pixel

Grønt lys til byggeri af P-kælder under Dantes Plads

Efter årelange stridigheder er der givet endelig byggetilladelse til kontroversiel P-kælder i byens indre.

dantes plads parkering visualisering

Det er mere end fem år siden, at vi første gang bragte et indlæg om sagen. Dengang var det fra en lokal beboer, der på det kraftigste modsatte sig projektet. 

Siden er det blevet til yderligere ni artikler — inklusive opinionsindlæg. Og nu er den kontroversielle sag endt med en endelig byggetilladelse med alle de nødvendige stempler. 

Dermed kan Q-Park nu gå i jorden og bygge en P-kælder under Dantes Plads lige i randen af Middelalderbyen — med tilkørsel fra hvad der er udset til at blive en cykelgade.

Byggetilladelsen er udstedt den 3. oktober, og dén slags har en udløbstid på et år. Det vil sige, at det store arbejde med at udgrave P-kælderen skal være sat i gang senest den 3. oktober 2025.

2 x cykeltrafik siden 2019

Modstanden mod P-kælderen har de senere år været ganske massiv.

En lokal beboergruppe har med skrivelser og politikermøder forsøgt at få projektet stoppet. En skulptur med en stor, udstrakt langefinger til P-kælderen blev opstillet på pladsen i 2021. Og undervejs forsøgte Carlsbergfondet — der har adresse i området — at købe pladsen fra Q-Park, så parkeringsplanerne kunne blive parkeret for evigt. Men uden held.

Carlsbergfondets indvending bundede særligt i, at P-kælderen ville gøre det sværere at knytte byens 'Museumskvarter' sammen — og i særlig grad forbindelsen mellem Ny Carlsberg Glyptotek og Nationalmuseet, der står over for en ombygning, der også skal åbne museet mere mod byen.

Ikke kun museumsgæster kan dog potentielt få en dårligere oplevelse med en ny P-kælder med tilkørsel fra Vester Voldgade.

Planerne om P-kælderen stammer tilbage fra før Lille Langebro åbnede i 2019. Og siden da er cykeltrafikken på Vester Voldgade fordoblet, og de lokale beboere har gentagende søgt at overbevise byens politikere om, at de mange cykler ikke vil gå godt i spænd med øget bilkørsel til og fra en P-kælder på samme Vester Voldgade.

I 2023 besluttede de københavnske politikere endda, at Vester Voldgade på grund af den øgede cykeltrafik nu skulle være en regulær cykelgade — i første omgang i en ét-årig forsøgsperiode. Det vil sige, at biltrafikken skal holde sig bag cykeltrafikken, der efter planen skal have lov til at bevæge sig ud på kørebanen.

De planer er dog blevet forsinket over flere omgange på grund af "trafiksikkerhedsmæssige udfordringer", som Teknik- og Miljøforvaltningen seneste forklarede det for Magasinet KBH i august.

Om udfordringerne netop består i byggetilladelsen til Q-Park ved vi formentlig mere om, når forvaltningen efter planen fremlægger en plan for Vester Voldgades eventuelle fremtid som cykelgade her i oktober eller november.

50 på pladsen forsvinder

De oprindelige planer for P-kælderen under Dantes Plads indeholdt 214 P-pladser fordelt over tre underjordiske etager, men den nu godkendte plan er skåret ned til to etager med i alt 145 pladser.

Københavns Kommune har tidligere aftalt med Q-Park, at man vil leje omkring en tredjedel af pladserne og stille dem til rådighed for lokale bilejere med beboerlicenser — ikke mindst fordi der netop i disse måneder nedlægges i alt 600 P-pladser i Middelalderbyen, som Dantes Plads ligger lige i randen af.

I dag er en del af Dantes Plads optaget af 50 parkeringspladser, der fremover vil blive sløjfet. Så det er altså en helt bilfri plads, der vil genopstå, når P-kælderen er bygget — men altså også en plads med tre gange så mange P-pladser under sig, hvilket må forventes at føre til øget biltrafik til og fra pladsen.  

Samtidig er det en del af projektet, at der på terræn etableres: "rampeanlæg, elevator- og trappetårn, luftafkast fra ventilation, bomanlæg og adgangskontrol", som det hedder i byggetilladelsen. 

Magasinet KBH har søgt at få en kommentar fra Q-Park og høre, hvornår man forventer at sætte gang i arbejdet. Men Q-Park er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Hvor længe arbejdet vil stå på vides ikke, men Q-Park har tidligere meldt ud, at man regner med en anlægsperiode på op mod tre år.

Som trafikant på Vester Voldgade skal man forberede sig på at møde omlægninger af trafikken — og en "skurby" der skal stilles op på Vester Voldgades fortov lige foran Nationalmuseet.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

David Busk
Nu må de altså stoppe med at bygge parkeringskældre. Biler til personlig transport er en ide der skal fases ud, og ikke have mere ilt.
Ole Morten Nygaard

Grunden til at dette projekt er galt er, at der er en belægningsprocent på 3-4 på P-huset i Blox og der er netop opført/under opførelse flere underjordiske p-pladser i Postbyen. Her kan folk stille deres biler og der er god plads. Også til at pladser nedlægges i middelalderbyen. Så der er ikke behov,

Desuden var Carlsbergfondets indsigelser på borgermødet (husker ikke årstal) også, at ingen ved hvad de omkringliggende huse er piloteret med. Fondet ejer bl.a. Videnskabernes Selskabs hus på hjørnet af pladsen. Formodningen er at alle disse huse rundt om pladsen er piloteret med egestolper, da det var almindeligt for de 120-130 år siden. De kan udtørre og begynde at rådne, når grundvandet må sænkes for at bygge den underjordiske parkeringskælder. Det kan altså utilsigtet føre til behov for ny pilotering af de gamle huse.

Et tredje argument er at siden Teknik- og Miljøudvalget (uden lokalplan, orientering eller borgerhøring) besluttede at der kunne etableres underjordisk parkering er der kommet metro på Rådhuspladsen og Lille Langebro med mange cykler og gående. Det vil sige at balancen mellem trafikgrupperne har ændret sig markant.

Det eneste positive ved projektet om åre er at den overjordiske parkering nedlægges.
Louise Stahnke

Vi har kun brug for endnu flere underjordiske P pladser for at undgå p-pladser langs alle vores veje og pladser. Tænk på hvor meget hvor kønnere der vil blive, når der er mere plads til træer og små grønne områder med liv. Der er naivt at tro, at bilerne kan holdes ude af byen.

Hvis Carlsberg fondet ønsker en underjordisk akse til Nationalmuseet fra Glyptoteket, kan det nok stadig lade sig gøre, nu med nem adgang fra en P kælder.
Margrethe Albeck

Den akse, der vil blive forstyrret, er synet fra Glyptoteket til Christiansborg, henover Dantes Plads, som vil blive ødelagt af 2-sporet rampe med bomme, glaselevator, nødtrapper, ventilationsskorstene.

Louise Stahnke

Der er da ingen akse fra Glyptoteket til Christiansborg?! Faktisk er det meget begrænset hvad du kan se af Christiansborg når du står foran Glyptoteket. Bygningerne i mellem er jo 5-6 etager høje.

En rampe går ned i jorden. Gitteret omkring rampen kan dækkes med grønt. Ventilationsskorsten kan besmykkes med sjov kunst etc. Glaselevatorer skæmmer ikke nødvendigvis. Se fx elevatoren til metroen på Enghave plads.

Det vigtigste er at få bilerne gemt af vejen:-)
Margrethe Albeck
Det selvmodsigende i denne sag er, at man i sin iver efter at få bilerne væk fra gaderne, kommer til at ødelægge netop en køn plads med grønne træer og planter, og hvor den udendørs café har skabt et herligt liv halvdelen af året. Lige netop hvor der står borde, stole og parasoller vil den 2 sporede tilkørselsrampe være placeret. Og den vil fylde næsten halvdelen i bredden og brede sig knap en tredjedel ind på pladsen langs Holckenhus.
Tobias Tørresø
Vild nok beslutning, bliver nok ikke til noget med den cykelgade alligevel. Synd og skam. Ærgerligt træerne foran Nationalmuseet må lade livet pga. nogle midlertidige skurvogne.
Karen Melchior
Forhåbentligt kan de stille skurvognene op mellem træerne?!?
Margrethe Albeck
Værre, at de 24 træer på Dantes Plads må lade livet før byggeriet kan gå i gang. Man forsikrer ganske vist, at der når pladsen skal genskabes, vil blive plantet et lignende antal nye træer. Men med bare en halv meter jord under træerne, vil man næppe kunne få så høje og smukke træer som de nuværende.
Karen Melchior
Stadig en frygtelig dårlig ide. Det er så fin en plads med tegelstensbelægning, små niveauforskelle, bølger og fine træer.
gitteogbo
Jeg er hverken for eller imod, men hvad skulle forhindre en tilsvarende (identisk) belægning?
henrik007
jeg cyklede forbi pladsen i går aftes og det var ikke et kønt syn med alle de biler på pladsen.
Karen Melchior
Man kan godt lukke for parkering uden at etablere parkeringskælder nedenunder pladsen. Se fx Gammeltorv, Nytorv, Kongens Nytorv.
Karen Melchior
Jeg frygter træerne bliver fældet og nedkørslerne til parkeringskælderen vil ødelægge det nuværende udtryk.
henrik007
…eller man kan bygge p-kælderen med plads til både biler og cykler plus en tunnel til Glyptoteket og Nationalmuseet, som Carlsbergfonden ønsker.
Karen Melchior
Tunnel er fin, når vi nok ikke i nærmeste fremtid får en park på det stykke af HC Andersens Boulevard, men jeg synes stadig det er problematisk med en masse biler som skal køre ned i en parkeringskælder. Særligt hvis det skal ske fra Vester Voldgade, hvis det er fra HC Andersens Boulevard er det mindre problematisk. Der er en parkeringskælder hos Blox, som bør kunne bruges i stedet for. Der er også en parkeringskælder under et stadig tomt kontorhus ved Islands Brygge metrostation. Og DI har en parkeringskælder under det nye Industriens Hus. Så med mindre man er dårligt gående, kan jeg ikke se behovet for en parkering lige der, og selv da ville en på-gaden-handikapparkeringsplads være at foretrække for de få mennesker, som det drejer sig om. Folk der arbejder i de kontorer, som ligger i omdannede beboelseslejlighder (en anden snak), bør kunne tage anden transport eller parkere et par hundrede meter længere væk.
gitteogbo
Kgs. Nytorv har en dobbelt metrostation. Så det kan godt lade sig gøre.
gitteogbo
Behovet opstår når der nedlægges 600 p-pladser i Indre By. Pladserne under Dantes Plads er vel med til at kompensere herfor?
Margrethe Albeck
Men bliver det et kønt syn med 2-sporet kørerampe ud mod fredeliggjorte Vester Voldgade, bomme, reklameskilte for Q-park, 5-meter høj glas-elevator ud mod H.C. Andersens Boulevard og Glyptoteket, nødtrapper, ventalitionsskortene m.m. ?
David Busk
Jep, men politikerne er åbenbart meget berørt af røsterne fra dem som har råd til at have bil i byen. Det er sikkert de rige går jeg ud fra.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling