pixel

Trafikkens nye øje i det høje

Det runde murstenstårn ved Kalvebod Brygge skal overvåge trafikken på Hovedstadens veje og skinner.

baneterræn trafiktårnet

Fakta

Trafiktårnet Øst

Carsten Niebuhrs Gade 49, Kbh V

10.500 m2 kontrolcenter for Banestyrelsen, Vejdirektoratet og Københavns Kommune.

Overtager gradvist frem til 2021 al trafikovervågning og trafikstyring for togtrafik og vejtrafik øst for Lillebælt.

Tegnet af Tranberg Arkitekter og opført af Banedanmark for 250 mio. kroner.

Lige overfor Fisketorvet, ved baneterrænets brede indkørsel mod Københavns Hovedbanegård, er ti cirkelrunde etager skudt op af jorden. Det er Trafiktårnet Øst, et nyt kontrolcenter, bemandet alle døgnets 24 timer. Så der er altid lys inde i bygningen, og på en aftencykeltur hen over Dybbølsbro får det den til at ligne et fyrtårn midt på land, der skal guide togene sikkert det sidste stykke hjem.

Bag murstensmurene er Banedanmark, Vejdirektoratet og Københavns Kommune flyttet sammen i et topmoderne trafikcenter, der de kommende år gradvist vil overtage overvågningen og styringen af al tog- og vejtrafik i Hovedstaden og øst for Lillebælt.

Inde i trafiktårnet findes således tre store kontrolrum på hver sin dobbelthøje etage: Ét til S-togene, ét til fjerntogene og ét til vejene.

 

Buet som en skærmvæg

Med dets mørke mursten og cylindriske form fremstår det tietagers kontroltårn fra afstand som et tungt og solidt monument. Men kommer man nærmere, kan man se de flotte detaljer i det rødbrune murværk, der trækker tråde til den danske jernbanes historiske stationsbygninger og Vesterbros nærliggende boligbebyggelser.

Tårnets funktion har inspireret dets geometri. Alle kender billederne fra et kontrolrum: En medarbejder sidder foran en horde af skærme sat op i en buet form foran sig. Og med det som udgangspunkt kom Tranberg Arkitekter frem til, at hele bygningen lige så godt kunne være rund, når indretningen af rummene alligevel skulle krummes.

Midt i cylinderen har det givet mulighed for et åbent atrium med en imponerende spindeltrappe, der fører hele vejen fra stueetagen og op til bygningens tagterrasse.

 

Dobbeltgænger i Fredericia

Stadig større dele af togtrafikken vil blive styret fra Trafiktårnet i takt med, at nye digitale signalsystemer rulles ud på både S-banen og fjernbanen. I 2021 er Banedanmarks nuværende 13 landsdækkende kommandoposter for fjerntogene således erstattet af blot to nye centraler: Trafiktårnet Øst ved Kalvebod Brygge, og så Trafiktårnet Vest i Fredericia. Der er en omtrent halvt så stor, men ellers direkte dobbeltgænger fra de samme arkitekter; såvel cylindrisk som beklædt med mønstermurværk.

I kontrolrummet nedenunder Banedanmarks sidder Vejdirektoratet og Københavns Kommune fremover skulder ved skulder for at optimere hele Hovedstadstrafikken. Det er herfra, at intelligente transportssystemer skal sikre samspillet mellem biler, busser og cykler. Det for eksempel i Trafiktårnet, at der trykkes på knappen, der starter din grønne bølge, og herfra den trafikinformation udsendes, du får på din gps eller i trafikradioen.

 

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling