Mørkeland
DRAMA
Premiere 22. august 2024
En brutal likvidering af en ung embedsmand fra Indenrigsministeriet af anden etnisk oprindelse end dansk, skyder Mikkel Serups filmatisering af Niels Krause-Kjærs bestseller-thriller ‘Mørkeland’ i gang på en særdeles effektiv måde.
For 20 år siden - i Nikolaj Arcels forrygende filmatisering af ‘Kongekabale’ - havde journalisten Ulrik Torp (Anders W. Berthelsen) karrieren og livet for sig. Nu er han midt i halvtredserne, arbejdsløs på femte år og i krise - grundet fraværet af identiteten som journalist, men også på hjemmefronten - og oveni det hele er der måske en kræftdiagnose lige om hjørnet.
Jobcentret sender Torp i virksomhedspraktik på sin gamle arbejdsplads Dagbladet, hvor der er sket meget siden han røg i en sparerunde. Hans gamle freelancekollega Henrik Moll (Nicolas Bro) er blevet chefredaktør - en stilling der smitter af på personlighed såvel som prioriteringer, der er i hvert fald ikke meget af den idealistiske kriger tilbage i ham.
Avisredaktionen og resten af landet er fuldt optaget af det forestående folketingsvalg, men i stedet for at lade Torp gøre det han er bedst til på Christiansborg, sender Moll ham ud for at dække det der ligner et banderelateret drab i Hvidovre og giver ham endda en ung journalistpraktikant med i bagagen. Det varer dog ikke længe før det umage makkerpar kommer på sporet af noget fordækt, som sender dem i direkte kollisionskurs med en række tidligere politikere og topembedsfolk, der har deres egen agenda.
Anders W. Berthelsen spiller overbevisende og har godt selskab af Mathilde Arcel og Patrick A. Hansen som de unge praktikanter på Dagbladet, der kommer Torp til undsætning da gamle kolleger svigter.
Tempoet er langsomt. Det samme er gravearbejdet, men tilsat en snert af Hitchcock-suspense fungerer det ganske godt. Niels Krause-Kjær, der dukker op i en cameo som sig selv, skriver kritisk og med bid om politiske intriger, magtspil og et demokrati i forfald, og det lykkes udmærket Mikkel Serup at ramme den rette stemning og give et skræmmende, næsten dystopisk, billede af dansk politik og den måske sidste kritiske journalist der søger sandheden, koste hvad det vil.