Sensorer på P-pladser skal hjælpe bilister
Snart er der hjælp at hente, hvis du ikke kan finde en ledig P-plads — i første omgang dog kun for delebiler, der kører på el.
Skal du parkere i et P-hus, hjælper lystavler dig ofte den rette vej, så du ikke kører forgæves efter ledige pladser, der ikke er ledige alligevel.
Sådan er det ikke udenfor.
Her er det ofte evigt trælst at cirkulere gader og stræder tynde efter den eftertragtede, ledige firkant.
Men snart bliver det en hel del lettere — i hvert fald hvis dit transportmiddel er en delebil, der kører på el.
Sensorer til bilister og til byen
To private aktører ønsker nemlig nu at opsætte parkeringssensorer på alle Københavns Kommunes el-delebilspladser.
Og den idé er de med på inde på Københavns Rådhus. Her har politikerne i forvejen vedtaget at anlægge 1.000 el-delebilspladser, hvoraf knap halvdelen stod klar ved årsskiftet.
Kommer systemet til at spille, vil din parkerings-app altså kunne vise dig vejen til den nærmeste ledige plads, og dén løsning vil ikke bare gøre det lettere at parkerere hurtigt — men kan også reducere byens trafiktrængsel.
Det bliver de private aktører selv, der får opgaven med at opsætte og vedligeholde sensorene.
Sensorene nedlægges i asfalten på parkeringspladserne og kan også indsamle data om ankomster, afgange og gennemsnitlig parkeringstid.
Dataene hjælper ikke bare bilisterne, men kan også bruges til analyser af parkerings- og trafikmønstre, hvilket i næste led kan bruges til planlægning af byens infrastruktur, så man kan fremme byens mobilitet og CO2-reduktion.
Kommunen vil stille krav om, at dataene primært bruges til at 'kommunale formål' som kan optimere planlægningen af bæredygtig transport i byen — og som naturligvis overholder gældende regler om ansvarlig databrug.
Flere el- og delebiler i byen
Brugen af el-delebiler er på fremmarch disse år, og kommunen forventer selv, at tendensens blive stærkere i takt med, at flere ladestandere kommer til og de nye sensorer på P-pladserne nu bliver installeret.
Udbredelsen kan også blive hjulpet på vej af, at elbilerne efterhånden bliver normen for bilkørsel.
I 2024 udgjorde salget af elbiler i Danmark 51,5 procent af det samlede bilsalg, og dermed blev året det første, hvor der blev rakt flere nøgler til elbiler end til benzin- og dieselbiler over diskene hos bilforhandlerne.
Og delebilerne af slagsen har generelt potentiale til at skabe forandringer i byer som København.
Tidligere undersøgelser har vist, at én delebil med fast parkeringsplads kan erstatte mellem 5 og 10 private biler. Dermed kan der med delebiler komme mindre pres på byens P-pladser, og en hel del af pladserne kan blive frigjort, så de kan bruges til andre formål.
I jorden fra marts
Skal opsætningen af P-sensorer fungere optimalt — og ikke koste for meget i drift — er der nogle krav til systemets robusthed.
Sensorer der hurtigt og nemt kan installeres, kræver minimalt vejarbejde og har lang batterilevetid er som regel foretrukket.
Sensorerne skal desuden kunne håndtere almindeligt ubehag som store temperaturudsving, slud, sne og gaderengøring.
Endelig skal det samlede system kunne skaleres, så et netværk kan starte op i det små, udvides efter behov og løbende integreres med diverse mobilapps og trafiksystemer for at kunne tilbyde brugervenlige informationer i de rigtige former, når der er brug for det.
Projektet med de nye sensorer blev politisk godkendt før årsskiftet, og planen er, at alle byens 1.000 el-delebilspladser udstyres med sensorerne. De første 400 allerede til marts, og de resterende i september.
25% af udgifterne er dækket af de private operatører selv, mens de resterende 75% kommer fra en pulje på 100 mio. kroner hos Vejdirektoratet, der skal fremme brug af delebiler, som kører på el.
Flere sensorer på vej?
Hvis det hele kommer til at fungere med delebilerne, vil systemet en dag potentielt kunne videreføres til byens øvrige P-pladser, så endnu flere bilister på P-jagt kan fordeles optimalt.
En britisk undersøgelse viste i 2023, at bilister i London bruger ikke mindre 99 timer om året på at sidde i bilkø — køer som også er et resultat af jagten på parkeringspladser.
Hvis man på sin telefon kan se, hvor nærmeste ledige P-plads er, og blive vist vej til den, er der mulighed for en betydeligt mere effektiv søgen efter P-pladser i både London og København.
Fremtidige app-udviklere må så løse det problem, at flere bilister på samme tid kan have kastet kærligheden på den parkeringsplads, som app'en erklærer som ledig og klar til at blive indtaget.
Det er faktisk ikke første gang, at Københavns Kommune nu tager mere end tilløb til indføring af P-sensorer.
Allerede i 2015 var et forsøg finansieret og på vej, men her endte man i stedet med at teste en løsning, hvor nogle algoritmer forsøgte at spore ledige P-pladser på basis af eksisterende data fra observationer.
Det endte altså som en software- frem for en hardware-løsning — og det var ingen succes.
Men nu kommer der snart hardware i asfalten.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!