Tolv år forsinket: Nu er byggeriet af Vanløses to tårne startet
Det tog sin tid og mange kræfter — men efter adskillige udskydelser er opførelsen af V360 nu endelig gået i gang.
Den er god nok. Efter tolv års kriser og udfordringer bøvl er arbejdet med at opføre V360-projektet i Vanløse langt om længe gået i gang.
Dét oplyser Københavns Kommune i et notat.
Siden lokalplanen til de to tårne i op til 40 meters højde blev vedtaget tilbage i 2012, er det sejlivede byggeprojekt blevet udskudt af både økonomi, corona-nedlukning og rigtig mange utilfredse naboer.
Men nu er arbejdet på byggepladsen altså meldt påbegyndt, og går alt vel herfra — og dét er ingen selvfølgelig sikker på, når det er v360, vi taler om — vil Vanløses bymidte være forandret om et års tid.
12 års slingrekurs
Siden den færdige lokalplan lå på bordet for tolv år siden, er projektet blevet justeret flere gange.
I sin nuværende form består V360 af to huse på 8 og 11 etager i henholdsvis 30 og 40 meters højde — tegnet af blandt andet den lokale Vanløse-tegnestue BE Arkitekter.
Tårnene står på en fælles, to-etagers base med en offentlig plads på taget.
Byggeriet får en tradtitionel, firkantet form — men med mere organiske, afrundede hjørner.
Det vil formentlig blive beklædt med metalplader, der kan sammenlignes med en del nybyggeri i København — heriblandt Arkitemas Kobbertårn på Amerika Plads, Lundgaard & Tranberg Arkitekters Axel Towers og C.F. Møller Architects Mærsk Tårnet.
I Vanløse er det dog ikke kobber, der er på programmet, men formentlig en forpatineret zink.
Nederst bliver der plads til udadvendte aktiviteter — formentlig dagligvarer, fitness og café — mens de øvre etager skal rumme 20.000 m2 kontorer og 80 hotellejligheder.
Allerøverst var det planen, at en roterende restaurant skulle sikre udsigt over store dele af det vestlige København — deraf navnet V360: Vanløse 360 grader.
Den idé blev dog skrottet, da brandmyndighederne var bekymrede for konstruktionen, så nu man formentlig i stedet nøjes med en ikke-roterende restaurant.
I gang i sidste øjeblik
Manden bag er boliginvestor Flemming Fenger, og hans oprindelige idé i årene før finanskrisen var at opføre de to nye "tårne" sideløbende med to andre projekter i Vanløses bymidte.
Kontorhuset 'Hjørnestenen' skulle være nabo til indkøbskomplekset 'Galleri A', men det gik ikke som planlagt — ikke mindst på grund af den økonomiske tsunami der ramte verden.
Mens Hjørnestenen senere blev sparket til, ja, hjørne, overtog en helt ny investor projektet Galleri A og opførte senere en ny udgave af det under navnet Kronen Vanløse — et projekt der allerede er ved at blive ombygget.
Fengers investorgruppe fortsatte dog den seje og — skulle det vise sig — mangeårige kamp for at få gang i byggeriet på den anden side af Vanløse Station, hvor V360 var udset til opførelse.
Trods de store ambitioner var begejstringen i Vanløse dog begrænset, og drøje hug til projektet var længe et fast indslag i lokalavisen og i de nabohøringer, der flere gange blev afholdt.
Dét førte i sidste ende i 2018 til et revideret projekt og en ny byggeansøgning — som dog siden blev udsat af corona-nedlukningen.
Senere, i foråret 2022, blev det nu reviderede projekt så kritiseret i en nabohøring, at det blev sendt til eftersyn nok engang. I alt sendte 48 borgere høringsvar afsted, hvoraf blot fire forholdt sig positivt.
I sidste ende lønnede Fenger Groups vedholdenhed sig dog, og sidste år slap projektet gennem det kommunale nåleøje, hvor den eftertragtede "byggetilladelse" langt om længe blev givet.
Men sædvanen tro var der drama til det sidste. En byggetilladelse bortfalder nemlig efter præcis ét år, hvis der ikke er sat gang i byggeriet, og i Vanløse blev tilladelsen givet den 13. juli sidste år.
Da arbejdet først så småt gik i gang her den 3. juli i år, var det altså lige før, at projektet på ny måtte udskydes, og der måtte søges forfra om en ny tilladelse.
Sammen med Vanløse Torv og Frode Jakobsens Plads indgår 'Fengergrunden' — som den mange-årige, tomme grund blev døbt af de lokale — også i Københavns Kommunes plan om at skabe bedre sammenhæng i Vanløses lidt rodede bymidte.
Planen inkluderer også en revidering af trafikafviklingen på Vanløse Allé og Jernbane Allé.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Man undres over, at kommunen fuldstændig ignorerer en høring, hvor 44 ud af 48 er imod. Helt generelt i Vanløse er der stor modstand mod projektet, der trods det flotte udseende
på papiret, slet ikke passer ind i omgivelserne - og som vil kaste skygge og kolde vinde omkring sig. Både formålet og udseendet er malplaceret midt i VanløseJeg synes ikke man skal undres over kommunen vælger at se bort fra de 44 høringssvar der er imod byggeriet. Desuden bliver den slags svar ikke ignoreret, men vurderet i forhold hvad bygherren har at sige og hvad kommunen ellers mener projektet kan bidrage med til området. En stor del af Vanløse bliver taget til indtægt for at være modstandere af byggeriet, men tilsyneladende ikke nok til at indgive høringssvar. Og så kan man spørge om høringssvar der måske repræsentere 100-150 mennesker skal stoppe noget i en bydel med mere end 40.000 mennesker. Jeg tror det er sådan kommunen vælger at se på det. Man byggesagsbehandler jo ikke på baggrund af læserbreve.
Og hvorvidt byggeriet passer ind er vel relativt subjektivt. Ja det ligner ikke rigtig noget andet på jernbane alle, men det kan man vel også sige om Vanløse Bio eller Jernbane Allé 45. Det der kendetegner Vanløse rundt om stationen er vel i grunden det meget forskelligartede byggeri der ligger op til. Og er forskelligartet ledetråden så må man vel sige det passer fint ind.Jeg vil anbefale Mathias Skov at kontrollere sine oplysninger og virkeligheden bedre fremover.
Der er hverken d. 3.7. eller idag d. 5.9. 2024 påbegyndt dette byggeri V360, på "Fengergrunden" Jernbane Alle 41 i Vanløse".
Et besøg på stedet eller check med grundejeren Flemming Fenger burde vel være foretaget inden Magasinet København sender denne meddelelse og artikel ud til sine læsere.