bygning snart skal genopføres.

Og i dén forbindelse har hun for nylig haft en dialog med netop Paris' borgmester, Anne Hidalgo, da Frankrigs hovedstad benytter Notre Dames genopbygning til også at indrette grønne og bilfrie byrum omkring den gamle katedral.

Her og nu er der måske ikke meget, der tyder på, at JRDV's forslag kan realiseres. Først og fremmest vil det kræve, at både Dansk Erhverv og Nationalmuseet indvilger i en flytning, og at de to parter kan få et nok kompliceret økonomisk regnestykke til at gå op. Og desuden gennemgik slotspladsen for blot seks år siden renoveringen med nye sten og granitkugler.

Men med deres vision løber JRDV med hovedet først ind i debatten om, hvordan det nye Børsen, og byrummene omkring den, bedst kan bruges og indrettes — og den er hermed sendt videre til overborgmesteren og Kulturministeriet.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Niels Erik Nielsen_1
Mon ikke forslagsstillerne helt har overset det faktum, at forpladsen ved Christiansborg er folkets samlingsplads? Hvordan mon plantebede og damme vil se ud efter en demonstration?
finn.breddam

Christiansborg Slotsplads er et funktionelt rum. Et forslag, der ignorerer det, kan ikke tages seriøst.

En eller anden, vis lige ham der JRDV et foto fra tronskiftet. Eller fra demonstrationen i 1956.

(Det er ret nemt med arkitekturgrafisk software at copypaste pyntegrønt ud over et byrum. Men det er altså ikke altid hverken relevant eller originalt.)

Til sammenligning: Cobe's løsning til Christiansborg er faktisk en seriøs syntese af form, funktion og den helt særlige kontekst. Der er kun ét træ, men det er til gengæld velbegrundet og velplaceret.
Karen Melchior

@larslh95 (/fejl 500) så kan ikke svare under din kommentar.

Meget enig, og nationalmuseet er fint og i fin sammenhæng med Christiansborg og Dantes Plads. Tænk hvis man forbandt det hele bedre med Ny Vestergade, så man kunne se de enkelte dele bedre forbundet og med færre biler og parkering. Vi kunne fjerne parkeringen for politikerne og embedsmænd i Chrisitiansborgs indre gård, og give folk en gratis parkerings plads i BLOX?
Ovedahlkristensen
Rigtig god ide, men uenig i underjordisk museum, men fint som afdeling af natinalmuseet.
larslh95
Der er mange rigtige tanker om områdets trafikale forhold og udtryk i det hele taget, men ideen om at det skal blive til det nye nationalmuseum er håbløs. Børsbygningen er i sig selv alt alt for lille, så der skal laves ganske enorme udgravninger, for at skabe den fornødne plads under jorden. Og hvorfor i det hele taget lave underjordiske museer? Det er den sikre vej til tekniske problemer, og arkitektonisk får man i bedste fald kun en flot “nedgangsportal”. Om. 100 år vil vores tid blive husket som de vanvittige nedgravede museers tid. Det er en underdrivelse, når der i artiklen står: “ Men den bærende tanke om underjordiske lokaler til et museum er ikke helt fremmed”. Dokken i Helsingør, det kommende naturhistoriske museum, Frihedsmuseet, Moesgaard….. er alle gjort klar til at kæmpe med fugt og oversvømmelser og manglende om og tilbygningsmuligheder. Lad os hellere bygge flotte huse oppe på jorden.
Karen Melchior
Bestemt behov for mere grønt, træer og mindre vind og færre biler. Men der skal også være plads til demonstrationer og sådan.
kimlaursenprivate
Enig om Slotsholmen bør være grønnere end i dag. Forslaget er måske lige at tage det et skridt for langt. Man skal huske at pladsen også fremover skal kun være en "demokrati-plads" for folkestyret
Steffen Kristiansen
Virkelig god idé! Som det er nu, er området virkelig gråt og kedeligt og alt for domineret af biler.
Karen Melchior Steffen Kristiansen
Hvis man ændrede bilforholdene i Slotsholmsgade så ville meget være afhjulpet.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling