Podcasting i KBH — hvorfor og hvordan
Podcasting vinder mere og mere frem i disse år — også i København. Og mulighederne er mange i en by, hvor alle cykler og har mulighed for at lytte til gode podcasts på farten.
De københavnske virksomheder kunne få rigtigt meget ud af podcasting.
Hvis du er Torvehallerne, så podcaster du om madtrends og -kultur, opskrifter og gode råvarer.
Er du en hotelkæde, podcaster du om forskellige sightseeeting-udflugter i København eller laver vandreture rundt i byen om til podcasts.
Og museer kunne podcaste om byens historie.
I 2015 lyttede 4% af danskerne til podcasts. Det er en stigning på 50% siden 2013.
Og ser vi på USA, lytter 98 mio amerikanere til podcasts. Det er de turister, der køber stort ind i København!
Se flere podcast-data på podcaststats.dk
Mange virksomheder har allerede taget podcast-mediet til sig, da det ligesom blogging er en effektiv og billig måde gøre opmærksom på sit brand og at skabe relationer til kommende kunder på. Det øger tilliden fra forbrugerne, så det i sidste ende skaber mere salg.
Jeg er selv vært for Help Marketing-podcasten om det, jeg selv ved noget om. Nemlig markedsføring. Det gør jeg i hjertet af København ved Ørstedsparken, hos Bolius.
Og din virksomhed kan faktisk gøre det samme. Med den øgede interesse for podcasting, og fordi kun få virksomheder producerer podcasts i dag, kan du med et lokalt københavner-fokus løbe fra konkurrenterne!
LOKALE KØBENHAVNSKE PODCASTS DU KAN LYTTE TIL NU
Bag om København
Københavns biblioteker står bag “Bag om København”. Podcasten omhandler spændende fortællinger og personligheder fra København fortalt af Berit Freyheit.
Find den på iTunes.
Hvis jeg var et museum på jagt efter flere kunder, ville jeg have startet denne podcast!
København Vineyard
Når først kirken bruger podcasting til at brande sig og skabe communities, så kan du også!
Lyt med på København Vineyard på iTunes.
FC Københavns Fanradio
Podcasten for FCK fans med interviews og generelt alt hvad FCK fans kunne tænke sig.
Lyt til den på iTunes.
Hvis jeg var en lokal københavnsk sportsbutik eller en sportsbar, var denne podcast lige, hvad jeg ville lave!
Ugen i København
Københavns bibliotekers lydavis står bag Ugen i København og dækker avisernes mest aktuelle emner og nyheder i København hver uge. Derudover indgår der restaurant- og cafeanmeldelser i podcasten.
Lyt med på iTunes.
Tænk hvis en hotelkæde havde lavet dette på engelsk for deres kunder!
Fortællinger om Nørrebro
Fortællinger om Nørrebro er en podcastserie, der indeholder fem forskellige lydfortællinger om fem forskellige steder på Nørrebro, som formidles af fem forskellige kunstnere.
Grundideen er at få dig til at tænke over nogle steder i byen, du måske ikke havde bemærket i forvejen og give dig en anderledes oplevelse af stederne.
Det er, blandt andet, Magasinet KBH (som du læser denne artikel hos lige nu), der står bag.
Find podcastserien her.
Hvorfor findes de følgende københavnske podcasts ikke?
Mon ikke VisitCopenhagen kunne promovere byen gennem podcasts til at fortælle turisterne, hvad de kan opleve i København (og dermed hvordan de kunne bruge deres penge i byen)?
Eller hvad med en 'Humans of Copenhagen' podcast (inspireret af 'Humans of New York'), hvor vi hører historier og fortællinger fra almindelige mennesker i København for at gøre os klogere på byen og dens indbyggere? Skulle Københavns Kommune ikke brande kommunen på den måde?
Hvorfor står Tivoli ikke bag en engelsk podcast om alt, du kan opleve i København? "Ja," tænker du, "så promoverer de jo konkurrenterne!" Faktisk nej, internationale turister skal nok tage i Tivoli, som den største attraktion vi har.
Men hvis de i USA har lyttet til 15 afsnit om alle de andre fede ting, vi har i Købenahvn, så bliver dem, der tvivler, også overtalt. Tivoli får flere kunder, og de har gjort deres kunder gladere!
Tænk hvis man var en up and comming bar, hvor man gerne ville have kunder, inden de tager på diskotek. Hvorfor ikke lave podcasten om de fedeste clubbing-steder og de hotteste DJs i København? Oplagt!
Lige nu er det primært vidensvirksomheder, der bruger podcasting til at positionere sig, men der er mange muligheder. Lokale butikker kan sagtens få glæde af podcasting, hvis de vel at mærke deler ud af deres viden.
Vil du i gang med at podcaste i København?
Er du overtalt? Heldigvis er det ikke så svært! Det eneste du skal være klar på er commitment. Tre afsnit er desværre ikke nok! Her er en kort opskrift på at få succes som podcaster:
1. Koncept
Du skal finde dit koncept. Jeg interviewer hver uge nye eksperter om forskellige emner inden for markedsføring. Og det samme kan du gøre inden for stort set alle områder.
Det kan også være en Q&A, hvor du besvarer spørgsmål fra dit publikum eller en solo-podcast, hvor du deler ud af din viden inden for dit felt.
I København kunne du fx besøge alle restauranter i byen og interviewe en ny gæst hver gang, eller ligesom Fortællinger om Nørrebro-podcasten interviewe folk forskellige steder i København, en gåtur om søerne eller andre steder, der får folk til at tænke på byen og dens mange muligheder.
2. Køreplan
Når du har styr på dit koncept, skal du lave en køreplan. Planlæg gerne emner og gæster ud i fremtiden, så du ikke bliver presset, når du har ferie eller en sygedag.
3. Teknisk
Med hensyn til det tekniske setup kan du i princippet klare dig med et billigt USB-headset og en iPhone mikrofon. Du kan altid senere investere i en bedre mikrofon.
Derudover skal du have et et program til at redigere din podcast. Det kunne være gratis-programmet Audacity.
Til sidste lægger du det hele online og på iTunes og promoverer det! Læs mere om, hvordan du kommer i gang med at podcaste her.
Jeg håber, at du er overtalt til at podcaste her i København og vriste kunderne fra dine konkurrenter. Når du starter, så send mig linket — jeg elsker nye podcasts. Og har du spørgsmål, så brug min gratis brevkasse. Jeg hjælper gerne!
Link i artiklen opdateret januar 2018.