pixel

Vejarbejde skal også blive til bedre byrum

Næste gang du ser et vejarbejde, bliver det måske til et smukkere byrum — Politisk flertal vil forbedre byen, når man alligevel reparerer veje.

viborggade, bilparkering, cykler

Vejarbejde er kedeligt, besværligt og grimt.

Det fylder og larmer, det tvinger dig ud på omveje — og er du rigtig uheldig, snubler du endda over de foranstaltninger, der skulle advare dig om ikke at gå der.

Men når jorden alligevel skal graves op, hvorfor så gå gennem al den trængsel og alarm bare for at genskabe fortiden? Kunne man ikke få det bedste ud af situationen og i stedet efterlade et flottere byrum, når man nu alligevel er i gang med at genoprette byens veje?

Det mener et flertal på Københavns Rådhus godt, at man kan.

Pænere byrum for 25 millioner kroner

På næste års budget — besluttet for en god måneds tid siden — blev afsat midler til en mere 'helhedsorienteret tilgang' til byens mange vejarbejder, så nye og mere spændende byrum kan flettes ind de steder, man f.eks. er i gang med at genoprette en vejstrækning.

Dét betyder, at der i 2025 afsættes 25 millioner kroner til at for eksempel nye træer, bænke, pænere belægning eller bare et nyt trafikskilt kan komme til og løfte stedet lidt, når arbejdet er overstået.

Der var dog taget tilløb, at endnu flere penge skulle afsættes til formålet. 

I det såkaldte budgetnotat, som beslutningen blev taget på baggrund af, lød anbefalingen fra embedsværket til politikerne, at man afsatte hele 65 millioner kroner til den helhedsorienterede tilgang i 2025 — med yderligere 32 millioner kroner om året oveni to år frem.

Altså godt 130 millioner kroner i alt.

Så langt gik politikerne dog ikke men valgte at starte ud med 25 millioner kroner for at se, hvor det kan bære hen for byens mange, såkaldte vejgenopretningsprojekter.

Frem til 2029 er Københavns Kommune i gang med at sætte ikke mindre end halvdelen af kommunens gadeareal i stand, så man kan komme revnet asfalt og huller i vejen til livs.

Må ikke ramme parkeringen

Præcis hvilke vejstræk, der også kan se frem til bedre byrum, vil afhænge af undersøgelser og behovsafdækning med lokaludvalgene og beboerne i områderne.

Alle partier på nær Alternativet og byens største parti, Enhedslisten, står bag budgetaftalen for 2024.

Dermed er to af de mere bilisme-kritiske partier ikke med i aftalen, og flertallet bag aftalen kunne — måske derfor — også blive enige om, at de forestående forbedringer af byrum i forbindelse med vejarbejde ikke må koste parkeringspladser.

I skrivende stund er der gravetilladselser ikke færre end 2.400 steder i Københavns Kommune.

Det rekordhøje antal af vejrenoveringer i disse år skyldes blandt andet mange års efterslæb på området.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Lars Barfred 1

I Oslo har man en strategi for hvordan byrummet skal se ud, når vejkassen så skal renoveres, ændres hele byrummet, med bredere fortove, cykelstier, træer etc.

På den måde får Oslo nærmest kvit og frit en ny moderne by for de penge de alligevel skulle bruge på at vedligeholde det gamle.
Thomas HERVE
Det er rigtig trist at se, at det arbejde, der har foregået det seneste år på Gothersgade, ikke har ført til nogen forbedring af byens rum, bortset fra den dobbelte cykelsti mellem Kongens Nytorv og Kronprinsessegade. Jeg vil gerne forstå, hvorfor denne renovering ikke giver mulighed for plantning af træer eller i det mindste en udvidelse af cykelstien ved Kongens Have (mod søerne), som er en smal og meget befærdet del. Når jeg passerer der hver morgen, synes jeg, det er rigtig synd at se dette hav af asfalt... Snart artikel om dette i Magasinet?
Thomas HERVE Thomas HERVE
Det er rigtig trist at se, at det arbejde, der har foregået det seneste år på Gothersgade, ikke har ført til nogen forbedring af byens rum, bortset fra den dobbelte cykelsti mellem Kongens Nytorv og Kronprinsessegade. Jeg vil gerne forstå, hvorfor denne renovering ikke giver mulighed for plantning af træer eller i det mindste en udvidelse af cykelstien ved Kongens Have (mod søerne), som er en smal og meget befærdet del. Når jeg passerer der hver morgen, synes jeg, det er rigtig synd at se dette hav af asfalt... Snart artikel om dette i Magasinet?
Thomas HERVE Thomas HERVE
Det er rigtig trist at se, at det arbejde, der har foregået det seneste år på Gothersgade, ikke har ført til nogen forbedring af byens rum, bortset fra den dobbelte cykelsti mellem Kongens Nytorv og Kronprinsessegade. Jeg vil gerne forstå, hvorfor denne renovering ikke giver mulighed for plantning af træer eller i det mindste en udvidelse af cykelstien ved Kongens Have (mod søerne), som er en smal og meget befærdet del. Når jeg passerer der hver morgen, synes jeg, det er rigtig synd at se dette hav af asfalt... Snart artikel om dette i Magasinet?
ned_krivblade0r
Something I noticed when moving to KBH is that the quality of asphalt patching work is rather poor, especially on cycling lanes there’s virtually no effort put to sand down the patch to level it down with the old asphalt to avoid uncomfortable bumps. I wonder why?

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling