CPH vil fordobles
Lufthavnens kæmpe udvidelsesplan skal fremtidssikre København som Nordeuropas foretrukne knudepunkt.
På Amagers østside letter og lander flere og flere for hver dag der går, og nu er lufthavnen klar til at sætte turbo på vokseværket: Arealet til flyvernes standpladser skal udvides til dobbelt størrelse, så Københavns Lufthavn kan bruges af 40 millioner passagerer om året.
I 2000'erne nåede CPH op over 20 millioner rejsende i de gode år, men i 2010'erne har investeringer på 1 milliard kroner om året båret frugt i form af konstante nye passagerrekorder, og forventningen er at runde 28 millioner mennesker gennem terminalerne i 2016.
Lufthavnen løber dog tør for plads til fly inden de 40 millioner nås, så derfor skal der bygges markant ud i Kastrup for at fremtidssikre målsætningen om at være Nordeuropas foretrukne knudepunktslufthavn. En udvidelsesplan med et prisskilt på ca. 20 milliarder kroner – det er formentlig den største privatfinansierede anlægsinvestering i danmarkshistorien og svarer rundt regnet til prisen på en metrocityring.
Foruden at skabe mere plads til flypassagerer og bagage skal udvidelsen øge antallet af standpladser fra 78 til 124. De mange nye gates betyder blandt andet en meget længere Finger B og en helt ny Finger E til langdistanceruter – hvorfra det forventes, at København i fremtiden forbindes direkte til nye verdenshjørner som Seattle, Rio de Janeiro, Mumbai, Johannesburg, Perth og Hong Kong.
Der er et "men"
Det hele kræver imidlertid, at CPH nedlægger én af sine tre landingsbaner: Den såkaldte tværbane, der i dag fungerer som back-up, når det blæser kraftigt fra nordvest eller sydøst. Og dét kræver en ny lufthavnslov, og dermed at et flertal i Folketinget blandt andet kan acceptere, at en af verdens mest punktlige lufthavne af og til bliver nød til at lukke og sende flyene videre, når vejret ikke arter sig.
Med i de politiske overvejelser vil uden tvivl være de forventet 9.000 ekstra jobs oven i de 16.500, der i forvejen gør lufthavnen til landets største private arbejdsplads.
Får Københavns Lufthavn lov til at sløjfe tværbanen, kan udvidelsen stå færdig til lufthavnens 100 års-jubilæum i 2025.