pixel

Forvaltning må (igen) beklage i sag om Noma

Dialog med Noma kunne være mere "saglig", "neutral" og "professionel" siger uafhængig instans, der fører tilsyn med kommunens egen sagebehandling.

noma afspærring sti

"Hej Simon, vores kære anmelder kommer ikke til at holde op med at holde øje med jer, så vi skal have fundet en løsning, så jeg ikke skal skrive til dig hver uge."

Sådan åbner en mail sendt i maj sidste år fra Teknik- og Miljøforvaltningen (TMF) på Københavns Rådhus til restauranten Noma.

Anledningen var, at Magasinet KBH på dette tidspunkt modtog flere beskeder fra vores læsere om, at Noma fortsatte med at spærre for stien om Stadsgraven — en sag vi har fulgt gennem adskillige artikler.

Sammen med vores egne observationer anmeldte et medlem af redaktionen derfor spærringerne til TMF — og måtte gøre det over flere omgange, da Noma fortsatte med at spærre stien.

Hver gang der kom en ny anmeldelse, fjernede Noma afspærringen, tog et billede af den nu åbne sti og sendte billedet ind til TMF som bevis for, at de nu havde gjort som de havde fået besked på. Og umiddelbart efter satte de så blot afspærringen op igen.

At TMF på dén måde i månedsvis blev trukket rundt ved næsen af Noma, beskrev vi i april 2024.

Og man kunne måske tro, at dén slags ville få en offentlig myndighed op i et lidt rødere felt — derop hvor henvendelserne i faste vendinger ville insistere på, at myndighedens afgørelse blev respekteret.

Men altså tilsyneladende ikke.

"Vores kære anmelder"

"Vores kære anmelder" i mailen fra TMF er altså en person på Magasinet KBHs redaktion. Og Simon i "Hej Simon" er direktøren for resturant Noma, Simon Bursche Hansen.

Mailen har vi kun fået kendskab til via en aktindsigt i sagen.

Da mailen bliver sendt i maj 2024, er det mere end 5½ år siden, at TMF første gange modtog en klage fra en københavner, der var utilfreds med, at hun ikke længere kunne benytte sig af stien om Stadsgraven, fordi Noma havde afspærret den.

I den mellemliggende periode begår TMF en lang række fejl, og "glemmer" i et par år helt at følge op på sagen. Noma har på sin side kæmpet imod ethvert krav om at åbne stien op — med både klagesager og retsager.

I maj sidste år havde der dog i flere måneder været klarhed om, at Noma ikke måtte spærre stien af ud mod Refshalevej. Men de gjorde det altså alligevel.

Ordlyden i TMFs mail til Simon Bursche Hansen indikerer dog — selv efter det meget lange sagsforløb — ikke decideret ivrighed fra TMFs side efter at få rettet op på forholdene.

Det er svært at læse andet end, at det kun er fordi "vores kære anmelder" ikke vil "holde op" med at holde øje med Noma, at man er nødt til at få gjort noget.

Med andre ord: Hvis anmelderen bare ville lade det være, kunne man arkivere sagen. Men fordi det ikke er tilfældet, må man "have fundet en løsning", så TMF ikke skal bruge tid på at skrive til "Simon" hver uge.

Selve overtrædelserne er tilsyneladende ikke problemet for TMF. Problemet er nærmere, at de oplyses om overtrædelserne, og at de derfor er tvunget til at handle.

"Mere professionel og neutral"

Magasinet KBH havde lidt svært ved at forstå, at TMF ville sende en mail til en indklaget part i en 5½ år gammel sag med dén ordlyd. Så vi bad dem om en kommentar.

Det kortfattede svar — modtaget den 22. januar — lød:

"Forvaltningen beklager ordlyden. Intentionen med mailen har været at få stoppet det ulovlige forhold — og sikre at det ikke blev genopstillet."

Dette er beklagelse nummer fem over sagsbehandlingen, som magasinet har modtaget fra TMF i vores 2½ år lange dækning af sagen om Noma.

Men denne gang lod vi det ikke være ved dét.

Vi sendte også sagen en tur forbi Borgerrådgiveren, som er Københavns Kommunes eget tilsyn med, at kommunen yder "god borgerbetjening og korrekt sagsbehandling".

Rådgiveren er helt uafhængig af kommunens forvaltninger, og svaret til os lyder blandt andet:

"Borgerrådgiveren er enig i, at den anvendte formulering [fra TMF] er beklagelig, herunder fordi den ikke er egnet til at fremstå neutral og saglig."

Og videre:

"Forvaltningen anfører i deres svar af 22. januar 2025 til dig, at intentionen var at få stoppet de ulovlige forhold på stedet og forebygge gentagelse. Borgerrådgiveren bemærker dertil, at dette formål også kunne understøttes ved en mere professionel og neutral formulering i videreformidlingen af 2. maj 2024."

Og de slutter om denne del af sagen:

"Det er således vores klare opfattelse, at forvaltningens beklagelse [til Magasinet KBH] er velbegrundet, og at en mere neutral og saglig tone havde været mere korrekt."

Efter mailen fra TMF til Noma, fortsatte Noma i øvrigt med afspærringer — blandt andet med parkerede biler. Først efter yderligere et par mails fra Magasinet KBH til TMF, ophørte praksissen tilsyneladende, så stien i dag normalt ikke længere er spærret af ud mod Refshalevej.

Vi fortsætter naturligvis med at dække sagen.

Næste forventede udvikling er, at TMF senere denne måned vil fremlægge en ny "sag" til de 11 politikere i Teknik- og Miljøudvalget.

Denne sag blev i september 2024 bestilt hos embedsværket af Socialdemokratiet og de Konservative og skal indeholde forslag til, hvordan man også kan få åbnet stien forbi Noma i den anden ende af Nomas grund. Hensigten er, at der igen kommer en komplet stiforbindelse rundt om den gamle voldgrav.

Det var til denne del af sagen, at Magasinet KBHs læsere i oktober sendte en stor mængde dokumentation for, at stien havde været åben i adskillige år, før Noma satte hegn op i 2018.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling