Turen til Nordhavn skal være grøn(nere) — se de første billeder
Siden 2021 har der været planer om at gøre Kalkbrænderihavnsgade mere indbydende. Nu får vi første kig på idéerne.
Kalkbrænderihavnsgade!
Det er noget af en mundfuld. Både at skulle stave sig igennem et vejnavn med 21 bogstaver og rent faktisk at skulle tage turen ud af den.
Men nu skal forbindelsen mellem Indre By og det hastigt ekspanderende Nordhavn gøres lidt mere menneskevenlig, end det er tilfældet i dag.
En begrønning er på vej — og nye visualiseringer afslører lidt af, hvad byen har i vente.
Det kræver, at man vil det
Det er når man har passeret Østerport II på den ene side og Kastellet på den anden, at Folke Bernadottes Allé bliver til Kalkbrænderihavnsgade.
Vil man på cykel herfra og resten af vejen til Nordhavn, ligger forude en næsten snorlige, 4-sporet indfaldvej flankeret af et banelegeme.
Selv på de bedste dage kan det kræve en vis viljestyrke at bevæge sig fremad mellem biler og massive kontorbyggerier, indtil man når Århusgade og Nordhavn og kan svinge ind i et område med mere læ og mere varierede og indbydende byrum.
Stykket strækker sig over halvanden — ofte vindblæste — kilometer. Men derfra fortsætter Kalkbrænderihavnsgade yderligere halvanden kilometer mod Svanemøllen Strand, så skal man hele vejen, skal man altså tilbagelægge omkring tre kilometer i de noget rå omgivelser.
Gaden udgør en nøgleforbindelse mellem udviklingsområderne i Nordhavn og det indre af byen — og dens nuværende karakter bidrager til, at mange opfatter Nordhavn som et lidt afsides område, der er koblet fra resten af byen. På trods af nærheden til Østerbro, kan der rent mentalt virke langt fra Nordre Frihavnsgade til Nordhavn, når man skal krydse både banelegeme og den grå og trafikerede Kalkbrænderihavnsgade.
Dét er man naturligvis godt klar over hos det 95% kommunalt-ejede udviklingsselskab By & Havn, der står for at omdanne Nordhavn fra industriområde til et nyt bykvarter — og som skal tjene penge til at afbetale byens metrobyggeri i processen.
Og derfor blev der i 2021 afsat skattekroner til at lave en såkaldt foranalyse af en ny, og grønnere fremtid for Kalkbrænderihavnsgade.
Resultatet af dén er nu på trapperne, og By & Havn har delt det første indblik i, hvad man nu gerne vil have, der sker.
Knæløft mellem lastbiler og stauder?
Kort sagt er målsætningen ifølge By & Havn at skabe "en imødekommende grøn gade, der øger sammenhængen mellem de to bydele og indbyder til et aktivt byliv med attraktive byrum."
Det er ikke nogen nem opgave, når udgangspunktet er, som det er. Men på nye visualiseirnger ser man en Kalkbrænderihavnsgade med lidt flere træer, en grønnere midterrabat og lidt beplantning der kravler op ad en støjskærm.
Og så — i rabatten — noget der ligner et bed med to kvinder i gang med høje knæløft.
Kan man forestille sig, at rabatten på den 4-sporede Kalkbrænderihavnsgade kommer til at lægge jord til atletik og morgengymnastik, hvis den beplantes med lidt mere græs og lidt flere stauder?
Det kan man altså tilsyneladende hos By & Havn, der dog indtil videre kun har offentliggjort de viste illustrationer.
I januar har der været afholdt et idéværksted med deltagelse af de lokale, og deres input er indgået i arbejdet, som indtil videre skal munde ud i, at vi allerede i løbet af et par uger får et mere komplet forslag at se.
Derefter lyder tidsplanen, at politikerne i Københavns Kommune skal se, om de på byens budget for 2024 kan afsætte de nødvendige midler til at gennemføre forslaget.
Læs mere om forudsætningerne i artikel fra september 2021.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Mage til, photo-shopping skal man lede længe efter! På "efter"-versionen af Kalkbrænderihavnsgade ser det grangiveligt ud, som om gaden er blevet 2-sporet og ikke som nu 4-sporet. Var det tilfældet, ville det give plads til en virkelig fornyelse/forbedring;men det er det desværre ikke. Kalkbrænderihavnsgade (aka Ny Vasbygade) vil ikke - selv efter en kosmetisk forskønnelse - ikke være Nordhavn og en grønnere københavnerprofil værdig. Den vil forblive den adskillelse, den altid har været: en barriere mellem det gamle Østerbro og havnen.
Jeg er opmærksom på, at det vil være en bekostelig affære at grave gaden ned; men så stå dog ved beslutningen i stedet for at prøve at foregøgle, at vi får et rekreativt område ud af det kosmetiske indgreb. det er at tale ned til folk og bestyrker ikke tilliden til By&Havn