Omstridte saddeltage bag Kastellet
Københavns erhvervshistoriske Indiakaj er fortættet med nye fortolkninger af gamle frihavnsbygninger.
"Det Østasiatiske Kompagni", står der præget i facaden over indgangspartiet til en statelig mørkerød murstensvilla på Indiakaj i Københavns gamle Frihavn mellem Kastellet og Langelinje.
Bygningen blev opført i 1898 som ØK's første hovedkontor i København og går i dag under navnet Asia House, hvor en række organisationer har adresse. Her i blandt ØK's Almennyttige Fond, der stort set er det sidste, der er tilbage af rederiet, der engang var Danmarks vigtigste og målt på omsætning hele Skandinaviens største virksomhed.
Klos op ad det nationale stykke erhvervshistorie er der flyttet nye naboer ind. Ja faktisk omkranser de nytilkomne huse det gamle koryfæ ganske tæt på de tre sider, der ikke vender ud mod Indiakaj – der retteligt ikke er en kaj, men en vej i anden parket til Frihavnens bassiner.
Lejlighedsbyggeriet er udformet af PLH Arkitekter som to længer og et punkthus, der alle er i fire plan under sorte saddeltage.
Ligesom Frihavns-områdets bevarede toldkammerbygninger og pakhuse fra begyndelsen af 1900-tallet er tagfladerne beklædt med skifer og facaderne med variationer af rødbrune teglsten. De gamle mønstre i murværket dukker også op på de nye fortolkninger af tidligere tiders kompakte rødstensbygninger, tilføjet moderne tilpasninger som store egetræsvinduer og altaner med sorte stålværn.
En omstridt nabo
Bygningerne indeholder i alt 23 gennemlyste lejligheder med 2-5 værelser og direkte udsigt til grønne Kastellet i den ene retning og den blå havn i den anden retning. De er opført for ejendomsudviklerne Walls, der har indrettet dem til det luksuriøse hotellejlighedskoncept Stay Copenhagen, kendt fra blandt andet A-huset på Islands Brygge.
Og selvom de 3.000 etagemeter har erstattet en stor parkeringsplads, så gemmer de rolige murstensfacader på en turbulent tilblivelse.
Hverken ØK-fonden inde i omringede Asia House eller kvarterets ejerforeninger har kunnet se den gode idé i projektet, og med opbakning fra blandt andet Dansk Naturfredningsforening og Foreningen Hovedstadens Forskønnelse lykkedes det tilbage i 2012 og 2014 at bremse to tidligere versioner af byggeriet på Indiakaj.
Men i tredje forsøg undgik saddeltagene akkurat fredningslinjerne til Kastellet og voldgraven og fik sin stærkt omstridte godkendelse af Københavns Kommunes politikere.