24 Timer Musical
MUSICAL-SHOW
18. december 2017
Bremen
Der er dødssejlere og sære kærlighedsfragmenter, men mest af alt er intensionerne i top, og underholdningsværdien følger ganske godt med. Præmissen er så rå som formålet er stort.
Velvilje er velgørende her, hvor Børnecancerfonden får alt overskud fra ’24 Timer Musical’, der for andet år samler erfarne og nye talenter til en 24 timers kreativ tour-de-force i musicalens festlag. Alt skabes over et enkelt døgn – af 4 dramatikere, 4 komponister, 4 kapelmestre, 4 instruktører, 16 skuespillere – og popper op som fire små musicals i ét helt unikt show.
Inspirationen kommer fra det veletablerede newyorker-koncept ’The 24 Hour Plays’, og selvom genren stadig er lidt uprøvet herhjemme, bør man helt klart kaste sig ud i disse unikke oplevelser med åbent sind. Ligesom de engagerede talenter gør! Både her og hos eksempelvis Eventministeriet, Teaterøen og Grob.
Talentmassen bølger ujævnt, og følelsen halter indimellem når teksten ikke er gennemøvet. Desværre går det ud over en af de mest originale sangtekster, hvor det er svært at høre detaljer og afslutning, når den unge mand (Thomas Jensen) i ’Dødssejler’ kæmper med rekvisit, koreografi og papirteksten. Så går det bedre for Bitter (Lars Bom) at balancere bænke-salsa for den ulyksalige Ulla (Ulla Ankerstjerne) og den manipulerende purser (Christian Collenburg). Men ellers en rigtig fin helhed af Moqi Simon Trolin (i), Henriette Rostrup (d), Helle Hansen (k).
Mere besynderligt bliver det i ’Kærlighedsfragmenter’, hvor Liva (Annelouise Gomard) og hendes lykkeliv veksler mellem hverdags- og eventyr-tanker. To andre kvinder (Dorthe Hansen Carlsen, Rikke Lillevang) knevrer om at de ikke bryder sig om sex, men tænder vildt på forspil, imens de svinger et sjippetov, som manden (Rasmus Fruergaard) ikke kan finde ind i. Ganske spøjst, men også meget løst i ambitionen om et lyrisk parlivsløb, af Jan Hertz (i), Marie Markvad (d), Chris Skytte (k).
Den personlige favorit er ’Barnet under bordet’, hvor Per Pallesen (i), Brian Wind-Hansen (d) og Rasmus Christensen (k) skaber et helt igennem absurd middagsshow med bid og balstyrighed. Noget raser i kroppen på de to par, der ellers fra start virker meget hæmmede. Slutsangen holder ikke, men alt er topgennemført af Anna Jørgensen Kaack, Tomas Ambt Kofod, Farshad Kholghi og Freja Eva Lockenwitz.
Men aftenens performance leverer Daniel Bevensee, hvis flexjobber tumper så meget at han giver skolelederen (Vicki Berlin) fysiske smerter. Alligevel overvejer hun hans musiktalent til en vikarstilling, flex-flex, indtil pedelen (Kim Brandt) mener hun kan træde i karakter i en tosset nissemusical. Særdeles sært show, af Kim Harris (i), Anna Panduro (d) og Lasse D. Hansen (k), der hylder den kiksede, kitschede musicalstil – ikke mindst ved at give en af landets bedste musicalstjerner, Camille-Cathrine Rommedahl en latterlig sang, der drøner rundt i tonearter og giver minimal mening.
Således holder konceptet i forskellige lag, og det bliver interessant at følge udviklingen af denne skønne ide, der forhåbentlig kan blive en årlig begivenhed, måske endda mere. ’24 Timer Musical’ er i den grad både fornøjende og velgørende.