pixel

Stort tunnelprojekt får udsigts­platform

Fra en ny platform i Svanemøllen bliver det snart muligt at nyde udsigten over byggeriet af Nordhavns-tunnelen, der skrider frem efter planen.

havn, tunnel, svanemøllen

Nu bliver det lidt lettere at følge et af byens helt store byggeprojekter.

Mellem Svanemøllen og Nordhavn er den kommende Nordhavnstunnel i fuld gang med at blive konstrueret på inddæmmet land. 

Og dét arbejde kan du snart følge med i fra toppen af en ny udsigtsplatform opsat på Svanemølle-siden.

Blå containere med udsigt

'Svaneknoppen' er navnet på den godt 500 meter lange mole, der stikker ud i Svanemølle Bugt og beskytter Svanemøllehavnen inde bag den.

Lige hvor knoppen hæfter sig på det sjællandske fastland, vil fire, blå containere med trappeadgang snart tilbyde udsigt fra knap tre meters højde — hvilket burde være nok til at kunne spejde ud over det store byggespektakel i bugten ved Svanemølle Havn.

Platformen bliver hele 24 meter lang, så der bliver rigelig plads til, at en nysgerrig folkeskoleklasse kan få det hele med. Containerne stilles på en lille stump land helt ud til vandet og kommer ikke til at forstyrre den eksisterende cykelsti langs kysten til Svanemølle Strand.

Det lille udsigtspunkt er midlertidigt og tages ned, når arbejdet med Nordhavnstunnelen er ved at være færdig — eller i hvert fald tildækket.

Opgravet jord skaber Lynetteholm 

Når det omfattende arbejde med at anlægge byens nye trafiktunnel er færdigt, vil den nye vej under vandet forlænge den cirka 1,5 kilometer lange Nordhavnsvej, som i dag forbinder Helsingørmotorvejen og Svanemøllen — også delvist via en tunnel.

Denne første del af Nordhavnsvej, inklusive tunnellen, stod klar i 2017 efter seks års arbejde og en regning på 2,5 millarder kroner.

Den tunge del af arbejdet med at anlægge den 1,4 km lange fortsættelse ud til midten af Nordhavn har stået på siden 2023. Siden er en stor del af vandet i Svanemøllehavnen blevet fyldt op med sand og en masse spunsvægge er banket på plads.

Alene i år har Vejdirektoratet anslået, at der skal håndteres op mod 500.000 kubikmeter jord i byggeområdet — hvilket svarer til 500 millioner liter eller volumen af cirka 20 Rundetårne. 

Det meste af jorden køres væk og lægges til hvile i Nordhavn, hvor den senere kan bruges til landindvindingen af Lynetteholm.

I år er arbejdet med at støbe selve betontunnelen gået i gang, og dén del af projektet ventes afsluttet næste år. Herefter kan arbejdet med at dække tunnelen til igen og fjerne dæmingen i Svanemøllenbugten så småt gå i gang.

Byggeriet har betydet, at dele af Svanemøllens lystbådhavn midlertidigt har måtte rykke længere ud til erstatningshavne i Nordhavn.

Kobler Nordhavn på byen

Mod slutningen af 2027 ventes Københavns nye havnetunnel klar til køretøjer. Den færdige Nordhavnsvej skal både give nemmere adgang for lastbiler til Nordhavns nye terminal til containerskibe og gøre bydelen til en lidt mere integreret del af København.

Dét gælder i hvert fald for bilerne, for trods ønsker fra flere sider blev det i 2018 politisk vedtaget ikke også at lave en ny cykelforbindelse fra Svanemøllen over eller under vandet.

Den kommende tunnel til bilerne er — formentligt — blot første skridt på vejen mod en meget længere Østlig Ringvej, der skal binde Nordhavn sammen med den kommende kunstige ø Lynetteholm og føre videre sydpå mod lufthavnen. 

Formålet er både at lede en del af biltrafikken udenom de indre dele af byen og at servicere Lynetteholms nye beboere.

Denne sydlige udvidelse fra Nordhavn vil der dog gå en del år, før vi ser. I øjeblikket er man i gang med at lave den lovpligtige vurdering af, hvilke miljømæssige konsekvenser, tunnellen vil have.

Når konklusionerne er klar, skal projektet igennem en politisk proces på Christiansborg der — igen, formentlig — vil lede til en planlov, der kan sætte gang i arbejdet.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Stormflodssikring, infrastruktur og byudvikling tænkt sammen til den manglende brik i et sammenbundet København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling