Her er fremtidens "grønne" metrostation
Fire bud på nye stationer til Københavns metro skal sætte kursen for næste generation stationsdesign. Mere træ er i vente.
Københavns metro regnes som udgangspunkt for at være "grøn transport".
Den er eldrevet, bruges af mange passagerer dagligt og er designet med en minimumslevetid på 100 år.
Men der er også bump på vejen.
For rigtigt at være grøn, skal elektriciteten selvfølgelig genereres af vedvarende energikilder.
Men de mange materialer og maskiner, der skal til for at opføre de indtil videre 39 stationer koster meget energi at udvinde og behandle — og på et tidspunkt vil i hvert fald dele af stationerne skulle rives ned igen.
Derfor har Metroselskabet en ambition om at halvere klimaaftrykket fra nye metroprojekter i forhold til i dag.
Og derfor udskrev de tidligere i år idékonkurrencen ”Fremtidens arkitektoniske udtryk i en mere klimavenlig metro”, som skulle give bud på, hvordan dén målsætning kan nås.
Fire tegnestuer med fremtidsbud
Nu har de fire indbudte tegnestuer leveret deres bud på, hvordan den kommende Enghave Brygge-metrostation kunne tage sig ud i et klimavenligt udtryk.
Forslagene skulle gentænke det vante stationsdesign med bæredygtighed i fokus under både anlægs- og driftsfase — og med hensyn til passageroplevelsen.
Desuden skulle et helt nyt designudtryk understøtte et overskueligt flow på stationerne — og samtidig passe ind i det eksisterende udtryk i Københavns metrosystem.
De fire indbudte tegnestuer i konkurrencen var danske Jaja Architects, 3XN/GXN og Effekt — og norske Snøhetta.
Og det var førstnævnte JaJa — den klart mindste af de fire tegnestuer — der ifølge dommerpanelet på bedste vis løste opgaven.
I begrundelsen for udpegningen af vinderforslaget fremhævede dommerne, at bæredygtigheden i sig selv er blevet et design-element — og at forslaget introducerer nye praksisser for klima-skånende byggeri.
Får mest ud af mindst muligt
I forslaget er der anvendt genbrugelige støbeforme til beton og en særlig “metroflise” produceret ved hjælp af bioteknologi — og der bliver gjort flittigt brug af træ som et både let og CO2-lagrende materiale i stationsdesignet, der har et ganske andet udtryk, end man kender det i dag.
Alt sammen er et udtryk for "holistisk planlægning i byggeriet", hvis vindertegnestuen selv skal sige det:
"Enkeltdelene er altid en del af et større billede, og vi skal arbejde i alle skalaer og på alle niveauer, hvis vi skal i mål. Det handler om at gøre så lidt som muligt og i stedet få mest muligt ud af det, som er", lyder det fra Kathrin Susanna Gimmel, partner og arkitekt i Jaja i forbindelse med kåringen af vinderen.
Sammen med de tre øvrige forslag indgår Jaja's bud nu i Metroselskabets videre arbejde med at udforme næste generation metrostationer og nedbringe klimaaftrykket i byggeriet af dem.
Dommerpanelet bestod bl.a. af specialister fra Metroselskabet med ekstern rådgivning fra Tegnestuen Vandkunsten og Henning Larsen Architects.
Nye stationer er på vej på den københavnske metros linje M4 mod Ny Ellebjerg Station med planlagt indvielse i 2024 — dog altså i det mere velkendte, og ikke helt så bæredygtige, design. Imens er de kommende metroudvidelser M5 og en forlængelse af M4 længere ud på Nordhavn på tegnebrættet.
Alle fire forslag til bæredygtige metorstationer kan ses gratis på Københavns Rådhus frem til den 12. december — og på denne side.
Effekt
3XN
Snöhetta
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
nu er alle anlæg i den størrelses orden projekterede, til 100 års levetid. det er normalt storebælt, Øresundsbroen er også.
flot design