pixel

Endnu et boligprojekt på vej i Sydhavn

Der er fuld gang i opførelsen af 'Sydhavnsgade­kvarteret', der snart skal binde bydelens nye og gamle del bedre sammen.

grønbechs hus, facade, sweco

Byggeriet af det nye kvarter langs Sydhavnsgade fortsætter med fuld hast.

For kun en måneds tid siden, kunne vi skrive, at et stort byggeri med 333 lejligheder langs den stærkt trafikerede vej næsten står klar til indflytning.

Men meget mere er på vej. Snart starter opførelsen af endnu et stort boligprojekt i kvarteret, der — når alt står færdigt — gerne skulle binde det gamle Sydhavn sammen med det nye og noget dyrere byggeri langs kanalerne mod nord og øst.

Neo-klassisk Sydhavn-arkitektur

Denne gang er der tale om et noget mindre fem-etagers byggeri med 27 almene lejligheder kaldet 'Grønbech Hus'.

Det nye, mindre byggeri får en mere fredfyldt placering end naboen, som sidste måned altså kunne melde ud, at man var tæt på at åbne dørene.

Her befinder vi os nemlig i kvarterets "bagside" mod Scandiagade, som i dag skiller den gamle del af Sydhavns beboelser fra det nye, trekantede område kaldet Sydhavnsgadekvarteret.

Dét betyder, ud over mindre trafikstøj, at beboerne kun får 150 meter til den kommende metrostation på Mozarts Plads — og også glæde af 'skybrudshaverne' på netop Scandiagade, som udgør en minipark, der flankerer hele det nye kvarters ene side.

Og så kan beboerne se frem til familieboliger på 72 til 103 m2 med enten tre og fire værelser og franske altaner. I stueetagen bliver der udgang til en gård med terrasse og et grønt opholdsareal ud mod gaden.

Gården kommer beboerne i de almene lejligheder til at dele med private boliger, et hotel og erhverv, som alt sammen bliver del af en større karré i fire til seks etager.

Som i resten af kvarteret får byggeriet et par arkitektoniske hilsner til stilen i det gamle Sydhavn med detaljer i murværket, der skal spille sammen med det eksisterende.

Til gengæld får huset en facade i lysegrå teglsten — til forskel fra den klassiske Sydhavns-palet i røde og gule sten, som vi tidligere har set det på nybyggerierne i Sydhavnsgade-kvarteret.

De øverste etager får en svag, næsten lodretstående taghældning med en meget mørkere beklædning, så der tydeligt defineres en tagetage. Vinduesrammer, indgange og de franske altaner blivber grønne for at skabe kontrast.

Det er tegnestuen Sweco Architects, der har slået stregerne til Grønbech Hus.

Del af noget større

Karréen, som de nye lejligheder bliver en del af, vil altså indgå i det hastigt voksende 'Sydhavnsgadekvarteret', som i disse år er under opførsel i et gammelt industriområde mellem Borgmester Christiansens Gade, Scandiagade og Sydhavnsgade.

Mod Sydhavnsgade vil en stribe højere byggerier agere støjværn for den heftige trafik mellem Sjælland og Amager og give lidt ro til et mere tilbagetrukket, grønt byområde med i alt otte karréer.

To ældre bygninger fra områdets industrifortid bliver bevaret: En lav industribygning fra 1948 og den såkaldte Citroën-bygning fra 1927, som var hovedsæde for Citröen Danmark frem til 1966 — i samme periode mange bilentusiaster mener mærket havde sin storhedstid med modeller som Traction Avant, 2CV og DS19.

Resten af området kommer bestemt ikke til at mangle ny byudvikling.

Bevæger vi os mod Sjællandsbroen, finder vi byudviklingsområdet Molestien, som er ved at blive bebygget med nye erhvervs- og boligbyggerier.

Også her vil et langstrakt byggeri langs yderkanten skærme mod trafikken og give plads til et indre grønt, byrum med mindre byggerier.

Mod syd på Stejlepladsen har arkitekterne hos Christensen og Co. tegnet et grønt bykvarter mellem den gamle fiskerihavn og den grønne Sydhavnstippen. Projektet har fået kritik for dets påvirkning af havnen og naturen på Sydhavnstippen, men ikke desto mindre er opførslen nu sat gang.

Endelig åbner metroens forlængelse af M4 til juni og skulle gerne bringe hele Sydhavn meget tættere på resten af byen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling