Grønt lys til byggeri af P-kælder under Dantes Plads
Efter årelange stridigheder er der givet endelig byggetilladelse til kontroversiel P-kælder i byens indre.
Det er mere end fem år siden, at vi første gang bragte et indlæg om sagen. Dengang var det fra en lokal beboer, der på det kraftigste modsatte sig projektet.
Siden er det blevet til yderligere ni artikler — inklusive opinionsindlæg. Og nu er den kontroversielle sag endt med en endelig byggetilladelse med alle de nødvendige stempler.
Dermed kan Q-Park nu gå i jorden og bygge en P-kælder under Dantes Plads lige i randen af Middelalderbyen — med tilkørsel fra hvad der er udset til at blive en cykelgade.
Byggetilladelsen er udstedt den 3. oktober, og dén slags har en udløbstid på et år. Det vil sige, at det store arbejde med at udgrave P-kælderen skal være sat i gang senest den 3. oktober 2025.
2 x cykeltrafik siden 2019
Modstanden mod P-kælderen har de senere år været ganske massiv.
En lokal beboergruppe har med skrivelser og politikermøder forsøgt at få projektet stoppet. En skulptur med en stor, udstrakt langefinger til P-kælderen blev opstillet på pladsen i 2021. Og undervejs forsøgte Carlsbergfondet — der har adresse i området — at købe pladsen fra Q-Park, så parkeringsplanerne kunne blive parkeret for evigt. Men uden held.
Carlsbergfondets indvending bundede særligt i, at P-kælderen ville gøre det sværere at knytte byens 'Museumskvarter' sammen — og i særlig grad forbindelsen mellem Ny Carlsberg Glyptotek og Nationalmuseet, der står over for en ombygning, der også skal åbne museet mere mod byen.
Ikke kun museumsgæster kan dog potentielt få en dårligere oplevelse med en ny P-kælder med tilkørsel fra Vester Voldgade.
Planerne om P-kælderen stammer tilbage fra før Lille Langebro åbnede i 2019. Og siden da er cykeltrafikken på Vester Voldgade fordoblet, og de lokale beboere har gentagende søgt at overbevise byens politikere om, at de mange cykler ikke vil gå godt i spænd med øget bilkørsel til og fra en P-kælder på samme Vester Voldgade.
I 2023 besluttede de københavnske politikere endda, at Vester Voldgade på grund af den øgede cykeltrafik nu skulle være en regulær cykelgade — i første omgang i en ét-årig forsøgsperiode. Det vil sige, at biltrafikken skal holde sig bag cykeltrafikken, der efter planen skal have lov til at bevæge sig ud på kørebanen.
De planer er dog blevet forsinket over flere omgange på grund af "trafiksikkerhedsmæssige udfordringer", som Teknik- og Miljøforvaltningen seneste forklarede det for Magasinet KBH i august.
Om udfordringerne netop består i byggetilladelsen til Q-Park ved vi formentlig mere om, når forvaltningen efter planen fremlægger en plan for Vester Voldgades eventuelle fremtid som cykelgade her i oktober eller november.
50 på pladsen forsvinder
De oprindelige planer for P-kælderen under Dantes Plads indeholdt 214 P-pladser fordelt over tre underjordiske etager, men den nu godkendte plan er skåret ned til to etager med i alt 145 pladser.
Københavns Kommune har tidligere aftalt med Q-Park, at man vil leje omkring en tredjedel af pladserne og stille dem til rådighed for lokale bilejere med beboerlicenser — ikke mindst fordi der netop i disse måneder nedlægges i alt 600 P-pladser i Middelalderbyen, som Dantes Plads ligger lige i randen af.
I dag er en del af Dantes Plads optaget af 50 parkeringspladser, der fremover vil blive sløjfet. Så det er altså en helt bilfri plads, der vil genopstå, når P-kælderen er bygget — men altså også en plads med tre gange så mange P-pladser under sig, hvilket må forventes at føre til øget biltrafik til og fra pladsen.
Samtidig er det en del af projektet, at der på terræn etableres: "rampeanlæg, elevator- og trappetårn, luftafkast fra ventilation, bomanlæg og adgangskontrol", som det hedder i byggetilladelsen.
Magasinet KBH har søgt at få en kommentar fra Q-Park og høre, hvornår man forventer at sætte gang i arbejdet. Men Q-Park er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.
Hvor længe arbejdet vil stå på vides ikke, men Q-Park har tidligere meldt ud, at man regner med en anlægsperiode på op mod tre år.
Som trafikant på Vester Voldgade skal man forberede sig på at møde omlægninger af trafikken — og en "skurby" der skal stilles op på Vester Voldgades fortov lige foran Nationalmuseet.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Grunden til at dette projekt er galt er, at der er en belægningsprocent på 3-4 på P-huset i Blox og der er netop opført/under opførelse flere underjordiske p-pladser i Postbyen. Her kan folk stille deres biler og der er god plads. Også til at pladser nedlægges i middelalderbyen. Så der er ikke behov,
Desuden var Carlsbergfondets indsigelser på borgermødet (husker ikke årstal) også, at ingen ved hvad de omkringliggende huse er piloteret med. Fondet ejer bl.a. Videnskabernes Selskabs hus på hjørnet af pladsen. Formodningen er at alle disse huse rundt om pladsen er piloteret med egestolper, da det var almindeligt for de 120-130 år siden. De kan udtørre og begynde at rådne, når grundvandet må sænkes for at bygge den underjordiske parkeringskælder. Det kan altså utilsigtet føre til behov for ny pilotering af de gamle huse.
Et tredje argument er at siden Teknik- og Miljøudvalget (uden lokalplan, orientering eller borgerhøring) besluttede at der kunne etableres underjordisk parkering er der kommet metro på Rådhuspladsen og Lille Langebro med mange cykler og gående. Det vil sige at balancen mellem trafikgrupperne har ændret sig markant.
Det eneste positive ved projektet om åre er at den overjordiske parkering nedlægges.Vi har kun brug for endnu flere underjordiske P pladser for at undgå p-pladser langs alle vores veje og pladser. Tænk på hvor meget hvor kønnere der vil blive, når der er mere plads til træer og små grønne områder med liv. Der er naivt at tro, at bilerne kan holdes ude af byen.
Hvis Carlsberg fondet ønsker en underjordisk akse til Nationalmuseet fra Glyptoteket, kan det nok stadig lade sig gøre, nu med nem adgang fra en P kælder.Den akse, der vil blive forstyrret, er synet fra Glyptoteket til Christiansborg, henover Dantes Plads, som vil blive ødelagt af 2-sporet rampe med bomme, glaselevator, nødtrapper, ventilationsskorstene.
Der er da ingen akse fra Glyptoteket til Christiansborg?! Faktisk er det meget begrænset hvad du kan se af Christiansborg når du står foran Glyptoteket. Bygningerne i mellem er jo 5-6 etager høje.
En rampe går ned i jorden. Gitteret omkring rampen kan dækkes med grønt. Ventilationsskorsten kan besmykkes med sjov kunst etc. Glaselevatorer skæmmer ikke nødvendigvis. Se fx elevatoren til metroen på Enghave plads.
Det vigtigste er at få bilerne gemt af vejen:-)