I København Syd skal cyklisterne skyde genvej gennem stationen
Nye detaljer er kommet frem om kvarteret omkring Københavns kommende, kollektive trafikknudepunkt.
Det er svært at overgå Cykelslangen ved Fisketorvet, når det gælder cykelinfrastruktur, der er både funktionel og fornøjelig.
Men arkitektfirmaet Holscher Nordberg vil sammen med blandt andre Adept og Lytt alligevel gøre et forsøg.
I deres helhedsplan for det bykvarter, der i en nær fremtid skal skyde op omkring det nye, kollektive trafikknudepunkt København Syd, lægger de nemlig op til at føre en cykelsti direkte ind gennem stationsbygningen via en bro hen over omstigningsområdet.
Den indendørs cykelbro sætter en tyk streg under den tidligere udmelding om, at cyklismen skal “fremhæves og iscenesættes som et unikt element” omkring den nye station.
Som tidligere beskrevet skal en 600 meter lang cykelsti fungere som områdets hovedtrafikåre — og nu viser det sig altså, at den også skal skyde genvej durk igennem København Syds kommende stationsbygning.
Idéen er at skabe en anderledes oplevelse for cyklister og togrejsende, men også at lave bedre adgangsforhold for gående til stationen ved at holde forpladsen og hovedindgangen fri for cykler.
Det fremgår af materiale fra områdets bygherre, Metroselskabet, som blev præsenteret for de københavnske politikere i april.
Boligtårn og småpavilloner
København Syd hed tidligere Ny Ellebjerg, og blandt andet med den kommende åbning af anden etape af metroens linje M4 vil den på længere sigt blive Københavns tredjetravleste station efter Nørreport og Hovedbanegården.
Man regner med over 30.000 daglige passagerer allerede fra i år, og over 60.000 daglige passagerer efter 2040.
Omkring det kommende trafikknudepunkt er det planen, at en helt ny lang og smal mini-bydel i en nær fremtid skal skyde op med ikke bare en stationsbygning, men også et markant boligtårn på 100 meters højde, byggerier i “københavnerskala” samt bebyggelser i helt lille “pavillon”-skala til for eksempel caféer, butikker eller værksteder.
Med undtagelse af højhuset vil bebyggelsen tilpasse sig skalen på områdets eksisterende bygninger, der blandt andet omfatter NEXT Sukkertoppen Gymnasium og en del nyere boligbyggerier.
Tryghed og bløde trafikanter
Kvarteret skal have en høj andel af private og almene boliger, men nybyggerierne kommer også til at rumme erhverv, detailhandel og et hotel.
Planen er, at cyklister og gående skal have førsteprioritet i hele området, og at der skal være en “særligt lav” parkeringsnorm, som det hedder i materialet. Til gengæld skal der være ekstra meget cykelparkering, og byrummene skal anlægges, så man ikke bliver generet af vinden men til gengæld bedst muligt bliver eksponeret for lys og sol.
Derudover skal den meget blandede anvendelse af bydelens bygninger medvirke til, at der er liv og tryghed døgnet rundt.
Godt på vej
I løbet af vinteren og foråret har Metroselskabet været i dialog med blandt andet kommende naboer, politikere og rejsende til København Syd om helhedsplanen for området.
Den dialog er nu afsluttet, og det forventes, at arbejdet med den mere detaljerede lokalplan for området kan gå i gang i løbet af efteråret.
Der er indtil videre ingen tidshorisont for, hvornår den nye station og den omkringliggende bydel vil stå færdig.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Se København Syd Danmarks på alle måder mest dysfunktionelle station. Linjeføringen er taget fra filmen Inception, afgangsforholdene er uigennemskuelige og utilgængelige... hvor hvilke tog kører hvor - Kafkask - heraf begrebet trafikknudepunkt.
Metroen fungerer dog upåklageligt.Meget spændende. Kan se at byggeriet ikke går henover perronerne.
Jeg håber at man så vil lave perrontage så de mange passager ikke skal rende rundt i regnvejr