Østerbro Posthus skifter ham
Markant 70'er-bygning på Østerbro vil helt ændre udseende, når museum overtager kvarterets gamle posthus.
Denne januar blev den sidste pakke langet over disken på det, der var kendt som Østerbro Posthus.
Siden 1922 har den store, nyklassisistiske bygning på hjørnet mellem Fælledparken og Trianglen fungeret som brev- og pakkecentral for mange københavnere, der ventede på postkortet fra Rhodos eller pakken fra Ebay.
Men først på året var det slut, og snart vil hele bygningen i stedet danne rum for 'Museum for Post, Tele og Kommunikation', der gennem udstillinger og interaktive oplevelser skal formidle 400 års kommunikationshistorie — fra Postvæsenets oprettelse i 1600-tallet og frem til telegrafen, telefonen, Facebook og fake news.
400 års dansk kommunikation
Museet Enigma — som deler navn med de komplicerede krypterings-maskiner, tyskerne benyttede sig af under Anden Verdenskrig — havde indtil 2015 adresse i den gamle postgård på Købmagergade.
Efter museets indflytning på Østerbro har det gamle posthus ved Trianglen været en slags hybridhus med plads til både pakkedistribuering, café, forsamlingshus og i mindre grad et museum med få udvalgte udstillingsgenstande.
Med med en snarligt kommende renovering bliver hele bygningens volumen nu til et rigtigt museum, hvor der igen også vil være café og mulighed for møder og forsamlinger. Til gengæld vil østerbroerne ikke længere kunne hente deres pakkepost her.
Det gamle, klassisistiske hus bevares i sin ydre form — klogeligt, vil mange måske mene.
Men sidebygningen fra 1972, der er næsten ligeså stor som sin moderbygning, vil få et markant ændret udtryk mod byrummet.
Den rektangulære bygning ud mod Øster Allé er i dag beklædt med en meget tidstypisk 70-er beton med små vinduer hævet over gadeniveau, der giver bygningen et noget utilnærmeligt udtryk.
Men fra næste år vil den rå, modernistiske facade i stedet have en pistache-grøn facade og være præget af store, nye vinduer mod gaden.
Lær at kode
Inde i huset vil der være udstillinger og aktivititer for f.eks. byens skolebørn. Ifølge museet selv vil man i udstillings-arkitekturen forsøge at skabe muligheder for interaktion mellem de besøgende og museets egne eksperter eller samarbejdspartnere.
F.eks. bliver der plads til et maker-areal, hvor man selv kan prøve kræfter med teknologiudvikling, og børn vil kunne blive introduceret til computer-kodning af en gruppe frivillige.
Da en del kommunikation i dag — som bekendt — er visuel, vil skærme udgøre en væsentlig del af udstillingen. Lige fra firsernes arkade-spil til iPad'en.
TDC Group og PostNord står bag udviklingen af det nye kommunikationsmuseum. De to driver sammen museet via en fond stiftet i 1996, og museet modtager ingen offentlig støtte.
Udviklingen sker sammen med ejendomsselskabet Jeudan, der ejer bygningen, og det er tegnestuen Zeso Architects, der rent kreativt er penførende i ombygningen af det gamle posthus.
Indvielsen er sat til midten af 2022.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!