Hvad nu hvis man ... lavede boldbaner på Vesterport banegrav?
Det blev et nej til at lukke gade langs banegraven — SF spørger i stedet ind til en anden fremtid ved Vesterport.
Vesterport Banegrav!
For nogle i byen er det et ultra-urbant indslag, som fint hører til i en storby. Men for nok en del flere er det et åbent sår gennem byens overflade.
En overdækning har været på tale adskillige gange i de forgangne årtier, men endnu er intet sket.
Fra sidelinjen kommer dog nu en helt nyt idé: Man kunne anlægge kunstgræsbaner over banegraven.
Tanken kommer fra medlem af Borgerrepræsentationen Astrid Aller (SF), der her spurgt sine embedmænd i Teknik- og Miljøforvaltningen, om de har et prisoverslag på, hvad det vil koste at gennemføre dén løsning.
Ikke lukning af gade
Sidst vi hørte nyt fra Vesterport Banevgrav var i starten af 2021, hvor et flertal af politikerne valgte at stemme nej til et forslag om at lukke Hammerichsgade for biler.
Hammerichsgade er den gade der løber mellem banegraven og Palads-biografen — og som i dag bærer på fire bilbaner foruden cykelsti i hver side. Det er i høj grad en transportgade, og ikke et sted de fleste har lyst til at opholde sig længere end højest nødvendigt.
Dét kunne man lave om på ved helt at lukke gaden for biltrafik, mente både Radikale, Dansk Folkeparti, Venstre, Alternativet og SF i januar 2020. Men Socialdemokratiet, Enhedslisten og Konservative syntes ikke om dén tanke, og derfor faldt forslaget.
Det er ikke en beslutning, som man var glad for i det konsortium, der stadig har drømme om at overdække det meste af banegraven og bygge blandt andet nye boliger ovenpå den. Den manglende lukning af Hammerichsgade vil nemlig betyde, at man må indsnævre sit byggeprojekt — og om det overhovedet ender med at blive realiseret er p.t. et meget åbent spørgsmål.
Konsortiet fik sidste år at vide, at hvis man ønsker at arbejde videre med en ny version af overdækningen, der fortsat holder åbent for biltrafik på en indsnævret Hammerichgade, ja så man man selv lave nye, omfattende trafikanalyser af dét scenarie. Og siden har der været stille fra konsortiet.
En fortsat åben Hammerichsgade vil dog formentlig godt kunne gå i spænd med nye boldbaner på kunstgræs — anlagt henover banegraven.
Københavns Kommune ligger nummer absolut sjok på landets skala over idrætsfaciliteter pr. indbygger, og det er en problematik, man godt er klar over på rådhuset.
Nye idrætsfaciliteter er planlagt i bl.a. Valby og på Amager, men der skal mere til, hvis kommunen skal gøre sig forhåbninger om at bevæge sig bare en smule opad listen — og dermed kunne tilbyde byens beboere bedre muligheder for at dyrke idræt.
Grønt vil ikke være nyt
En stribe nye boldbaner ved Vesterport vil hjælpe i regnskabet, men som altid melder sig et økonomisk spørgsmål.
Får konsortiet i sidste ende lov til at opføre boliger og erhverv ovenpå banegraven, får de også selv lov til at betale regningen for selve overdækningen.
Skal der i stedet anlægges kommunale boldbaner på stedet, er det skatteyderne — måske med hjælpe fra fonde — der skal til lommerne.
Og her kan embedsmændene desværre ikke hjælpe Astrid Aller fra SF. Svaret til hende lyder kort og godt, at man aldrig har undersøgt en overdækning af banegraven med henblik på at etablere park og boldbaner. Og dermed kan man ikke fortælle, hvor stor en udgift SF i givet fald skulle samle flertal bag at finansiere for at kunne realisere idéen.
Men der er nok ikke så meget tvivl om, at regningen ikke vil være lille. Vil SF og Aller finde ud, hvor stor den kan være, vil det næste skridt være at bede forvaltningen om at lave en foranalyse af projektet. Men sådan en analyse koster i sig selv penge, så SF vil først skulle samle et politisk flertal bag at afsætte kommunale midler til at lave analysen.
Grønne kvadratmeter på området ville i øvrigt slet ikke være noget nyt. Da Københavns volde faldt i 1800-tallet, anlagde man her 'Aborrebarken' som en slags søsterpark til Ørstedparken på den anden side af, hvad der i dag er H.C. Andersens Boulevard.
Men da byens togdrift skulle lægges om for nu mere end 100 år siden, valgte man at grave hele parken op, så man i stedet kunne lægge nye togskinner. Og ved dén lejlighed blev skinnerne aldrig dækket over, men efterladt i en åben grav gennem byen.
Magasinet KBH følger løbende udviklingen ved Vesterport banegrav.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Sikke noget hippi gas på nogle af
Københavns dyrest kvadratmetre