Endnu et P-hus åbner i Ørestad
Ørestad har overkapacitet, men 'den grønne bydel' åbner alligevel nyt P-hus — denne gang 'Arena' ved siden af Royal Arena.
"Velkommen til den grønne bydel," står der på udviklingsselskabet By & Havns hjemmeside for Ørestad.
Men titlen henviser nok mere til de grønne omgivelser på fælleden end til områdets transportpolitik.
På trods af at Ørestad har sin helt egen metrolinje med fire stop, har man netop føjet endnu et P-hus til samlingen, der i forvejen omfatter syv af slagsen.
Det seneste har fået navnet 'Arena' og ligger — nok ikke overraskende — ved siden af multihallen Royal Arena i Ørestad Syd.
Her er pladser til 413 biler, hvoraf otte af dem har mulighed for at man kan lade sin elbil op — det svarer til knap 2% af pladserne.
Til gengæld er det nemt at bruge huset, der benytter sig af nummerplade-genkendelse til ind- og udkørsel, så man ikke behøver at bakse med mistede P-billetter og nedrulning af vinduer.
Huset viser også selv bilisten vej til at ledig parkeringsplads i stedet for at man skal køre rundt i cirkler for at finde en.
Overkapacitet
Hvor mange cirkler der ellers ville blive kørt, er dog oppe til debat. Ørestad har nemlig allerede en betydelig overkapacitet af pladser i sine P-huse.
I 2021 viste en opgørelse, at halvdelen af pladserne i husene er tomme døgnet rundt — og i dagtimerne var belægningen i det største P-hus på 35%, mens den i et andet kun var på 17%.
De mange P-pladser er dog tilsyneladende med til at inspirere til øget bilejerskab. Bydelen Amager Vest, hvor Ørestad ligger, er den bydel der har oplevet den største vækst i antallet af københavnere med biler. Set generelt i byen er antallet af biler pr. 1.000 voksne siden 2013 steget med 10%, og mange af de nye bilejere skal findes i Ørestad.
Men det er altså ikke nok til at de kan fylde P-husene. Alligevel er yderligere ét på vej, nemlig P-huset 'Asger Jorn', der er under planlægning.
Det seneste hus — Arena — er tegnet af arkitekterne hos 3XN og Sweco, og som med flere andre P-huse i området har man forsøgt at gøre lidt ud af æstetikken.
Facaden er overvejende beklædt med vertikale trælameller for at få byggeriet spille sammen med Royal Arena, der også er træbeklædt.
Andre steder i facaden ser man perforerede trapezplader — bølgede plader der minder noget om hvad man tit ser på haveskure, men som her skal bidrage til at skabe en transparent gittereffekt og en variation til lamellerne.
By & Havn forventer, at Arena vil øge antallet af ladestandere med 25 frem mod 2025 — eller med andre ord til ved i alt 8% af pladserne.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!