Stort byggeri i træ ude og inde viser måske vejen frem
158 nye, særdeles klimavenlige lejligheder opført i træ er på vej i ny bydel kun 20 minutter fra København.
30 kilometer vest for byen — derude hvor Roskilde og Københavns forstæder flyder sammen — finder du Hedehusene.
Med blot tyve minutters tur i tog er byen rent transportmæssigt lige så tæt på Københavns centrum som for eksempel de langt mere nærliggende Dragør eller Gladsaxe.
Af måske samme årsag er byen i Høje Taastrup Kommune de senere år blevet særdeles populær blandt børnefamilier og andre tilflyttere, der stadig ønsker en vis tilknytning til København.
Og samtidig ligger Hedehusene kun ét stop med toget fra Roskilde Universitets knap 10.000 studerende og 1.000 ansatte — og har både naturområder, idrætspark, tennisklub og golfklub som naboer.
Tilvæksten førte for små ti år siden til planlægningen af den spritnye bydel 'Nærheden', hvor man i dag finder en lang række nyopførte ejerboliger, rækkehuse, lejelejligheder og en folkeskole. Alt sammen midt i et større naturområde.
Og nu har en af byudviklingens mest tiltagende trends også spredt sig herud: At bygge i træ.
Ansvarlig kapitalisme
11 stop fra Københavns Hovedbanegård har det nye selskab Home.Earth og modulproducenten Scandi Byg netop indgået et samarbejde om et nyt lejlighedskompleks opført helt i træ.
Og de nye lejligheder kommer ikke sovende til de nye klimakrav til huse på over 1.000 m2, der fra i år betyder, at nybyggeri maksimalt må udlede 12 kilo CO2-ækvivalenter per m2 per år. I Hedehusene er dét mål nemlig blevet rundbarberet helt ned til 6 kilo CO2 i de kommende træhuse, der fordeler sig på 11.000 m2 bolig og 1.500 m2 erhverv.
De 158 boliger opføres som modulbyggeri i træ og består af i alt godt 200 moduler. Efter planen bygges modulerne denne sommer på Scandi Bygs fabrik i Løgstør, før de efterfølgende samles på byggepladsen.
Vi er de senere år begyndt at se træ anvendt som bærende element i store byggerier, men i Nærheden er også store dele af facadebeklædningen udført i træ — noget som giver bygningerne et udtryk til omgivelserne, der er noget anderledes, end hvad man er vant med i den københavnske byudvikling. Det kan måske give et fingerpeg om fremtidens gadebillede i dele af hovedstaden.
Samtidig satser Home.Earth på at levere, hvad de kalder "et sundt indeklima" og et byggeri opført efter "principper for cirkulær økonomi".
Ejendomsselskabet blev startet i 2021 med et erklæret mål, der er en hel del mindre profitorienteret end hos flertallet af deres kolleger. Om sig selv skriver selskabet, at "vi skal bevæge os mod en mere bevidst og ansvarlig form for kapitalisme".
Selskabet er stiftet af et stort antal personer med erfaring fra forskellige virksomheder i byggesektoren, og man anerkender, at man må arbejde på markedsmæssige vilkår — men samtidig bebuder Home.Earth, at man vil prioritere bæredygtighed ligeså højt som de involverede parters interesser.
Holder tidsplanen kan Nærhedens seneste tilføjelse på boligfronten stå klar i foråret 2024.
Er træ det nye beton?
Klimavenligt byggeri i form af træhuse er helt sikkert en tendens, vi vil se mange flere eksempler på de kommende år.
Huse på over 80 meter med træ som bærende konstruktion er allerede opført i Wien, Milwaukee og Brumunddal i Norge — mens en ny rekord på 100 meter er på vej i Schweiz.
Så højtragende er vi ikke helt herhjemme endnu. Men lidt har også ret, og fordelene er til at få øje på.
Træbyggeri er generelt bedre for klimaet, kan opføres hurtigere end beton, og de fleste komponenter kan genanvendes. På sigt er det også bedre rent økonomisk, vurderer de fleste.
Desuden vil mange nok mene, at træ har mere "sjæl" og en naturlig "duft", man ikke finder i meget moderne byggeri.
Blant de nye træhus-projekter vi de senere år har set i København er et kommende kontorbyggeri på Marmormolen, ungdomsboliger på Østerbrogade og nye, små studieboliger i Jernbanebyen og på Amager.
Et kommende byggeri på Gammel Kongevej vil vise, hvordan teknikken kan passes ind midt mellem ældre byggerier med teglsten som det bærende materiale.
Udvikling langs sporet
Nærheden er ikke det eneste byudviklingsprojekt, der i disse år tager fart i Høje Taastrup Kommune.
For nogle år siden begyndte planlægningen af byens nye centrum, der skal udfylde det manglende led mellem det stationsnære centrum og storcenteret City2 mod syd.
Foruden verdens længste skatepark, får Høje Taastrup C også plads til kommunens nye rådhus samt mere end 1.400 nye boligere og kontorer.
Tager man S-toget længere ind mod byen fra Høje Taastrup, kan man ikke undgå at bemærke, at hele strækningen snart er velpolstret med ny byudvikling.
I Albertslund er et nyt boligkvarter med plads til 4.500 mennesker ved at blive opført på dagligvaregiganten Coops gamle grunde, foruden et planlagt nyt bycentrum og en gentænkning af Egon Olsens gamle fængsel i Vridløselille.
Ved Glostrup Station er arbejdet med klargøre centrum til den nye letbane i fuld gang — og inden vi når Brøndbyøster Station passerer vi den nordlige del af erhvervskvarteret "Kirkebjerg", der snart er et nyt boligområde med 2.000 indbyggere.
Endelig er et nyt højhuskvarter ved Rødovre Station næsten klar — og et nyt højhus formentlig på vej ved Hvidovre Station, som er næste og sidste stop, før vi igen er tilbage i Københavns Kommune.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!