Lukning af vej i Fælledparken skal undersøges
Analyse skal se nærmere på at inddrage bilvej og integrere arealet i byens næststørste park.
Tilbage i januar kunne vi berette, at flere politiske partier var interesserede i at nedlægge en del af Edel Sauntes Allé, der i dag skærer sig igennem Fælledparken på Østerbro.
Og med en nylig beslutning på rådhuset har dén plan fået lov at leve videre.
Med stemmerne 7-3 har politikerne i Teknik- og Miljøudvalget nemlig besluttet, at man nu vil få lavet en egentlig analyse af lukningen.
Blå blok er imod
Edel Sauntes Allé slynger sig i en S-form gennem Fælledparkens vestlige del og har rent trafikalt begrænset betydning. Den løber nemlig parallelt med et stykke af den meget bredere Nørre Allé, der fragter trafik fra Vibenshus Runddel mod Nørrebro og Indre By — og vice versa.
Til gengæld huser den ikke så få parkeringspladser og er mange bilisters destination på GPS'en, hvis de skal i Fælledparken eller til fodbold i Parken.
Det er hensynet til bilisterne, der er årsagen til, at de politiske stemmer fordelte sig, som de gjorde. Både Konservative og Venstre stemte imod at gå videre med forslaget, fordi man er bekymrede for både trafikafvikling og bilparkering.
Men da Socialdemokratiet i denne omgang stemte med SF, Enhedslisten og Alternativet, går embedsværket nu videre med projektet.
Dét betyder i første omgang, at man laver et såkaldt budgetnotat til augusts forhandlinger om byens budget for 2024. Og hvis de samme partier, der stemte for projektet denne måned, stemmer for at bruge op mod 1,75 mio. kroner på analysen, ja så vil den gå i gang.
Med andre ord vil det først efter sommerferien blive endeligt klarlagt, om projektet kan fortsætte.
Analyse af byrum
Radikale Venstre var ikke til stede ved afstemningen om analysen, men har selv stillet forslaget om lukningen og støtter den derfor. Dermed er der politisk opbakning fra alle partier — bortset fra Konservative og Venstre — og derfor har lukningen formentlig gode udsigter til at blive realiseret.
Faktisk blev den allerede endeligt besluttet af den samlede Borgerrepræsentation tilbage i februar, men embedsværket har senere vurderet, at det er nødvendigt at få lavet en nærmere analyse, inden man sætter i værk. Og det er altså den, der nu er sikret opbakning til.
Det er ikke frygt for trafikafviklingen, der kræver en analyse, inden man kan fortsætte projektet. Derimod er man mere usikker på, hvilke konsekvenser en lukning vil have for parkerings-efterspørgslen og gadens funktion som brandvej m.v., når der er store arrangementer i Parken.
Hvis man konkluderer, at de konsekvenser er til at have med at gøre, vil man derefter afklare, hvilke mulige bryum, der kan flytte ind i stedet for vejen.
Analysen skal derfor også pege på "scenarier for at omdanne strækningen til et rekreativt område med aktiviteter, der supplerer områdets øvrige fritidsliv såsom kunstgræsbaner, legepladser mv.," som det hedder.
Hvis lukningen bliver gennemført, er det kun den ene halvdel af gaden, der lukkes af — nemlig den del der ligger tættest på Vibenshus Runddel. Dét står allerede nu klart.
Den sydlige del af gaden, der også agerer tilkørselsvej til Rigshospitalet, vil forblive som den er.
At byudvikling ikke klares fra den ene dag til den anden, kan man se af den opdaterede tidsplan for projektet. Embedsværket i forvaltningen regner med at kunne orientere politikerne om resulatet af analysen "medio 2025".
Og så var der det med "Københavns næststørste park", som vi skrev i underrubrikken.
Hvilken er den største? Det er Valbyparken, der lige er en snært større end Fælledparken. Forskellen vil dog altså blive en anelse mindre, hvis Fælledparken kan spise lidt af det gennemskærende vejareal.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Amager fælled er er bynær natur.
Dog prøver politikerne og forvaltningen med (næsten) alle midler at dræbe naturen og forvandle området til en arkitekttegnet park og "byudviklingsområde"..