Hovedstadens Letbane bliver grøn
Se de nye billeder fra forstadssporvognens rute, som den vil se ud i 2025.
I de indre dele af hovedstaden har Cityringen straks taget københavnerne med storm men er næsten også allerede blevet hverdag igen — nu er det de næste metroudvidelser til Nordhavn i 2020 og Sydhavn i 2024, som byen utålmodigt venter på.
De ydre dele af hovedstadsområdet må dog vente helt til 2025 på sit eget store skinnebaserede transportprojekt: Letbanen på tværs af Storkøbenhavn mellem Lyngby i nord og Ishøj i syd.
Der er altså god tid til at vænne sig til tanken om, at det bliver grønne letbanetog, der skal suse hen over forstadsasfalten. Eller grønne sporvogne, om man foretrækker den traditionelle betegnelse for kollektiv trafik på skinner i vejen.
Officielt grønt
Valget af den grønne farve kommer måske ikke som den helt store overraskelse, da selskabet Hovedstadens Letbane har haft et grønt L som logo i mange år, før anlægget gik rigtigt i gang denne sommer.
Men nu er det officielt besluttet, at det bliver en grøn letbane, der slutter sig til det røde S-tog, den hvide metro og den gule bus i og omkring København.
En kraftig og karakteristisk farve skal give letbanen sin egen identitet og gøre den lige så genkendelig og synlig i bybilledet som de eksisterende offentlige transportformer i hovedstaden — så passagererne let kan skelne, og så letbanen også skiller sig ud for de øvrige trafikanter, til gavn for trafiksikkerheden på vejene.
Familie i Haag og Munchen
Hovedstadens Letbane bliver 28 kilometer lang med 29 stop undervejs i otte forskellige kommuner. Den følger ringvejen Ring 3 og krydser dermed seks S-togs-stationer undervejs, hvor der kan skiftes til forbindelser ind mod eller væk fra centrum.
Den strømførte forstadssporvogn vil på hele ruten køre i et separat spor i omfartsvejen med afgang hver femte minut i dagtimerne og hvert tiende minut om aftenen og i weekenderne — hele turen fra Lundtofte og DTU i nord til Arken og Ishøj Station i syd vil tage en time.
De 29 letbane-togsæt bliver af mærket Avenio, som i dag også kører i Haag og München. De får plads til op til 260 passagerer af gangen i fire vogne og skyder en tophastighed på 70 km/t — men gennemsnitsfarten vil være på ca. 30 km/t, når de mange stop tælles med.
I anledningen af valget af den grønne farve på vognene har Hovedstadens Letbane fået lavet en række nye visualiseringer af ruten i forskellige omegnskøbenhavnske omgivelser langs Ring 3:
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!